Annons

Köpråd: D700 + ??

Produkter
(logga in för att koppla)
Men...

Varför är det här så känsligt? Var har Tore sagt att han inte har nytta av en FX-kamera? Varför fråga Tore - UTAN insinuationer, för det har ingen av er lyckats med hittills - varför han ägen en DX-kamera? Jag kan se en rad olika skäl till att arbeta med en FX-kamera utöver den bildkvalitet som ni talar om men inte kan visa. (Har testat Tores bilder i den här tråden på en rad människor, både fotografer och andra, och utfallet är 50-50. Det är ungefär lika många som anser bild 1 vara skarpare som bild 2...)

För det är väl inte så att Tore är något på spåren då han menar att bildkvaliteten inte alltid kan motivera valet av FX för DX? Är han i närheten av en öm tå? ;-)

Nej, det är inte en öm tå utan snarare att jag blir väldigt irriterad när någon fastnar i ett resonemang på felaktiga grunder.

Vi pratar inte om samma bild eller??? De som anser att bild 1 är skarpare i detta exempel:
http://farm5.static.flickr.com/4061/4661243385_093dfd4f86_b.jpg
äger de över huvudtaget en kamera?

Hoppar in här utan att ha läst alla inlägg... gick länge och väntade på uppföljaren till D700 men till slut slog jag till för ett par veckor sedan. Har D300 sen tidigare och kör mest med Nikon 24-70/2.8. Skärpemässigt ser jag ingen skillnad på kamerna eller lyster. Samma bildkvalitet då? eller;)

Däremot ger mig D700an mig så mycket mer, sökaren, en upplevelse av att fokuseringen sitter säkrare. Bättre jpg direkt ur kameran. Och framförallt större dynamiskt omfång. Detta är inte några vetenskapliga tester jag gjort utan bara känslan vilket räcker långt för mig. Likaså det kortare och snyggare skärpedjupet en upplevelse. Och så samma som 35mm formatet som jag är uppvuxen med. Mycket handlar om känsla och jag kan säkert inte säga sen om jag har 2 lika bilder som är tagna med D300 och D700 vilken som är tagen med vilken. Spelar ingen roll för mig. Jag har kvar D300 dels som backup och kanske om jag behöver mycket tele.

På den gamla analoga tiden, hade jag ibland möjlighet att plåta med en Hasselbladare och jag tog inte bättre bilder, med det var en härlig känsla som räckte långt för att det skulle vara roligt att fota.

Hoppar in här utan att ha läst alla inlägg... gick länge och väntade på uppföljaren till D700 men till slut slog jag till för ett par veckor sedan. Har D300 sen tidigare och kör mest med Nikon 24-70/2.8. Skärpemässigt ser jag ingen skillnad på kamerna eller lyster. Samma bildkvalitet då? eller;)

Däremot ger mig D700an mig så mycket mer, sökaren, en upplevelse av att fokuseringen sitter säkrare. Bättre jpg direkt ur kameran. Och framförallt större dynamiskt omfång. Detta är inte några vetenskapliga tester jag gjort utan bara känslan vilket räcker långt för mig. Likaså det kortare och snyggare skärpedjupet en upplevelse. Och så samma som 35mm formatet som jag är uppvuxen med. Mycket handlar om känsla och jag kan säkert inte säga sen om jag har 2 lika bilder som är tagna med D300 och D700 vilken som är tagen med vilken. Spelar ingen roll för mig. Jag har kvar D300 dels som backup och kanske om jag behöver mycket tele.

På den gamla analoga tiden, hade jag ibland möjlighet att plåta med en Hasselbladare och jag tog inte bättre bilder, med det var en härlig känsla som räckte långt för att det skulle vara roligt att fota.

Jepp, köp en D700 och plåta i manuellt läge. Skit i all automatik. Nästan lika kul som med en Nikon F2 anno 70-tal. Eller som med en bladare.

Det är en väldigt bra kamera. Alla som fotat analogt har här nästan samma möjlighet till bra bilder. Detta är ett HÖGT betyg. Vill du mer, Nikon d3s, känns som att pressa filmen till höjder du aldrig anat. Tyvärr missar du bladarens utsnitt, men så blir det ju med småbildscensor.

Vad kostar ett sjysst digitalt bakstycke till en bladare?

Mvh

Hej
Jag har fotat i många år med min trogna D50 (innan dess har det blivit en del analogt). Köpte den i princip när den kom och har varit extremt nöjd med den länge. Jag har valt att inte köpa nytt hus då jag inte kunnat bestämma mig för om jag ska fortsätta med DX eller om jag ska gå över till FX-formatet. Egentligen vill jag gärna köra fx-formatet med tanke på skärpedjup och överlag bättre kvalitet i form av minskat brus bättre dynamiskt omfång etc..

Jag fotar en hel del porträtt och människor men hade även tänkt börja ta fler naturbilder i sommar.

Jag har en budget på ca. 25000 (inkl moms).

Jag har några gamla fasta manuella objektiv (50mm f1.8, 28mm f2.8, 100mm f2.8), Nikon 18-35mm f/3.5-4.5D ED-IF AF Zoom-Nikkor och ett 24-120mm (är dock väldigt missnöjd med denna glugg).

Vet inte om det är värt att överhuvudtaget sälja min D50 + någon eller några av mina gamla objektiv.

Vad rekommenderar ni, bör jag satsa på en D700 + t.ex. Nikkor AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 G IF-ED VR, eller en D90 + dyrare objektiv?

Tacksam för tips
/Daniel

Hej Daniel.

Glöm allt som inte är fullformat(småbildscensor), det gör dig bara besviken. Med din budget så har du möjlighet till en D700. Det gör att du kommer ifrån kompaktkamerakänslan och ser bilden på klassiskt sätt i sökaren. Efter många år av analogt plåtande trodde jag i min enfald att alla digitalkameror hade censorer i småbildsformat. Jag häpnade när så inte var fallet. Nä, det skulle multipliceras med x1.5 osv. När nikon släppte D700 så köpte jag den och den är nära vad man är van vid. Har du medel till det så är NikonD3s ännu bättre. Nikon fattar att ISO-egenskaperna är viktiga. Tror det är den enda kameratillverkaren som faktiskt gör det.

Mvh

Mvh

Det här kanske inte har så mycket med det ni diskuterar att göra men jag undrar hur mycket lättare det är att fokusera med manuella objektiv. Har just nu en D90 och jag finner det svårt att sätta fokus rätt...
Har bland annat: AIS 50/1.2 AIS 28/2.0 AIS 105/2.5 och AIS 300/2.8 och det skulle vara roligt om man fick mer användning för dessa.

// Henrik

Det här kanske inte har så mycket med det ni diskuterar att göra men jag undrar hur mycket lättare det är att fokusera med manuella objektiv. Har just nu en D90 och jag finner det svårt att sätta fokus rätt...
Har bland annat: AIS 50/1.2 AIS 28/2.0 AIS 105/2.5 och AIS 300/2.8 och det skulle vara roligt om man fick mer användning för dessa.

// Henrik

Ja det hade verkligen inte mycket med diskussionen att göra. Varför inte starta en ny topic istället?

ANNONS
Götaplatsens Foto