Annons

Köpa vidvinkel men vilken....??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Tjena alla.

Jag är sjukt sugen på en vidvinkel till lite landska och inomhus fotografering. Typ en Tamron 10-24
men den funkar ju inte på min FX (D600). s åvad ska man ha. Tänker inte köpa någon 14-24 Nikon då dessa är tokdyra.

Finns där nått vettigt för upp till 6000kr??

Gillar ju Tokina 11-16 men den funkar ju inte helller till FX... surt......

Tips å råd mottages tacksamt.....

Tjena alla.

Jag är sjukt sugen på en vidvinkel till lite landska och inomhus fotografering. Typ en Tamron 10-24
men den funkar ju inte på min FX (D600). s åvad ska man ha. Tänker inte köpa någon 14-24 Nikon då dessa är tokdyra.

Finns där nått vettigt för upp till 6000kr??

Gillar ju Tokina 11-16 men den funkar ju inte helller till FX... surt......

Tips å råd mottages tacksamt.....

ett beg nikon 17-35mm f: 2.8

Du har också det riktiga budgetalternativet - Nikon AF-D 18-35mm f/3,5-4,5. Brukar gå att hitta beg för 2500kr. På FX blir 18mm rejält med vidvinkel.

Den är inte så dum, smidigare än de andra gluggarna.

Då 18-35 kom fick den "toppklass" utmärkelse i FOTO men kraven har höjts ordentligt i den digitala eran och den anses inte skarp idag. Då är nog Sigman ett bättre alternativ. Den har lite luddig kanskärpa den med (både första och andra versionen) men vid 12mm kan man ju beskära bort hörnen och ändå få en rejäl vidvinkel.

Sigma 12-24 ligger väl rätt bra för din budget.

Tackar. Har skickat iväg mail för pris på Sigman. Beagnat är jag inte så mycket för. Tycker allmänt det är ett jävla öperpris på alla beagnade gluggar som finns. Köper då hellre nytt då det skiljer så lite. ska kolla in Sigman närmre.

Tack för all hjälp !

Någon som hårdtestat Sigma 70-200 OS HSM (den nya) ? (Tror jag kan få ett bra pris på denna nämligen)

ANNONS
Götaplatsens Foto