Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera utomlands.

Produkter
(logga in för att koppla)

kurper52

Medlem
Någon som har erfarenhet om priser på kameror och objektiv i Hongkong. Besökte Singapore i vintras, och där var ett Nikon D7100-hus knappt 3000:- billigare än i Sverige. Vågar man köpa utomlands? Tänker då naturligtvis på garantier.

Kurre

Någon som har erfarenhet om priser på kameror och objektiv i Hongkong. Besökte Singapore i vintras, och där var ett Nikon D7100-hus knappt 3000:- billigare än i Sverige. Vågar man köpa utomlands? Tänker då naturligtvis på garantier.

Kurre

Risken är också att Svenska språket inte finns i kameran om man anser det vara viktigt.

//Julle.

När man köper kamera i Sverige finns det ju en massa språk i kameran att ställa in. Måste väl vara samma sak om man köper en Nikon i Hongkong. Frågan är väl hur det är med garantier. Skulle vara spännande om någon har erfarenhet av priserna i Hongkong.

Kurre

Priserna är ca 25% lägre på kameror i Hongkong, objektiv ofta ännu billigare.

Språk har jag inte upplevt som problem då de finns i kameran. Be dom i butiken att ställa in önskat språk om du är osäker. Garanti gäller oftast inte i Europa, men nuförtiden är ju fotoutrustning av så hög kvalitet att det är ganska osannolikt att det gör sönder.

Prisskillnaden motsvarar alltså moms och tull. Ingen av dessa avgifter finns i Hongkong.

Ungefär likadant som jag tänkte. Finns inte rätt språk i kameran, så verkar det vara något skumt. Kul att höra att kamerapriserna i Hongkong är ca.25% billigare än här hemma. Positivt om även objektiven är rätt mycket billigare. Som jag nämnde i inledningen, kollade jag priserna i Singapore, och då var ett Nikon D7100-hus ungefär 3000:- billigare än här hemma. Tankarna finns att byta upp sig till FX och då behövs även lite ny optik. Har redan några FX-objektiv (105mm macro och 50mm 1.4). Gäller då bara att köpa till något/några andra objektiv, speciellt om priset är det rätta. Har väl redan några egna tankar, men är tacksam för tips och råd.

Kurre

Prisskillnaden motsvarar alltså moms och tull. Ingen av dessa avgifter finns i Hongkong.

Att moms och tull inte finns i Hong Kong är oväsentligt. Det är den svenska momsen och tullen som man bör oroa sig för om man ska importera varor från Hong Kong till Sverige.

Ev. tullavgift och frakt + 25 % moms bör väl ingå i din kalkyl, eftersom det skall betalas om du köper utanför EU. Dessutom att garantianspråk blir betydligt krångligare, om det skulle behövas. Om det efter detta skulle vara billigare i HK eller Singapore, är det väl bara att slå till.

ANNONS
Götaplatsens Foto