Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Då tror du fel, för Nikon Z har det och det finns i Olmypus E-M1 också. Antar att det gäller även senare varianter, men jag har inte kollat.
Har det göra med äldre objektiv och adapter att Z7 har mikrojustering eller är det en specialvariant av mikrojustering som inte jobbar på det gamla sättet, dök plötsligt upp i huvudet att det är en special finess.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Har det göra med äldre objektiv och adapter att Z7 har mikrojustering eller är det en specialvariant av mikrojustering som inte jobbar på det gamla sättet, dök plötsligt upp i huvudet att det är en special finess.
Det finns mycket att läsa på nätet om hur Nikon implementerat sin PDAF på sensorn i Z7:an. Grundregeln att man inte behöver mikrojustera på spegelfria är att de normalt använder CDAF, alltså kontrastbaserad AF. Gamla hederliga DSLR har ju separat AF-sensor som bygger på fasförskjutning (PFAF). Det beror sedan mycket på objektivet, hur det är byggt. Det är ju t.ex inte helt enkelt att hålla fokusplanet stilla när man zoomar och det påverkar PDAF, men inte CDAF på samma sätt.
 

Sunbound

Ny medlem
Hej, Jag är grymt nöjd med Sonys A7 modeller.Började med A7 efter dålig erfarenhet med Nikon D600, men jobbar nu mest med A7RIII. Tycker du ska, om du kan, prova att använda och fota med Både Sony, Nikon och Canons modeller och gärna jämföra och välja efter det om detta är möjligt.

Som ett par inlägg nämner ovan är det mycket beroende på om du redan har objektiv för ett visst system.

Lycka till!
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
P1090199.JPG
Så här kan man göra med GX80, få stort skärpedjup, med tele, i svagt ljus, handhållet, helautomatiskt, kameran filmar i 4K i två sekunder och flyttar under tiden skärpan över motivet och syr ihop det hela i kameran. 3500x2300px, slutartid 1/30, brännvidd: 68mm=136mm, största bländare 5,6, handhållet. Det var då första gången jag gjorde detta och jag tycker det blir rätt bra. I filmen, som man kan spara, ser man att det bara är smala remsor som är i skärpa på grund av det korta skärpedjupet man får trots MFT. Tyvärr inte RAW men det funkar och det är bekvämt. Vi var på Skansens aquarium och ungarna ville inte vänta på mig som ville ta lite bilder så det var i praktiken bilder tagna i förbifarten. Objektivet är det superkompakta men fantastiska Lumix G Vario 35-100/4-5,6. Är man kritisk kan man förstås hitta fel i bilden men för att komma till rätta med det krävs för mkt jobb på plats och efterbearbetning och ibland är iaf jag inte beredd att göra det extra utan nöjer mig med detta resultatet, gott nog. För sådana här tillfällen är GX80 perfekt, men ska man göra mer "seriösa" insatser är den inte så bra, det inser jag, men det är inte kamerans fel som sådan, den är gjord sånt här bruk och där skiner den.
 
ANNONS