Annons

Köpråd, Canon 40D samt vilket teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Newman75

Aktiv medlem
Har ägnat de senaste dagarna åt att (bland annat) läsa igenom mycket på den här sidan, samt recensioner.

Jag vill ta ett rejält steg upp i utrustnung, använder idag Canon Powershot S3 IS. Att det blir Canon är delvis för att det är jag mest van vid, samt har jag en kompis som jobbar som fotograf och han har valt märket Canon. Jag vill inte härma honom, men tacksamt att kunna låna en hel del prylar ibland. :eek:) Han har dock inte speciellt många teleobjektiv då det inte är något han använder, han har ett fast 200L och i övrigt inget att testa.

Mitt val ser ut att falla på en 40D, 450D kommer jag nog inte att nöja mig med (natur, djur och främst fågel på menyn). Och skillnaden 40D/50D känns inte som att den är så stor att jag skall upp på en 50D (har ni andra åsikter, vädra gärna dem!)

Har funderat på att starta med EF-S 55-250/4-5.6 IS (jo, det blir någon normalglugg också).

Har tittat på lite andra och det finns ju (bland Canonobjektiven) även Canon EF 70-300/4-5.6 IS USM, som verkar ganska, och ligger i ett rimligt (möjligen lite högt) prisintervall.

Sigmas AF 70-300/4-5.6 DG APO ser ut att vara ett någorlunda jämställt, men till halva priset. Någon som har uppfattningen vilket som är bäst av dem?

Sist men inte minst, som jag förstår det fungerar inte telekonverters med ovanstående telezoomobjektiv? Finns det något telezoom som de fungerar till?

Valet av kamerahus verkar väl motiverat och 40D är mycket prisvärd.

Beträffande tele-zoom så tycker jag 55-250 är en prisvärd glugg men lite tveksamt som verktyg för fågelfoto. Du behöver mer brännvidd.

Hur stor är budgeten? Om det är fågel du är ute efter så skulle nog någon av Canons 100-400 eller fasta 400:a vara bättre val men de är ju i en helt annan prisklass.

Begagnat

Vill du kunna fota fågel med bra resultat ska du definitivt leta efter något av följande begagnat (eller nytt om du har råd):