Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Ska köpa batterigrepp till en Canon 6D MK2 och har tittat på dels ett begagnat original BG-E21från Rajala, lite använt för 990 Kr. Eller ett nytt Meice för 729 Kr från Amazon där även fjärrutlösare medföljer, greppet från Meice ska vara helt kompatibelt och har samma funktioner som originalgreppet. Jag har ingen som helst erfarenhet av batterigrepp då jag aldrig har känt behov av ett, men nu med ny kamera och ett objektivs bildstabilisering som kräver lite mer av batteriet så vore det bra med ett. Är originalet ett självklart val, eller håller Meice bra kvalité?

Köpte ett tredjepartsbatterigrepp till annan Canon och det fungerade sådär. Det dränerade batterierna på ett oar dagar. Har för mig att det var ett Meice. Köp original om det inte är större prisskillnad.

Min och brorsans erfarenhet av tredjeparts batterigrepp till Nikon D500 är att det inte är tillförlitligt. Tre av tre Jupio-grepp låste kameran ibland, oklart varför. Jag har förstås ingen aning om hur det funkar för andra kombinationer men jag är mycket skeptisk. Mitt råd är att hålla sig till original så mycket som möjligt.

Jag kan bara hålla med övriga att original verkar bättre. Jag har haft ett pirat till min 7d Mk II och det dränerade batterierna. Jag köpte ett original istället som inte gett några problem.

Köp original för den lilla prisskillnaden. Det handlar om tätning mot kameran också och passform på batteriluckan som håller fukt ute. Sedan är känslan i knapparna sällan samma.

Jag har ägt tredjeparts och det har funkat men då har det skilt rejält i pris och med sämre känsla i knapparna och sämre passform i batteriluckan.

ANNONS
Götaplatsens Foto