Annons

Köpa nytt eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har börjat fotografera sport, häromdagen fotograferade jag en hundkapplöpning. Det var jätteroligt och klubben blev så glada att jag ville fotografera deras djur.

Nå, nu är det så här jag tycker att autofokusen inte riktigt följer med det jag fotograferar. I förrgår övade jag pannoreing och fick till några bra bilder. Men återigen af följde inte med. Samma sak när jag fotograferade hundarna. Jag hade kameran på AF-C (följande fokus) och bildserietagning (bilarna).

Utrustning som jag använde: Lumix G9II med objektiv G vario 45-150 f/4.0-5.6 ASPH MEGA OIS (hundarna)
Lumix G9II med objektiv G vario 100-300 f/4.0-5.6 POWER OIS (bilar)

Min fråga är om jag ska satsa på bättre objektiv? Eller letar jag ursäkter och måste helt enkelt öva? (Misstänker det senare)

Tack för mig!

Köpa nytt är sista utvägen – oftast är det övning och lite research som gäller. Din utrustning borde vara tillräcklig och kameran har motivprogram för hundar. Kan rekommendera att gå in på Youtube och söka på Lumix G9II och autofocus / AF så hittar du flera videos med information och tips & tricks.

Kan du låna objektiv?
För att testa.
För om inte värstingobjektiven ger dig det du önskar så är det ingen bra investering.
Visst har jag provat ett 300/2,8, ett FANTASTISKT objektiv och hade gärna ägt ett 200/2,0... men den krassa verkligheten är att min plånbok inte vill...

Men om det är skärpan som inte hänger med, ligger det inte mer i kameran än i objektivet då?

Men jag tror också att det är en fråga om övning och rätt inställningar. Visst är det så att detta sätt att fota är nytt för dig? Fotar själv i princip aldrig (särskilt) rörliga mål och jag är övertygad om att jag skullle göra dåligt ifrån mig oavsett utrusning. Tills jag fått rillräcklig efarenhet. Då skulle jag så klart bli svinbra! 😜

Hej!

Jag har börjat fotografera sport, häromdagen fotograferade jag en hundkapplöpning. Det var jätteroligt och klubben blev så glada att jag ville fotografera deras djur.

Nå, nu är det så här jag tycker att autofokusen inte riktigt följer med det jag fotograferar. I förrgår övade jag pannoreing och fick till några bra bilder. Men återigen af följde inte med. Samma sak när jag fotograferade hundarna. Jag hade kameran på AF-C (följande fokus) och bildserietagning (bilarna).

Utrustning som jag använde: Lumix G9II med objektiv G vario 45-150 f/4.0-5.6 ASPH MEGA OIS (hundarna)
Lumix G9II med objektiv G vario 100-300 f/4.0-5.6 POWER OIS (bilar)

Min fråga är om jag ska satsa på bättre objektiv? Eller letar jag ursäkter och måste helt enkelt öva? (Misstänker det senare)

Tack för mig!
Jag har en Panasonic G9 Mk 1, och har fotat med både Panasonics 45-150mm-objektiv och deras 100-300mm.

45-150mm-objektivet monterat på en Olympus E-M10 hade inga problem att fokusera på en motocrossåkare eller på någorlunda lugna småfåglar i träd och på marken. Hundar som skuttar runt och rusar hit och dit är mycket svårare motiv att fokusera rätt på än småfåglar i träd, åtminstone enligt mina egna erfarenheter. Tyvärr sålde jag det här objektivet strax innan jag skaffade G9. Synd, för det var ett riktig trevligt och otroligt billigt objektiv.

100-300mm-zoomen skaffade jag parallellt med att jag köpte min Panasonic G9. Objektivet var faktiskt en rejäl besvikelse. Det fokuserade inte tillräckligt snabbt. Till exempel använde jag det för att fota trandansen vid Hornborgasjön, och nästan alla bilderna med rörelse i blev oskarpa. Det var likadant vid flera andra tillfällen. Jag provade det också på Olympus E-M10 för att fota fåglar i ett annat sammanhang, med lika dåligt resultat. Autofokusen hängde inte alls med.

Jag gjorde mig förstås av med 100-300mm-zoomen. Istället köpte jag en Panasonic Leica 50-200mm. Skillnaden blev faktiskt dramatisk. Med den här zoomen på G9 blir nästan alla bilder av snabbrörliga motiv knivskarpa. Dessutom är det här objektivet både kompakt och smidigt.

Nackdelen är förstås att 50-200mm är rejält dyrt, men jag hade turen att hitta ett begagnat till hyfsat pris. Det går ju att hitta som begagnat. Just nu har till exempel MPB två exemplar till salu.

Här är ett engelskt test av 50-200:

Hundkapplöpning...tror inget går snabbare och precis allt rör sig på hundarna hela tiden...svårt! Bara fotat hundkapplöpning en gång för massa år sedan (Canon 40D hade jag då). Tror helt enkelt att du måste räkna med många missar. Kör på snabbaste BPS och kortare slutartid än 1/1000...kanske 1/2000 och kasta/glöm bilder som inte blir skarpa...

Men om det är skärpan som inte hänger med, ligger det inte mer i kameran än i objektivet då?

Men jag tror också att det är en fråga om övning och rätt inställningar. Visst är det så att detta sätt att fota är nytt för dig? Fotar själv i princip aldrig (särskilt) rörliga mål och jag är övertygad om att jag skullle göra dåligt ifrån mig oavsett utrusning. Tills jag fått rillräcklig efarenhet. Då skulle jag så klart bli svinbra! 😜

Olika objektiv har olika snabb fokusmotor, så det kan vara objektivet.

När det går snabbt är det ofta inte AF som är problemet utan rörelseoskärpa. Är det AF som är problemet borde det vara fel del av hunden som är skarp. Du borde se var skärpan ligger på marken som förhoppningsvis hade vett nog att inte röra sig lika mycket som hunden.
Lumix G9II har PDAF, så med övning borde det gå att få till det.
Det är förmodligen så mycket rörelser åt olika håll i hunden att panorering föga kommer hjälpa, så prova först med Marterics tips att använda kort slutartid.

Jag har sedan över 20 år fotat mina hundar när de springer lösa och i fullfart. Åtminstone för en stor snabb hund bör man ha slutartid på 1/2000 eller ett snäpp till. Redan med gamla Canon 1D MKIIn gick det att få skarpa bilder fast krävde mer av fotografen. Huvudet på en springande hund åker upp och ner som en jojo när den dundrar fram. Det gällde att hålla fokuspunkten på huvudet. Fast med en kamera som gamla Canon 5D classic var det svårt att få skarpa bilder. Följande fokus var för långsam.
Numera med ögonfokus är antalet skarpa bilder betydligt fler. Min favorit är Canon EF 70-200/2.8 IS II på R6 MKII eller Fuji 50-140/2.8 på Fuji X-T5. Canon är aningen bättre än Fujin. Hundar som leker med varandra är det svåraste. De byter riktning oväntat och allt går mycket snabbt. Där är det jag som har svårt att följa med i svängarna.

Bilagor

• _ALM3788-2.jpg
    1.9 MB · Visningar: 14
  • _ALM1407.jpg
    _ALM1407.jpg
    1.5 MB · Visningar: 16
ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april