Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa. Sigma macro 180 EX eller 150 DG

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
vilket av följande macro obejtiv skall jag köpa

Sigma Af 180/3,5 EX Macro HSM
eller detta
Sigma Af 150/2,8 Ex Macro Dg Hsm

kamerorna som jag skall använda är
min EOS 3a samt min 300D använder eos3an
mestadels till macro, som skall använda båda kamerorna.

det skall användas till att fota insekter.

tacksam för snabba svar.

Sigma Af 150/2,8 Ex Macro Dg Hsm

Mindre, lättare, ljusstarkare, minst lika skarp.

hur är arbetsavståndet på dom båda objektiven.

vill kunna jobba en bit ifrån, har ett tamron
90/2.8 macro som jag helt enkelt kommer för nära med när jag vill fota insekter tex fjärilar, sländor.

kommer för nära menar jag skrämmer iväg insekten.

Skillnaden i arbetsavstånd är bara 3,5cm.

38cm närgräns för 150mm objektivet.

Senast ändrad:
vad vinner jag på att köpa något av ovanstående objetiv jämfört med det objetivet jag har.

jag (nybörjare) trodde det skulle bli en väldigt skillnad på arbetssavstånd med ett 180mm objetiv jämfört med mitt gamla 90mm objetiv.

tex om man skall fota e fjäril med båda objetiven.
o vad är närgränsen igentligen ??
det trodde jag var det närmaste man kunde vara med objetivet.

men kollade mitt tamron där står det 29 cm närgräns, men man kan ju vara väldigt mycket närmare ett objetk ändå med kameran har inte kollat så några men 3cm från en blomma är ju inga problem.

har jag missuppfattat något ???

är tacksam för alla svar.

lugnar mig med att handla macro optik med längre brännvid tills jag vet skillnaden.

Tamron 90 har 29cm i närgräns och sigma 150 har 38cm, du får alltså en bra bit längre arbetsavstånd.

Ruben77 skrev:
o vad är närgränsen igentligen ??
det trodde jag var det närmaste man kunde vara med objetivet.
Ja, det är det närmsta man kan vara med objektivet och fortfarande kunna fokusera, det är dessutom det läget där man erhåller avbldningsskalan 1:1 (macro).

Senast ändrad:
Dessutom räknas avståndet, nästan jämnt, från "filmplanet". Detta är oftast ordentligt utmärkt på kameran.

Du kan alltså räkna bort gluggens längd. Det är därför du kommer så nära.

Med vissa gluggar kan du i praktiken foto en fluga på frontlinsen.

/AnWi

Skillnaden i arbetsavstånd är bara 3,5cm.

38cm närgräns för 150mm objektivet.

mellan vilka objektiv menade du då ??

tamron 90mm har 29 cm närgräns
sigma 150 har 38 cm närgräns
sigma 180 har 46 cm närgräns

Arbetsavståndet är avståndet mellan frontlinsen och objektet, närgränsen är avståndet från filmplanet och objektet.

Skillnaden mellan 150 och 180mm i arbetsavstånd är 3.5cm (enligt tidningen FOTO), arbetsavståndet med 150mm är 19cm, det bör alltså vara 22.5cm med 180mm m.a.o.

Sigmas 150 macro har överlag fått lysande recensioner och verkar vara det vettigaste köpet i macron över 100 mm tycker jag.Jag har inte sett någon recenssion som varit negativ, så du blir säkert väldigt nöjd.

mvh

Bent

ANNONS
Götaplatsens Foto