Annons

Köpa ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej allihop!
Jag har haft min Nikon D50 i flera år nu och känner att det är dags att köpa nytt. Jag fotar mest djur och då ofta hästar, gärna i rörelse och lite skumma ljusförhållanden.

Min Nikon D50 är fruktansvärt dålig när det gäller ljus, även om det är ljust utomhus kan bilderna bli mörka och att fotografera inomhus funkar bara om man är under en riktigt stark lampa. Lägsta ISO på den är dessutom 200 och höjer man till 400 blir bilderna ofta så brusiga att dom inte går att använda.

Jag vill alltså ha en kamera som är väldigt mycket bättre än så och som inte väger för mycket då jag alltid rör mig mycket när jag fotar. Ska kunna fota rörelse utan problem och kunna höja ISO i alla fall ett snäpp utan att bilderna blir oanvändbara. Vill helst ha en Nikon då det är det jag är van vid och personligen inte gillar Canon särskilt mycket av olika anledningar.

Hade tänkt mig en prisgräns på 10.000 kr men har en bekant i USA som isåfall köper kameran åt mig där och sedan skickar hit till Sverige då, som jag uppfattar det, kamerorna ofta är billigare där.

Vad kan ni rekommendera för kamera?
 
USA är inte alltid billigt

Hej

Jag har köpt en hel del grejor på mina tjänsteresor till USA. Jag har dock sett att priserna har justerats en del så väldigt många saker kan vara mycket billigare inom Eurozonen. Kolla Cameranu.nl (Holland) eller fotokosh.de (Tyskland) som jag använt nyligen och funkar toppen. Du får då också Garanti inom Europa, dvs Svenska Nikon kommer hjälpa dej...vilket de inte är så villiga för grejor köpta utanför EU.

D7000 med 18-105 kostar 997 Euro på Cameranu.nl vilket ger 8250 SEK

Samma kostar 1496 USD på B/H vilket är 10000 SEK. Man har just nu en drive till 25/8 som gör att du köper den för 100 USD billigare men det blir ju ändå drygt 9300 SEK.

SÅ ATT KÖPA KAMERAN i USA är dumt. Mycket dyrare och du får inga garantier. Frakten från Europeiska kameraaffärer brukar vara runt 200 SEK och du har ofta grejorna efter 2-4 dagar.

Jag skulle nog inte vänta så länge med köpet eftersom kameratillverkarna brukar justera priserna när valutan har fallit...som den nu gjort med EUROn.

Lycka till!

Lars
 
ANNONS