Annons

Köpråd: Ett mångsidigt objektiv till min Nikon D90 sökes! 50mm f/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiKeMaN

Aktiv medlem
Hej!
Jag har idag en Nikon D90 kamera med allround objektivet 18-105VR från Nikon och även ett Sigma 70-300.

Efter en misslyckad fotografering inomhus (upptänd industrilokal) på ett gäng bekanta i höstas så har jag nu bestämt mig för att utveckla min maskinpark lite.

Kameran i sig är jag nöjd med - men jag behöver nog något ljusstarkare objektiv.

Har kikat på 50 f/1.8 och 35 f/1.8... Vilket rekommenderar ni som objektiv? Ska användas främst för porträtt foton och ev några halvseriösa bröloppsbilder i vår sedan.

Jag är mest inne på 50mm objektivet... Ska man satsa på Nikon's D eller G objektiv? Vad skiljer?

Tacksam för lite hjälp till en vilsen hobbyfotograf :)
 
Jag har ett 50mm f1.4 D som jag använder när ljuset tryter. Jag har även nyligen införskaffat 35 f1.8, och jag måste säga att 35:an är mycket mer allround. Enklare att använda inomhus, funkar till halvporträtt foton.

Det är snarare en smaksak vilken du gillar, testa att ställa in 35 och sedan 50mm på ett zoom objektiv för att se vilken vinkel som du gillar bäst.
 
Satsa på G objektivet det är skarpare, såvida du inte har någon gammal analog kamera som fordrar bländarring som du vill använda det till. G varianten är nog ett av Nikons mest prisvärda objektiv.
 
Om det i första hand handlar om att plåta inomhus i svagt ljus skulle jag välja 35/1,8. 50 mm blir för långt.
 
35 lr 50 kan bara du avgöra. Tejpa din zoom på en brännvidd o testa en dag.
Troligtvis är 35 mest användbar.
För 50 så kan man fråga sig vad som är viktigast.
Ljusstyrkan 1, 8/1, 4 /af-hastighet/bokhe 50/1, 4 sigma/skärpa över hela ytan, 50/1, 8 afs nikon
Jag kanske inte har rätt. Du får söka lite så hittar du säkrt svaret i en annan tråd.
 
ANNONS