Annons

Köpa spegellös Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_gbg

Aktiv medlem
Hej!
Har en Canon 600d idag som jag överlag är nöjd med men är sugen på fullformat bla för att få lägre brus vid konserter (typ iso 1600 och uppåt). Kollat lite på dom spegellösa men blir lite osäker. Är tekniken fortfarande inte helt mogen? För det verkar som att det finns nackdelar med spegellöst. Bättre att vänta ett tag på nya modeller? Eller köpa någon icke spegellös Canon fullformatare begagnad så länge? Det som tilltalar mig med dom spegllösa är vikten då jag fotar en del när jag reser.

Det är ingen ide att komma förslag på andra märken än Canon, har en hel del objektiv som jag kommer vilka fortsätta använda.
Mvh
Peter
 

acke

Avslutat medlemskap
Det handlar alltså om befintliga RP och R eller möjligen den kommande R5. Hur mycket pengar vill du lägga?
 

apersson850

Aktiv medlem
Du säger ingenting om vad du vill spendera. Eller jo, innan jag hann skriva färdigt gör du det. Men då är det bara att stoppa in den summan i resonemanget nedan.
Hela spektrat med spegelreflexkamerahus med fullformat hos Canon, om man tittar både på begagnat och nytt, sträcker sig från under 5000 till över 90000 kronor.

En begagnad 6D är det billigaste du kan komma undan med.
En begagnad 5D Mark III går att hitta för runt 10000.

Bland spegellösa pågår just nu ett intensivt utvecklingsarbete. Kanske speciellt hos Canon, som kom in rätt sent med spegellösa fullformatskameror, och nu strävar efter att gå förbi alla som redan etablerat sig i det marknadssegmentet. De som redan är där försöker givetvis behålla sitt försprång, något som driver utvecklingsspiralen i allt högre takt.
Då de är så nya finns det inte så många begagnade i EOS R-serien (spegellösa) ute än. Nya ligger de på 13000-20000, beroende på modell. Har du inte alltför bråttom kan man väl anta att i den senare delen av det här året kommer det att finnas fler begagnade EOS R att köpa, då en del av deras ägare säkert är nyfikna på den redan annonserade EOS R5. Den lär med stor säkerhet lanseras med ett pris överstigande 30000. Blir den billigare än så blir både jag och resten av världen förvånade.

Personligen har jag inte skaffat någon spegellös. Men jag är nyfiken på dem. Att jag inte köpt någon beror till rätt stor del på att jag främst använder olika versioner av 1DX idag. Det finns inget i R-serien med den ambitionsnivån. Än.
 

peter_gbg

Aktiv medlem
Du säger ingenting om vad du vill spendera. Eller jo, innan jag hann skriva färdigt gör du det. Men då är det bara att stoppa in den summan i resonemanget nedan.
Hela spektrat med spegelreflexkamerahus med fullformat hos Canon, om man tittar både på begagnat och nytt, sträcker sig från under 5000 till över 90000 kronor.

En begagnad 6D är det billigaste du kan komma undan med.
En begagnad 5D Mark III går att hitta för runt 10000.

Bland spegellösa pågår just nu ett intensivt utvecklingsarbete. Kanske speciellt hos Canon, som kom in rätt sent med spegellösa fullformatskameror, och nu strävar efter att gå förbi alla som redan etablerat sig i det marknadssegmentet. De som redan är där försöker givetvis behålla sitt försprång, något som driver utvecklingsspiralen i allt högre takt.
Då de är så nya finns det inte så många begagnade i EOS R-serien (spegellösa) ute än. Nya ligger de på 13000-20000, beroende på modell. Har du inte alltför bråttom kan man väl anta att i den senare delen av det här året kommer det att finnas fler begagnade EOS R att köpa, då en del av deras ägare säkert är nyfikna på den redan annonserade EOS R5. Den lär med stor säkerhet lanseras med ett pris överstigande 30000. Blir den billigare än så blir både jag och resten av världen förvånade.

Personligen har jag inte skaffat någon spegellös. Men jag är nyfiken på dem. Att jag inte köpt någon beror till rätt stor del på att jag främst använder olika versioner av 1DX idag. Det finns inget i R-serien med den ambitionsnivån. Än.
Skrev i inlägget innan att gränsen ligger på ca 15000. Men skulle tex en Canon 6d vara ett lyft bildkvalitetsmässigt på höga iso jämfört med 600d?
/Peter
 

acke

Avslutat medlemskap
Glöm inte EOS RP

EOS RP är en prisvärd spegellös fullformatare om du klarar dig med 4 b/s och inte prioriterar video. Kompakt, lätt och god bildkvalité. Sensorn sägs vara densamma som i 6D mk II.

Min fru bytte från crop-DSLR (7D mk II) till RP förra året och hon är mycket nöjd. Jag märker att hon sätter skärpan perfekt i bilderna mycket oftare nu, tack vare RP:ns intelligenta autofokus.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ingen ide att komma förslag på andra märken än Canon, har en hel del objektiv som jag kommer vilka fortsätta använda.
Om de flesta av dina objektiv tecknar ut småbildsformatet så är det nog en god strategi att fortsätta med Canon, men om du har mest EF-S-objektiv så bör du kanske titta lite på andra märken också.
 

acke

Avslutat medlemskap
Sväva inte iväg nu. TS skriver ju tydligt att han har en APS-C-kamera som han är nöjd med, och att det är fullformat som lockar. Endast Canon kommer på fråga.
En utomordentligt väl avgränsad frågeställning!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Med R och RP så blir det stor skillnad både gällande kvalitet i filerna och gällande af när du kommer från en 600d. De spegellösa husen är inte fullt i nivå med de bättre dslr-husen gällande följande af i mörka situationer och seriebildstagning (5d mkiv, 1dx) men sätter lättare fokus i mörka miljöer i övrigt. När det gäller ögon af så är den inställningen riktigt bra så länge ljuset är hyfsat. Kan fungera toppen i vissa konsert sammanhang. Utökad af-punkt samt servo bör dock fungera bra för dina konsertbilder även i svagt ljus. Lås och ta några bilder och så fokusera om och ta några bilder igen och så fortsätter du så. Du kommer att le när du granskar dina filer :). Rena filer med perfekt fokus och fina färger.

För mig har det blivit roligare att fotografera sedan jag gick över till spegellöst och jag får betydligt fler bilder i fokus jämfört med 5dmkiii och 5dsR som jag kommer ifrån. Jag tycker evf är toppen förutom vid följande seriebildstagning där det fortfarande är ovf som fungerar bäst. Jag har R och kan varmt rekommendera den.
 

Falumas

Aktiv medlem
Har du mest APS-C objektiv så blir det byte av dom objektiven om du byter till FF-kamera, så om du vill behålla objektiven så är det en APS-C Canonkamera i R-klassen som gäller.
 

PMD

Aktiv medlem
Har du mest APS-C objektiv så blir det byte av dom objektiven om du byter till FF-kamera, så om du vill behålla objektiven så är det en APS-C Canonkamera i R-klassen som gäller.
Canon har väl ingen APS-C-kamera med RF-fattning? Canons spegelfria system heter EOS M.

TS har uttryckt önskemål om att köpa en småbildskamera ("fullformat") och att fortsätta med Canon, men om hans objektiv inte till största delen tecknar ut småbild så kan det vara idé att titta på andra märken också eftersom han ändå måste köpa nya objektiv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Canon har väl ingen APS-C-kamera med R-fattning? Canons spegelfria system heter EOS M.

TS har uttryckt önskemål om att köpa en småbildskamera ("fullformat") och att fortsätta med Canon, men om hans objektiv inte till största delen tecknar ut småbild så kan det vara idé att titta på andra märken också eftersom han ändå måste köpa nya objektiv.
Fattningarna heter RF och EF-M.
 

oskfor

Medlem
Jag gick från en canon 60 d som jag haft ett antal år till EOS RP förra sommaren.

Överlag är jag nöjd med mitt byte, bättre bildkvalité, stora förbättringar gällande ISO och AF, relativt billig. Gillar även allround objektivet RF 24-105 starkt.

Några saker stör mig dock. Framförallt är det batteritiden, med min 60 d behövde jag aldrig vara orolig och det kunde gå flera dagar med många bilder innan jag behövde fundera på batteritiden. Med min RP är det en helt annan sak, jag fotar främst resefoto och landskap och var på färöarna förra sommaren och såg alltid till att ha 3 fulladdade batterier varje dag. Vilket i sig skapar en del stress/nojja. Men det är något av en vanesak.

Den andra delen är ergonomin, RP är lätt och liten, vilket i sig är ett plus för de flesta. Men den kan också upplevas något plastig och "svår" att hantera om man har stora händer.

Mitt råd är att klämma och känna på en innan du bestämmer dig. Om man kan leva med/gillar EVF (Elektronisk sökare) är också något att ta i beräkningen innan man köper.

/Oskar
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag gick från en canon 60 d som jag haft ett antal år till EOS RP förra sommaren.

Överlag är jag nöjd med mitt byte, bättre bildkvalité, stora förbättringar gällande ISO och AF, relativt billig. Gillar även allround objektivet RF 24-105 starkt.

Några saker stör mig dock....
En mycket bra sammanfattning av för- och nackdelar med EOS RP! Det stämmer att man alltid bör ha tillgång till ett extra batteri. Det är den kompromiss Canon har gjort för att få till ett så kompakt och lätt kamerahus. Jag tycker dock att fördelarna överväger. Ansikts- och ögon-autofokus funkar fint och är ett lyft för de flesta som är vana vid gamla DSLR-hus.
 

peter_gbg

Aktiv medlem
1 av mina 4 objektiv är APS-C så det är inget problem.

Tack för allas kommentarer. Det fick bli en begagnad canon 6d mark2. Nästa kamerahus får bli spegellöst. Serietagningen och batteritiden tyckte jag inte var bra nog helt enkelt för att ta steget. Dessutom hade det blivit en del tusenlappar dyrare jämfört med mitt köp.

Har du mest APS-C objektiv så blir det byte av dom objektiven om du byter till FF-kamera, så om du vill behålla objektiven så är det en APS-C Canonkamera i R-klassen som gäller.
 
ANNONS