Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv till Nikon D700, fågelskådning

Produkter
(logga in för att koppla)

MagArne

Medlem
Vilket teleobjektiv anser ni vara mest prisvärt till en Nikon D700? Tänkt att användas för fågelskådning samt djur på långt håll.

Sneglar på Nikon AF-S Nikkor 200-500mm f/5,6E ED VR samt Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2

Finns det fler objektiv som är värda att kolla upp?
Budget på max 20.000kr och låg vikt är en klar fördel men allt är av intresse.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
200-500 är mest prisvärt och allround skulle jag säga. Centerskärpan är grym och autofokusen funkar också fint. Det går absolut att handhålla en stund om slutartiderna tillåter. 300mm pf är otroligt bra annars och väldigt lätt och smidigt men på fullformat kommer du nog sakna några mm. 500mm pf är också fantastiskt men då spricker budgeten. Om du skaffar dig ett 200-500mm till att börja med kommer du inte ångra dig!
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Första gången jag kände att jag fick ordentligt skarpa fågelbilder var faktiskt när jag skaffade ett Nikon 300mm f/4D AF-S. Det är väldigt prisvärt och går att fynda ibland begagnat. Det är perfekt för foto för mindre skygga fåglar vid matningar, i stadsmiljö eller dylikt. Kan vara ett bra komplement till 200-500mm.
 

MagArne

Medlem
Idag laborerar jag lite med ett gammalt Nikkor AF 80-200 f/2.8 men känner att det inte räcker till. Har kört med kamera på stativ nära fågelbordet och fjärrutlösare som resulterat i några trevliga bilder. 300mm är nog i minsta laget men ska allt hålla span på begagnatfronten.
 

nkarlsson78

Avslutat medlemskap
Idag laborerar jag lite med ett gammalt Nikkor AF 80-200 f/2.8 men känner att det inte räcker till. Har kört med kamera på stativ nära fågelbordet och fjärrutlösare som resulterat i några trevliga bilder. 300mm är nog i minsta laget men ska allt hålla span på begagnatfronten.
För oss fågelfotografer brukar det aldrig bli tillräckligt lång brännvidd. Jag började fotografera fåglar med Canons 400mm f/5.6 men kände till slut att även det var lite kort. Så nu har jag bytt upp till 500mm f/4 som jag ofta har 1.4x TC med.

Men så är det ju att supertele kostar. Morten Hilmer använder ett Tamron 150-600 och hans bilder är väldigt fina. Har du möjlighet så prova det objektivet med din kamera och se hur det känns för dig!
 

Artar

Ny medlem
Nikkor AF-S 70-300 f4.5-5.6 ED VR är lätt och prisvärd. Du hittar en sådan begagnad objektiv för 2000-3000 kr. Du behöver inte spendera mer för en Nikon D700.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Utan att ens ha provat/ägd denna kombination så skulle mitt val ändå falla på den med din budget och ditt ändamål (primärt fågel tolkar jag det som)

1st Begagnad D500
1st Begagnad Nikon 200-500/5.6

Dessa tillsammans landar på ca 20000kr.


Annars börja med ett Nikon 200-500/5.6 eller annan motsvarande superzoom.
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Utan att ens ha provat/ägd denna kombination så skulle mitt val ändå falla på den med din budget och ditt ändamål (primärt fågel tolkar jag det som)

1st Begagnad D500
1st Begagnad Nikon 200-500/5.6

Dessa tillsammans landar på ca 20000kr.


Annars börja med ett Nikon 200-500/5.6 eller annan motsvarande superzoom.
På min sida finns en exempelbild (kungsfiskaren) med denna kombo. Den blev ändå redigt skarp, även om det kanske inte framgår i FS's format, handhållen på nära håll och fotad med 1/160. En välkänd och väldigt prisvärd kombo!
 
ANNONS