Annons

Köpa systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

någon_annan

Ny medlem
Hej,
jag är ännu en i mängden av alla de blivande, nyblivna systemkamera ägarna som behöver tips och råd. Jag har fotat i ca tre år med skolans kameror - Nikon d70 och d80, med diverse olika objektiv. Nu när studenten är tagen så har jag inte längre förmånen att kunna låna kamera så nu är det dags att införskaffa en egen.

Jag har först och främst kollat på Nikon kameror, eftersom det är det jag har använt i tre år nu. Mina främsta funderingar är d90 eller d3000 men även d5000 finns med på ett hörn. Sedan har tanken också slagit mig att det kanske är fel att snöat in på Nikon bara för att det är det jag främst använt, kanske man ska satsa på Canon - en 500d?

Budgeten ligger på max 7000 i nuläget, men om det är värt att vänta för att få råd med en bättre kamera så gör jag det. Jag vill vid köpet ha råd med kamerahus och ett objektiv. Kamerahuset ska också vara sådant så att det finns möjligheter till att köpa flera objektiv till.

Jag vet inte, har ni några fler tips eller åsikter om mina tankar så är allt välkommet! :)

Vet inte vad din fråga är eller om du bara allmänt vill ha igång en diskussion om vad du ska/bör köpa. Betvivlar inte för en sekund att du kommer få en mängd råd och tips och vad och varför du bör köpa det ena och det andra. Vad jag själv främst reagerade/funderade över i ditt inlägg var när du nämnde att det kanske är fel att ha snöat in på Nikon bara för att det är det du har använt medan du studerade. Efter flera år med Nikon så är du förmodligen trygg och bekväm med den kamera du har använt och det är jättebra. Då undrar jag varför du ska byta märke, till ett märke som har ett annat ergonomiskt tänk? Rent funktionsmässigt och bildkvalitetsmässigt så skiljer det inte mycket mellan Nikon och Canon. De gör båda toppenprodukter. Man måste nog gå ner på produktnivå för att finna egentliga skillnader mellan hus. Men en kamera är ju så mycket mer än bara huset, optiken är precis lika viktig(are). Just optik är ju något man köper på sig och som har en längre livslängd än huset, så där är valet att välja rätt märke viktigare då det kan bli dyrt att byta märke ifall man köpt på sig mycket optik. Tycker absolut du bör känna på canon kameror och gärna låna en canon kamera över en helg för att få ett hum av hur den ligger i handen. Det finns givetvis andra märken också, vilket många otvivelaktigt kommer att påpeka, men just Canon och Nikon har störst sortiment, stor begagnatmarknad etc så tillgängligheten på optik är större. Ha ett öppet sinne och prova och känn dig fram, men kom ihåg att det inte är fel att ha "snöat" in på ett märke.

Hej ! Ska du ha en kamera som liknar dom handhavandemässigt du haft i skolan så försök att köpa en bra begagnad D70/80/90 annars är det ju en ny D90 du ska titta på.Skillnaden är att ska du köpa en billigare modell än dessa så gör du inställningarna i menyn istället för direktknappar på huset.MVH.

Jag tror att en begagnad D80 skulle sitta som hand i handske. de är ganska billiga och brukar säljas med isn vanligaste paketglugg, 18-70. Nikon 1870 är skarp och bra.

En D90 är ännu roligare, men passar inte din budget ny, och har inte dykt upp så frekvent på beg-marknaden ännu.

Per.

Jag tkr du ska köra fortfarande på Nikon
Då kan du ju fortfarande "funktionerna"
d5000 kan du även filma med ;)
Och så finns de över 10 motivlägen ( tror de kanske vara 15 )
Jag ångrar att jag inte köpte en D5000 ist för en D3000
De skiljer bara ca 1300 i pris ;)

Du kan få mycket kul med nån nikon... Hoppas du kan få tag i nått med bra pris och vettigt objektiv med.
Du kommer märka sedan vad du gillar att fota, och hur mycket du fotar =)

ANNONS
Götaplatsens Foto