Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd - Fujifilm X-E1 vs Panasonic GX1

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte införskaffa mig en ny kamera och summerat ihop mina krav och önskemål till följande två:

Fujifilm X-E1 med 18-55 f/2.8-4 = 11990:-
Panasonic GX1 med 12-35/2,8 = 12990:-

Fuji har något större sensor, Panasonic har ett något snabbare objektiv.
Jag gillar Fujis sätt att kunna sköta bländaren via ringen på objektivet, och övriga reglage verkar vettiga. Panasonics fördel lär vara AF-snabbhet/säkerhet som verkar vara en utmaning med X-E1.

Vad är era spontana kommentarer?

Ps. båda modellerna passar mina behov bra och jag har inga planer på att utöka med fler gluggar förutom de som är beskrivna ovan.

Med en två dagar gammal X-E1 kan jag konstatera att det är ju ingen sportkamera när det gäller AF direkt. Men jag har lyckats fånga mina rörliga ungar hyggligt ändå.
Har inte zoomen (som ska vara riktigt bra för att vara kit-zoom. Med bildstabilisering dessutom), utan en fast 35mm f1,4 på. Den skarpaste kombinationen objektiv/sensor jag någonsin sett. (pga inget AA-filter framför sensorn) Och sensorns ISO-prestanda är i absolut toppklass. Ser knappt bruset på ISO 3200. Lättanvänd. Kan göra alla inställningar utan att ta ögat från sökaren. Bra auto-vitbalans. ÄTER batteri så jag köper nog snart ett till.
En på det hela taget MYCKET trevlig bekantskap.

Jag har ännu inte sett något test av Fujis zoomobjektiv så det går ännu inte att jämföra med Panasonics.

Kamerorna skiljer väldigt mycket både i fråga om reglage och handhavande samt att Fujin har EVF sökare som saknas på GX1.

Tittar du på Fujin är ju Sony NEX6&7, olympus OMD, Samsung NX20 och Panasonic GH3/GH2/G5 mer naturligt att jämföra med då alla dessa har EVF. Det som hamnar närmast i pris till Fujipaketet om man skall ha en bra normalzoom blir nog då G5+12-35/2,8 som man skall kunna få för runt 12-13000:- (fick vem reklam från PAnasonic häromdagen och såg detta kit som jag tror Fotokungen hade). Rent kameramässigt i kvalitetskänsla (metall) ligger nog OMD och GH3 och i mindre omfattning NEX7 Fujin. gX1 har också en härlig kvalitetskänsla men du behöver bestämma om du skall ha sökare eller inte.

Jag har ännu inte sett något test av Fujis zoomobjektiv så det går ännu inte att jämföra med Panasonics.

Kamerorna skiljer väldigt mycket både i fråga om reglage och handhavande samt att Fujin har EVF sökare som saknas på GX1.

Tittar du på Fujin är ju Sony NEX6&7, olympus OMD, Samsung NX20 och Panasonic GH3/GH2/G5 mer naturligt att jämföra med då alla dessa har EVF. Det som hamnar närmast i pris till Fujipaketet om man skall ha en bra normalzoom blir nog då G5+12-35/2,8 som man skall kunna få för runt 12-13000:- (fick vem reklam från PAnasonic häromdagen och såg detta kit som jag tror Fotokungen hade). Rent kameramässigt i kvalitetskänsla (metall) ligger nog OMD och GH3 och i mindre omfattning NEX7 Fujin. gX1 har också en härlig kvalitetskänsla men du behöver bestämma om du skall ha sökare eller inte.

Du har rätt i detta gällande EVF, skulle det bli GX1 så inhandlar jag nog en sökare i USA via en vän. Anledningen till GX1 är att jag gillar den "platta" designen utan större grepp som t.ex. G5 har. En annan sak som dessa 2 modeller har gemensamt är blixten som är "fjäderande" och kan vinklas uppåt manuellt.
Sony har gått bort pga. avsaknaden av en ljusstarkt normalzoom.

Jag har själv GX1 och är väldigt belåten med den. Däremot, i kombination med 12-35 blir ju helheten inte så liten och det lilla greppet blir ju i det sammanhanget mer en designgrej. Kostnaden för GX1+12-35+sökare blir också väldigt nära GH3+12-35 som kan fås för 19000:- eller ca 2000USD och då har man en väldigt kompetent och välbyggd kamera som d u är väldigt bra på video. Visst är den större än GX1 kombon, men då hus+12-35 ändå inte är fickvänligt spelar detta enl mig mindre roll - det blir ju ändå kameraväska. GX1 med fasta gluggar eller PZ14-42 - det är en annan femma - extremt portabelt.

ANNONS