Annons

Köpa nytt objektiv eller blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmie83

Medlem
Hej är ny på detta och behöver tips och råd denna gången gäller det ett inköp... Vad tycker ni jag ska köpa ett objektive eller en blixt?
Har en Nikon D3000 med standar zom 18-55 Har köpt och läst en massa tidningar men inte blivit så mkt klokare för det...

Det här är ett tråkigt standardsvar, men det beror helt och hållet på vad du vill fotografera. Upplever du dig begränsad med ditt kitobjektiv? I så fall tycker jag du ska ta reda exakt vad det är i det är begränsande. Vad kör du mest på för inställningar förresten övrigt - gröna rutan eller halv/helmanuellt?

Man kan lätt bränna tiotusentals kronor på objektiv, så det skulle vara bra att veta lite om din budget också för att ge några konkreta tips. Men använder du ofta interna blixten för att det är för mörkt torde både en extern blixt (gärna SB-600) och ett ljusstarkt objektiv (t.ex. AF-S DX 35/1,8) vara en bra investering för dig.

Du utvecklas nog mer om du köper ett ljustarkt fast MF-objektiv och reflexskärmar istället för en blixt...men visst du får säkert färre "bra" bilder till att börja med.

Givetvis beror det på vad och hur du plåtar...

Hej.

Är oxå ny på detta så mitt svar är ett nybörjar svar :)
Hade funderingar på ett nytt objektiv till min D90 eftersom jag bara har kit objektiv, 18-55.

Efter ha frågat här fick jag tipps om en blix istället eftersom jag mest tar familjebilder inne.

Kan säga att dom 1500 kr ja la på en SB-400 gjorde enorm skillnad. Kul att på ett enkelt sätt förbättra kvaliteten på mina familje kort.

Nästa steg blir objektiv men eftersom jag inte vet vad jag vill ha så var det en bra start med blixten. Är lite sugen på ett 35mm fast men får se... Ska bli kompis med kameran och det objektivet jag har först :)

Jag kikade på dina bilder här på Fotosidan. Om de bilderna är representativa för din fotografi, så tror jag att du får mest nytta/glädje av ett objektiv. Då är ju frågan vad du skall köpa för slags objektiv och där är det svårare att råda. Kanske du skall hitta en tele-zoom (70-200 om du har massor med pengar,annars kanske 70-300). Sigma har en helt OK zoom 120-400 för under 9000:- men det beror ju lite på vad du är beredd att lägga på linsen. Själv kör jag mycket fasta brännvidder, som jag tycker fungerar bra vad gäller skärpa, ljusstyrka mm. Jag tycker också att en fast brännvidd lugnar ner fotograferandet, dvs jag tänker mer på komposition och känsla då jag fotograferar. Att ett objektiv med manuell fokus är att föredra håller jag inte med om. Autofokus är en bra hjälp och om du inte vill använda den så kan du ju alltid köra i MF-läge.

Det ser ut som om du fotar er hund mycket. Då vill du nog gärna ha en telezoom, typ 70-300.

Sen bör väl alla nikon-ägare ha ett AF-S 35 f/1.8 G.

Tar du mycket bilder inomhus bör du köpa en blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto