Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa, spara eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Lestander

Aktiv medlem
Hej hopp!
Jag har blivit mer och mer intresserad av att byta upp mig från 350D. Då skillnaderna mellan Canon 350D och Canon 30D är för små för att utgöra ett alternativ för min del så har jag höjt blicken snäppet högre; Canon 5D.

Nu är frågan/frågorna:
1) Bör man passa på att köpa 5D innan cashbacken går ut (den 31:a juli om jag inte missminner mig)? - Och varför i hela friden har man ö.h.t cashback, saktar inte försäljningen av när denna utgår, eller finns det nån ekonomisk baktanke månntro?

2) Spara pengar och satsa ännu högre, t.ex Canon 1D MkII N?

3) Spara och invänta Photokina och därefter beakta nyheter och eventuella prisskillnader i samband? - Om nu priserna på befintliga modeller vill förändras över huvud taget?

Tacksam för all hjälp jag kan få /Andreas

1) Måste du ha kameran nu? Om ja skulle jag slagit till med cashbacken.

2) I mina ögon så har 1D mkIIn och 5D olika användningsområden, så det beror på vad du fotar..

3) Aldrig fel att vänta och se, specielt inte när det kommer en stor mässa.. Jag har mkt svårt att se att ngn kamera kommer att bli dyrare efter mässan..

I regel brukar jag aldrig rekomendera människor att vänta med inköp av saker, framförallt inte snabbutvecklande produkter som tex datorer eller kameror. Bara om Canon öppet säger att inom 2 månader kommer en riktig värsting kamera modell skulle jag kanske invänta. Men annars går utvecklingen så fort att ska du vänta så gör du inget annat än väntar...

Jag vet inte vad du fotograferar men 1DMkIIN och 5D är ju liksom inte likvärdiga i någonting.. som äpplen och makaroner.

1DMkII N är ju en 8MP kamera och snabb sådan.

5D är en fullformatskamera och ganska beskedlig i farten. Det är liksom ena eller andra...

Så jag tycker att du bestämmer vad du ska ha, sedan köper du kameran punkt slut.

Nästa modell att uppgraderas i konsumentklassen väntas ju vara 350D.
Du kanke tjänar på att uppgradera nu innan den nya modellen kommer så inte din 350D rasar i värde. Det om du tänkt sälja den förstås.

Tanken var att behålla den som reserv, och i de lägen där 1,6 cropfaktorn kan komma väl till pass. Det var egentligen fel av mig att nämna 1D MkII N då den har 1,3 crop - då grundtanken i uppgraderingen var att få fullt format. Då återstår det bara två alternativ, det ena betydligt dyrare än det andra.

Suck för nyfikenhet och köpglädje...

/Andreas

Canon kommer att köra både FF och 1,6, men till photokina gissar jag att vi inte får se någon ny FF-kamera, möjligtvis en uppdaterad (och prissänkt?) 1Ds, men hoppas inte på för mkt..

Men detta är inget som jag fått från Canon, utan bara rykten som cirkulerat på internet..

BulletBreath skrev:
Hej hopp!
Jag har blivit mer och mer intresserad av att byta upp mig från 350D. Då skillnaderna mellan Canon 350D och Canon 30D är för små för att utgöra ett alternativ för min del så har jag höjt blicken snäppet högre; Canon 5D.

Nu är frågan/frågorna:
1) Bör man passa på att köpa 5D innan cashbacken går ut (den 31:a juli om jag inte missminner mig)? - Och varför i hela friden har man ö.h.t cashback, saktar inte försäljningen av när denna utgår, eller finns det nån ekonomisk baktanke månntro?

2) Spara pengar och satsa ännu högre, t.ex Canon 1D MkII N?

3) Spara och invänta Photokina och därefter beakta nyheter och eventuella prisskillnader i samband? - Om nu priserna på befintliga modeller vill förändras över huvud taget?

Tacksam för all hjälp jag kan få /Andreas

Oavsett när du köper kamera så tar det inte lång tid innan det kommer en som är bättre och ev. billigare. Tumregel: Har du mer än 3 mil till fotoaffären så är det sannolikt att det finns en ny kameramodell att önska sig.
Visst överdriver jag, men det ligger något i det.

Men om vi ska rikta in oss lite mer på just 5D. Om det skulle visa sig vara en kamera jag vill ha, borde jag köpa nu och få ut cashback, eller vänta till efter photolina och hoppas på en prissänkning?

/Andreas

BulletBreath skrev:
Men om vi ska rikta in oss lite mer på just 5D. Om det skulle visa sig vara en kamera jag vill ha, borde jag köpa nu och få ut cashback, eller vänta till efter photolina och hoppas på en prissänkning?

/Andreas

Vilken är skillnaden för dig?

Jag skulle resonera så här:
Behöver jag kameran nu, köper jag den nu.Behöver jag den inte köper jag den inte.

BulletBreath skrev:

/Andreas

Priset på 5ED har redan sjunkit, jag köpte min för 26500:- och fick sedan tillbaka 3000:- via cashback.
Jag tror inte den sjunker speciellt mycket mer förrän en ersättare presenteras och det dröjer nog minst till nästa år.
Köp den nu eller ställ in dig på att vara nöjd med 350D minst ett halvår till. Vi vet i och för sig inte om det kommer en ersättare då heller. Det beror nog på om Canon tillämpar sin vanliga 18 månaders cykel för konsumentkameror även på 5D. Mycket möjligt att dom inte gör det då dom inte har konkurrens i segmentet alls i dagens läge.

Ser att Pixxass sänkt priset på 5D. Om du inte prompt vill köpa kameran i Sverige så tror jag att det i nuläget är möjligt att komma över den för 20 papp efter att cashbacken är dragen, give or take en tjuga eller två åt ena eller andra hållet.

ANNONS
Götaplatsens Foto