Annons

Köpa ritplatta? "Wacom bamboo mfl"

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnutte

Aktiv medlem
Halloj!

Min syster fyller år snart & hon önskar sig en wacom platta. Har tittat runt men blir lite snurrig av olika modeller. Hon ritar väldigt mkt i PS men kan hända att hon kommer använda foton också. Har använder en 17" skärm kanske uppgraderar till 19" då hon fortfarande pluggar så får större vänta. Har tittat närmare på Wacom bamboo Fun.

Tror både pen & touch skulle vara till fördel. Finns det några trådlösa alternativ också? Vilken är bäst att använda med den bildskärm hon använder A6 eller A5?

De ligger allt från 700:- & uppåt. 2000:- räcker det en bit?

Tack på förhand.
 
Jag kan inte uttala mig om de olika modellerna. Storleken däremot vill jag verkligen slå ett slag för A5. A5 tycker jag (och väldigt många med mig) är den perfekta storleken på en ritbräda. A4 ger för stora yviga rörelser, många får ont i armen av dom (inkl mig). A6 är perfekt som "sitta-avslappnat-i-soffan-med-plattan-i-knät-och-slöretuschera"-platta, men i mitt tycke något för liten för när man vill jobba mer seriöst.
 
Jag kör med Bamboo A6 och är helnöjd.
Svårslaget pris/prestanda på den.

Skärmstorlek är inte av så stor betydelse då, den lilla ytan gillar jag då man iaf zoomar in och gör sina justeringar "nära"
Så jag har aldrig upplevt ytan som för liten iaf.

Så billig att de kan vara värt och se om det är nåt man gillar och i så fall uppgradera till nyare modell och större yta kanske.
 
Skärmstorlek är inte av så stor betydelse då, den lilla ytan gillar jag då man iaf zoomar in och gör sina justeringar "nära"
Så jag har aldrig upplevt ytan som för liten iaf.

Det är nog skillnad när man ritar mycket, och inte bara sysslar med fotoredigering.
 
Jag har en A6 och tycker att den är för liten till min 24" skärm (1920*1200 px) men lagom till min laptop 13" (1280*800 px). Det är upplösningen på skärmen och inte storleken som spelar roll. Min pappa har en A5 och den funkar mycket bättre på den stora skärmen.
 
Jag köpte en Bamboo P&T Fun medium? (den nya i silver) för att någon på nått av forumen här sade att en small skulle vara för liten på en 24" skärm.
Det stämmer säkert om man använder den som en ritplatta, jag ändrade till musläget efter en väldigt kort stund (kanske skulle lägga ner lite mer tid). Iaf då räcker det gott med en small istället.
DVS jag tycker hon skall prova och se hur hon vill använda den.
I penläget är det 1:1 wacom -> skärm, som mus fungerar den som en vanligt touchpad med penna till.
Jag är dock grymt nöjd.
 
Tackar så mkt för all hjälp. Är det samma funktioner på A6 & A5?
Då lutar åt pen & touch varianten.
 
Fotomässan var ett bra tillfälle att prova ritplattor; såväl liten, mellan som stor. Då kunde jag stå emot, men igår kunde jag inte hålla mig längre utan kom hem med en liten Wacom Bamboo Pen and Touch A6. Det känns lite ovant att arbeta med ritplatta istället för mus, men det känns även mer behagligt och mindre krampaktigt. Jag tror det beror mest på hur stora rörelser man vill göra med handen samt hur stor yta man är beredd att upplåta på skrivbordet. För mig duger den lilla bra till 24" skärm, men så föredrar jag små rörelser med fingrarna framför yviga rörelser med hela händerna.
 
Återigen tack så mkt för svaren. Det verkar vara samma funktioner på A5 & A6. Med tanke på hennes skärm så kommer nog en A6 fungerar alldeles utmärkt.
 
Var & tittade på några ritplattor & jag blev inte klok på vilka som är vilka. Det kommer bli en wacom bamboo pen & touch.

Är small A5 & medium A4 eller hur ligger det till?
 
Jag kör med en Bamboo Fun tror jag att den heter i A5 format och det känns verkligen perfekt i storlek. Hade inte velat ha varken större eller mindre än så men det är ju garanterat en smaksak...
 
Jag kan inte uttala mig om de olika modellerna. Storleken däremot vill jag verkligen slå ett slag för A5. A5 tycker jag (och väldigt många med mig) är den perfekta storleken på en ritbräda. A4 ger för stora yviga rörelser, många får ont i armen av dom (inkl mig). A6 är perfekt som "sitta-avslappnat-i-soffan-med-plattan-i-knät-och-slöretuschera"-platta, men i mitt tycke något för liten för när man vill jobba mer seriöst.
Kan bara hålla med i allt.
 
Håller helt med om att A5 är lagom. Har använt en Intuos3 A5 i flera år istället för mus, både på jobbet och hemma. Numera har jag en Intuos4 på jobbet, men ärligt talat så tycker jag mer om trean än fyran. Oavsett så är de strålande verktyg, inte bara för att teckna och redigera bilder, utan även som komplett ersättning till musen.
 
Halloj!

Min syster fyller år snart & hon önskar sig en wacom platta. Har tittat runt men blir lite snurrig av olika modeller. Hon ritar väldigt mkt i PS men kan hända att hon kommer använda foton också. Har använder en 17" skärm kanske uppgraderar till 19" då hon fortfarande pluggar så får större vänta. Har tittat närmare på Wacom bamboo Fun.

Tror både pen & touch skulle vara till fördel. Finns det några trådlösa alternativ också? Vilken är bäst att använda med den bildskärm hon använder A6 eller A5?

De ligger allt från 700:- & uppåt. 2000:- räcker det en bit?

Tack på förhand.

Hhej
Köpte en Bamboo Pen&Touch Medium, A5, häromdagen. Pris drygt 2000
och jag är mkt nöjd. Lärde mig snabbt att hantera den. Trådlös finns nog inte men den har USB så det är smidigt//Monica
 
Tackar så mkt för svaren, ska nog snegla lite på systers platta om man ska ha en egen också.
Nej, däri ligger ett problem, det räcker inte att snegla för ritbräda är lite som att simma, de första dagarna innan man lärt sig simma sjunker man och det kan ju få en att sluta simma/rita, man måste hålla på någon eller några dar för att ställa om sitt musreflexbeteende och först då egentligen som man börjar uppskattar brädan, jag gissar det går omkring massor med folk som testat bräda och förkastat den för att den känns avig men då har de inte orkat ta sig igenom läroperioden. Så mitt råd nu när de inte är så dyra heller att köp en bamboo och träna in dig och det kommer bli det bästa du nånsin gjort. Bättre än giftermål, första moppen och rubbet ihop.

Nåja kanske inte riktigt men närapå.
 
ANNONS