Annons

Köpråd - Amatör - 35mm Analog Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Rekommenderar ingen analog alls.
Efterbehandla digitala bilder till den look du vill ha.
Det väl inte särskilt inpirerande för Ts att läsa att du nästan helt avråder från analogt foto. Om Ts nu är intresserad, varför inte dela med sig av positiva OCH negativa erfarenheter i stället, så att Ts får en så bra start som möjligt och så småningom själv kan komma fram till om analogfoto är ”his cup of tea” eller inte?

Jag rekommenderar inte någon speciell kameranodell eller -fabrikat, utan försök som ett test att köpa så billigt som möjliigt en spegelreflex i småbildsformat med t ex ett normalobjektiv ca 50 mm. Om möjligt, välj en kamera med exponeringsautomatik så elimineras en variabel (att exponera fimen rätt, finns exponeringsautomatik så finns det alldeles säkert också möjlighet att ställa in manuellt). Dessutom har de allra flesta enögda spegelreflexer från 60-talet och framåt nån form av ”hjälp” för avståndsintällningen, t ex snittbild eller mikroprismor.

Det jag själv har upptäck vara ”en svårighet” betr analogfoto, är att komma ihåg att DRA FRAM FILMEN efter varje exponering!
Visserligen fanns extra batteripack med motordrift till en del kameror redan då, men det är enligt min mening ” overkill” för en alalog nybörjare.

Så jag önskar Ts lycka till - här på Fs finns säkert många som gärna delar med sig av sina erfarenheter av analogt foto!

/B

PS Kolla att den kamera du tänker köpa har ett batteri till exponeringsmätaren som funkar och som går att köpa nytt idag...Om du står där med en kamera som det inte längre finns batterier till, är du ganska ställd ändå även om du köpt kameran riktigt billigt! DS
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det väl inte särskilt inpirerande för Ts att läsa att du nästan helt avråder från analogt foto.
Det gör jag inte om man vill jobba i mörkrum.
Men att jaga en viss look på bilderna o skanna o sen digitalbehandla är ganska meningslöst. Då kan man lika gärna spara pengarna o miljön o gå digitalt hela vägen.

Men TS finns inte kvar o det var väl aldrig meningen heller med tanke på det namn hen valt.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det finns väl också Leicor till överkomliga priser...? Ex vis Leica IIIc som denna på eBay?
(Se exempel i skärmdumpen nedan...ca 4500:- plus frakt)
IMG_0688.jpeg/B
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle hellre satsa på en M-Leica, men då hamnar man i en betydligt högre prisklass förstås.

Skruv-Leicor är skojigt nostalgiska men passar bättre i ett vitrinskåp än att fotografera med om man jämför med en M-Leica.

(TS har inte varit medlem här på snart två år, men vi kan förstås diskutera gamla kameror ändå. :–)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag skulle hellre satsa på en M-Leica, men då hamnar man i en betydligt högre prisklass förstås.

Skruv-Leicor är skojigt nostalgiska men passar bättre i ett vitrinskåp än att fotografera med om man jämför med en M-Leica.

(TS har inte varit medlem här på snart två år, men vi kan förstås diskutera gamla kameror ändå. :–)
Jo jag håller visst med dig...men en skruv-Leica kan ju va ett ”,”insteg” till Leica-världen...annars skulle jag rekommendera t ex Canons A1 för FD-optik....Notera mitt alias ”Can(-an)alog”!
/B
 

StanM

Aktiv medlem
Om du gillar Leica, kan du ta en titt på deras R-kameror, deras spegelreflexkameror. Ex.vis är R6 och R6.2 helt manuella och mekaniska, batteriet används enbart för ljusmätningen. R8 och R9 är rejält stora men många älskar dem och dess ergonomi. R-kameror brukar kosta lite mindre än M-kamerorna.
R-objektiven är lika bra som M-objektiven och lite billigare.
Här får man ingen autofokus, du kan ju själv bedöma om det blir en nackdel för dig i Kenya.
En nackdel är att Leica inte längre servar R-kameror utan hänvisar till en enda kameraverkstad i Tyskland som tydligen håller höga priser. Man får hitta en lokal kameraverkstad som kan /vill serva dem.

Ett annat märke som är bra är gamla, insomnade Contax. Bra kameror och finfina Zeissobjektiv. Bra priser. Samma serviceproblem som Leica R.

Om jag skall tycka något, blir det att välja en beprövad mainstreamkamera, en Nikon F5 är absolut inget dåligt val. Tvärtom. Det är bra kameror, mycket stort utbud av objektiv, både MF och AF. Det kan ju vara bra med AF i Kenya.
Om du absolut vill ha en manuell Nikon, kan du titta på deras F3HP.
 

apersson850

Aktiv medlem
Använder man Canon med FD-objektiv så kan man numera köra de objektiven digitalt också. FD har ett ganska kort registeravstånd för att vara gjorda för spegelreflexer, men nu när det finns spegellösa, som har mycket kortare registeravstånd än så, går det bra att göra adaptrar. Det går till exempel att sätta klassiska FD 135 mm f/2,5 S.C. på en Canon R5, om man vill. Jag har inte köpt någon R5 (det finns ju inga att få tag i), och jag gör det kanske inte heller, åtminstone inte förrän jag får se vad Canon verkligen kan, när de får klämt ur sig en 1-seriekamera i R-serien, men om/när det blir en Canon R-kamera ska jag skaffa en adapter till mina sju gamla FD/FDn också. Inte för att jag tror att jag blir imponerad, utan för att det går.
Vem vet, det blir kanske sådana där "härliga gamla bilder med dålig kvalité" om en del verkar tycka vara idealiskt?!
 
ANNONS