Annons

Köpråd A4-skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

acar

Medlem
Har sökt i forumen men inte hittat någon helt färsk diskussion om detta. Några av de skrivare (mestadels Canon) som rekommenderades bara för ett halvår sedan tycks ha utgått. Alltså:

Jag söker en enkel men robust och bra foto/multiskrivare för A4-utskrifter. Jag har erfarenhet av Epson R1800 så jag vet vad en riktigt bra maskin kan åstadkomma. Men denna gång är pris och storlek viktiga faktorer (utöver att bläcket får inte torka). Ser framför mig att jag gör en handfull utskrifter per månad, mestadels på matt papper, när jag vill ge bort bilder till släkt och vänner på kort varsel. Alla tips och personliga jämförelser mellan aktuella Canon- och Epson-modeller välkomna.

Var finns alla som printar foton själva?

Är det ingen som är nöjd med sin fotoskrivare och som kan dela med sig av erfarenheter? Eller kanske någon som är missnöjd?
Jag hade stora förväntningar på den här tråden, men allt av värde kanske är sagt tidigare?
//Christer

Jag köpte en Epson 3800 A2-skrivare på blocket för 2000. Den är fantastisk trots att den har några år på nacken. Känns som det är bättre ekonomi också, då färgpatronerna är mycket större än i de mindre fotoskrivarna. Enligt räkneverk kan jag göra ca 400 utskrifter i A3 på en full patron. Får se om det stämmer.

Min erfarenhet av fotoskrivare sedan tidigare är att det blir väldigt dyrt eftersom det ofta är låg nivå på bläcket, eller att skrivaren stått för länge och behöver rengöras, o.s.v. Om det ska fungera bra måste man också printa regelbundet.

Har en Canon MG8250. Köpte den för att även kunna skanna negativ/Dia, men det är lite knöligt att få till det, en del negativ är för oplana och jag har ännu inte läst på allt med inställningar, har fått goda betyg i tester, färgpatronerna är lite för små tycker jag, annars skriver den ut mycket fina bilder.

Med så liten utskriftsvolym är det nog billigare att lämna bort utskriftsjobben. Se till att du har kalibrerad skärm för editering, och att du laddar ned labbets skrivares icc profiler för softproofing så att du kan få någorlunda uppfattning om hur bilderna kommer att bli

Med så liten utskriftsvolym är det nog billigare att lämna bort utskriftsjobben. Se till att du har kalibrerad skärm för editering, och att du laddar ned labbets skrivares icc profiler för softproofing så att du kan få någorlunda uppfattning om hur bilderna kommer att bli

Jo det kan vara sant, men mycket annat skall skrivas ut som recept och bland annat möjligheten att skriva ut fakturor, inbetalningskort som kommer allt mer när man handlar på nätet. Visst det klarar en billig skrivare galant. Men det är lite speciellt att först ta en skaplig bild, lite bildbehandling och sedan skriva ut, hela kedjan liksom.

Inte bara. Har fått gjort flera återställningar då den nya datorn krånglat en del under året och då försvinner flera av programmen man laddat in, men hoppas att det skall gå bra nu ett tag.

Bengt.

Är det ingen som är nöjd med sin fotoskrivare och som kan dela med sig av erfarenheter? Eller kanske någon som är missnöjd?
Jag hade stora förväntningar på den här tråden, men allt av värde kanske är sagt tidigare?
//Christer

Att det är få svar beror väl på just det som trådskaparen nämner, när det gäller A4 skrivare byts modellerna väldigt frekvent så det är nog ganska få som kan dela med sig av erfarenheter av de aktuella modellerna.

Jag har tidigare använt mig av Canons billiga A4-skrivare och de har givit utmärkt resultat på glossy och semi-glossy papper. Jag har inte haft problem med torkande bläck trots ganska oregelbunden användning.

Det känns som om Canon är den dominerande tillverkaren av den här typen av fotoskrivare.

Enda nackdelen är att driftskostnaden är låg ur ett ekonomiskt perspektiv är det kanske bättre att beställa utskrifter via någon nät-tjänst. Jag tycker dock detta uppvägs av tillfredsställelsen att hantera hela flödet själv, att se en fin bild matas ut är skrivaren är ett nöje i sig!

Jag har nu i flera år haft en Canon Pixma MP970. Den har fungerat förvånansvärt bra, trots oregelbunden användning. Försumbara problem med torkat bläck. Någon liten persienneffekt på någon bild vid något tillfälle, men det försvann av sig själv efter någon enstaka utskrift.
Det enda återkommande problemet har varit att en mekanism i systemet som tar hand om överblivet bläck i skrivhuvudets parkeringsposition med tiden blir klibbigt av överflödigt bläck, och då fastnar när skrivaren ska igång. Det ger ett felmeddelande som Canon tolkar till att det är dags att lämna in skrivaren för service. Man kan dock ganska lätt rengöra mekanismen själv, även om det är trångt att komma åt (om man inte plockar isär skrivaren). Det blir inte lika bra som att byta ut den klibbiga delen, för man får göra om det då och då, men det kostar ju inget mer än några minuters fixande.

Men med sju patroner är det förstås så att det nästan alltid är någon som är nästan tom. De två speciella fotofärgerna börjar också bli lite svårare att hitta i affärerna, eftersom nyare modeller inte har de patronerna.

Enda nackdelen är att driftskostnaden är låg ur ett ekonomiskt perspektiv är det kanske bättre att beställa utskrifter via någon nät-tjänst.

Skulle förstås vara:

Enda nackdelen är att driftskostnaden är hög. Ur ett ekonomiskt perspektiv är det kanske bättre att beställa utskrifter via någon nät-tjänst.

ANNONS
Götaplatsens Foto