Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kvadratiskt halvtonat filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att köpa ett kvadratiskt halvtonat filter, ND4 eller 8. Men det är en djungel där ute med adapterringar, filterhållare och filter. Jag behöver hjälp!

Objektivet det ska användas på är Tokina 11-16. Vad behöver jag (specifikt, länka gärna föreslagna modeller/storlekar)? Hur stort kvadratiskt filter behöver jag (kan ju vara trevligt att kunna flytta filtret i hållaren utan att en kant på filtret syns i bild.
Objektivets filterstorlek är 77mm.

Cookin, Lee, noname?
 

snap01

Aktiv medlem
lee kör jag med o det är bra kvalitet. Hitech funkar oxå o dom passar i lees filterhållare. Cokin har jag använt för länge sedan o dom är inte neutrala grå. Det finns paket med bla olika avtonade filter + filter hållare adapter ring. Kör du med vidvinkel optik så skulle jag skaffa wide angel adaper ring som gör att filtret kommer dikt mot objketivet. Jag har svarat tidigare i en tråd på fs o tagit en bild som förklarar o visar detta. Jag brukar handla från en engelsk firma dessa saker skickar med länk. Sedan bör du veta om du vill ha hård eller mjuk övergång på nd filtret. Om du tex har en rak horizont så funkar hård övergång bäst.
Här får du länkernhttp://www.morco.uk.com/
 

snap01

Aktiv medlem
i sverige har jag köpte en del filter från dito har bytt namn o troligtvis stängt lokalen i enskede. Dom sålde hitech men jag har lees filter hållare etc. Om du är ute efter lee s big stopper filter så är det kötid på ca 6-9 månader på samtliga engelska ställen men jag hittade en butik i finland som hade det i lager o det är möjligt att dom säljer övriga lee filter. Hittade butiken på fs sök på big stopper lee filter så hittar du den annars kan du få mail adressen dit senare av mig.
 

Billingen

Aktiv medlem
Mitt råd är att inte köpa billigt, som blir dyrt i längden, när du inser svagheterna och köper nytt och då sitter med dubbla uppsättningar. Det är stor skillnad i kvalitet mellan olika märken och du får vad du betalar för.

Cokins filter är för små för vidvinklig optik med stor filterdiameter. Det finns visserligen en särskild filterhållare för vidvinkel men den har bara plats för ett filter, och själva filtret är ändå relativt litet (små marginaler för att flytta det i hållaren). Dessutom repas Cokins filter lätt och kan ge färgstick.

Alltså: köp dyrt och undvik Cokin.
 

snap01

Aktiv medlem
Mitt råd är att inte köpa billigt, som blir dyrt i längden, när du inser svagheterna och köper nytt och då sitter med dubbla uppsättningar. Det är stor skillnad i kvalitet mellan olika märken och du får vad du betalar för.

Cokins filter är för små för vidvinklig optik med stor filterdiameter. Det finns visserligen en särskild filterhållare för vidvinkel men den har bara plats för ett filter, och själva filtret är ändå relativt litet (små marginaler för att flytta det i hållaren). Dessutom repas Cokins filter lätt och kan ge färgstick.

Alltså: köp dyrt och undvik Cokin.
Nja Colin finns i 3 storlekar en stor PRO storlek men oavsett det är som du säger repkänsligt o färgstick i nd filtrena. Lee är bra men det kostar en slant men köper man filter så är man ute efter att tillföra kvalitet i bilden o inte sämre resultat.
 
ANNONS