Micos
Aktiv medlem
Hejhej..jag har funderat ett tag på att köpa ett fisheyeobjektiv eftersom jag fotar mycket skate..men pga av 1,3x förskjutningen som blir på digitala systemkameror (d70 i mitt fall) så ger det ju inte särskilt mycket att köpa högre än typ 10,5 - 12 mm..vilket går på runt 6-7000kr för ett nytt Nikkor objektiv (och ska man ha sigma så blir det väl runt 5000kr..). Jaja, det jag vill komma till iaf är det att jag för tillfället är väldigt pank och lever på mitt studiebidrag vilket innebär att ett sådant köp skulle svida rätt rejält i plånboken då jag även planerar att skaffa ett tele, därför undrar jag om någon har erfarenhet av "pirat" fisheye linserna (man skruvar på dem på det vanliga objektivet) som säljs på bla ebay för runt 400 kr ? Är det bara skit eller fungerar det iaf hyfsat bra ? Eller bör man isf satsa på ett helt piratobjektiv typ "zenitar" ? Fisheye är ju trots allt mer en leksak så det känns ju dumt att spara i ca ett år för att investera i ett svindyrt sådant.. Vet någon något om hur det funkar att betala med typ "paypal" också ? Jag vill ju inte bli lurad på pengarna ! =/ aja, tack på förhand ! =) -> länk till ett sådant fisheye (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3343&item=3840167993&rd=1)