Annons

Köpa till garanti - går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

AH1

Aktiv medlem
För inte så längesedan köpte jag ett objektiv, begagnat, eftersom jag fick ett väldigt bra pris på det. Problemet var att kartongen inte hängde med, och således inte heller något serienummer, vilket är synd. Det finns inte heller något serienummer skrivet på objektivet, vilket jag tycker är konstigt. Det finns på kameran, men inte på objektivet. Bra. Men kan jag t.ex. köpa till garanti? Jag har ju inget serienummer, men jag har ett äkta Nikon objektiv som jag gärna vill ha garanti på. Är detta en möjlighet? Med Apple kan man köpa Applecare som ger tre års garanti för 2500 kr, så.. jag undrar om det finns något liknande i Nikon-världen.

Tacksam för snabbt svar.

Garanti är ju ngt som första köparen av en vara (oftast, är ej tvingande att lämna garanti) får så att man skulle kunna köpa till sig en garanti i efterhand har jag väldigt svårt att se.

Inte ens den garantin som första ägaren fick ger dig ngn garanti även om garantitiden inte gått ut. Garantin gäller bara första ägaren.

Kan inte besvara garantifrågan men spontant är jag skeptisk eftersom du köpt objektivet begagnat. En garanti är ju ett frivilligt åtagande från leverantörens sida och gäller ofta bara första köparen. Däremot kan du ju teckna ett allrisk-tillägg till din hemförsäkring som ger ett utökat skydd om du t ex skulle tappa objektivet i backen så att det går sönder.

Angående serienumret så visst fasen ska det finnas nånstans på gluggen. Vet inte hur det är med Nikon.. har du kollat på själva bajonetten?

dJb skrev:
Kan inte besvara garantifrågan men spontant är jag skeptisk eftersom du köpt objektivet begagnat. En garanti är ju ett frivilligt åtagande från leverantörens sida och gäller ofta bara första köparen. Däremot kan du ju teckna ett allrisk-tillägg till din hemförsäkring som ger ett utökat skydd om du t ex skulle tappa objektivet i backen så att det går sönder.

Angående serienumret så visst fasen ska det finnas nånstans på gluggen. Vet inte hur det är med Nikon.. har du kollat på själva bajonetten?
Ja, det har jag. Helt sjukt att det inte det står på objektivet, men det finns på kamerahuset. Vad är skillnaden, liksom.

nicrosoft skrev:

Inte ens den garantin som första ägaren fick ger dig ngn garanti även om garantitiden inte gått ut. Garantin gäller bara första ägaren.

Senast idag så pratade jag just om det med min lokala fotohandlare med tanke på att jag fick frågan av intresserade köpare på en annons jag hade ute.
Jag frågade just om hur det var med garantin som andre person vid begagnatköp och han sa att garantin gäller med kvittot. Jag sa att jag hade trott att det var ett slags avtal endast mellan första köparen och butiken men så var det inte visst inte.

/Benny

BempaS skrev:
Senast idag så pratade jag just om det med min lokala fotohandlare med tanke på att jag fick frågan av intresserade köpare på en annons jag hade ute.
Jag frågade just om hur det var med garantin som andre person vid begagnatköp och han sa att garantin gäller med kvittot. Jag sa att jag hade trott att det var ett slags avtal endast mellan första köparen och butiken men så var det inte visst inte.

/Benny

Han har fel.

Står det inget namn på kvittot blir det ju svårt för dem att bråka men ofta så gör det ju det.

--------------------------------------------------

Serienummret finns på undersidan av gluggen precis vid bajonettfattningen...det sitter en skruv precis över nummret....nummret är färgat grått så det syns väldigt dåligt på den svarta färgen

På min 18-70 står det på undersidan "under" texten. Det står väldigt "tunnt", kan det vara bortslitet? Lys med en ficklampa i olika vinklar så kan du kan se ngt.

pet skrev:
--------------------------------------------------

Serienummret finns på undersidan av gluggen precis vid bajonettfattningen...det sitter en skruv precis över nummret....nummret är färgat grått så det syns väldigt dåligt på den svarta färgen
Tackar, men svårt och se det som du sade. Då är ett problem löst. Men jag tycker man borde kunna köpa till garanti såsom Applecare.

nicrosoft skrev:
..men ofta så gör det ju det.

Gör det? Handlar du tex kontant så står det väl inget.

Men jag har för mig att det varit uppe i nån tråd tidigare och då hade jag fått samma uppfattning som dig men nu frågade jag och fick ett annat svar.. Hmm så vad gäller då, men det kanske är så de gör i just den butiken..?

Senast när jag köpte en ipod till dottern så frågade de efter vilket namn som skulle stå på kvittot. Jag har även frågat en gång på OnOff om hur det är och de sa samma sak, dessutom står det på konsumentverkets hemsida så det är nog godwill i den butiken.

Jag kollade på alla mina objektiv jag har här hemma. Jag har efter julen 2st 50mm 18D Nikon original varav ett gammalt upphittat som låg i en släktings källare. Den har inget numemr på sig, medan mitt som jag köpte själv förra året har det.
Kollade även på kit objektivet 18-135mm som följde med kameran och det står inget på det konstigt nog.
Kan det vara så att Kitobjektiven har samma nummer som kameran?
Var ditt 17-55 ett kitobjektiv till förra ägarens kamera?

Bara en tanke som slog mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto