Annons

Köpråd kompakt systemare eller bättre kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Har inte uppdaterat mig på senaste åren och nu när jag står i köptankar straffar sig det :)

Jag söker efter en rockficksvänlig kompakt eller liten spegellös systemare främst ägnat till att ha med på resor. Det som är viktigt är bra bildkvalité, iso egenskaper, gärna bildstabilisering på sensorn och såklart storlek och total vikt. Har nyligt upptäckt timelaps så om den har en funktion att göra timelapsvideos vore det finemang. Sen har jag en bunt nikongluggar så det vore ett pluss om det går att gänga på dem för lite experimenterande.
Budget: gärna närmare 10k än 20k, ink bra normalzoom

Har ni några tips? Gärna personliga erfarenheter
Tack på förhand :)
 
Sony a7 - riktig liten fullformats kamera. a7ii har ju sensor stabilisering oxo. Fullformats skärpedjup. 28-70 ska ju vara bra oxo, men den har jag ej provat.

Olympus em5 - ännumindre, vansinnigt allround. Snabbserietagning,bra bild stabilisering.
"billiga",lätta objektiv, men många är väldigt skarpa. Panasonic 12-32 är ju en riktigt liten normalzoom me skarp endå.

Ingen av dem har sälrskillt snabb autofocus. a7ii har kanske bättre än dem gamla (som jag har)
När det gäller sport då. Annars träffar dem nästan alltid om motivet står still.
 
Sony a7 - riktig liten fullformats kamera. a7ii har ju sensor stabilisering oxo. Fullformats skärpedjup. 28-70 ska ju vara bra oxo, men den har jag ej provat.

Olympus em5 - ännumindre, vansinnigt allround. Snabbserietagning,bra bild stabilisering.
"billiga",lätta objektiv, men många är väldigt skarpa. Panasonic 12-32 är ju en riktigt liten normalzoom me skarp endå.

Ingen av dem har sälrskillt snabb autofocus. a7ii har kanske bättre än dem gamla (som jag har)
När det gäller sport då. Annars träffar dem nästan alltid om motivet står still.

Tack för svaret! Ska kolla in dem. Har också sneglat lite på Fujifilms X serie och Olympus PEN som båda verkar vara riktigt smidiga och rätt tjusiga :)
 
Har inte uppdaterat mig på senaste åren och nu när jag står i köptankar straffar sig det :)

Jag söker efter en rockficksvänlig kompakt eller liten spegellös systemare främst ägnat till att ha med på resor. Det som är viktigt är bra bildkvalité, iso egenskaper, gärna bildstabilisering på sensorn och såklart storlek och total vikt. Har nyligt upptäckt timelaps så om den har en funktion att göra timelapsvideos vore det finemang. Sen har jag en bunt nikongluggar så det vore ett pluss om det går att gänga på dem för lite experimenterande.
Budget: gärna närmare 10k än 20k, ink bra normalzoom

Har ni några tips? Gärna personliga erfarenheter
Tack på förhand :)

A6000 från SONY, fortfarande tillräckligt liten att få plats i större ficka men betydligt bättre kvalité än kompakt...dessutom väldigt bra pris...
 
Tack för tipsen!

Sonys ligger verkligen rätt i storlek men verkar ha några år på nacken så den hamnar nog i kanske-lådan. EM5:an verkar vara lite större än mina fickor (har inte klämt & känt, kanske är svinliten), GM5:an verkar även den lite knubbig med inte helt solklara recentioner.
Lutar mer och mer åt antingen Fujifilms x2pro men det skulle spräcka budgeten med ett bra objektiv, eller PEN-F med antingen 17/1.8 eller pannkakszoomen 14-42.
Leica har några intressanta kompakter (d-lux, X, X-E) men jag är inte helt förtjust i brännvidderna.
Alla tankar och tips uppskattas :)
 
Du kan jämföra kamerors storlek på camerasize.com. Kom ihåg att jämföra med objektiv. Annars blir jämförelsen missvisande.

GM5 är nog den absolut minsta av kamerorna du har räknat upp. (Med paketzoomen är den marginellt större än en Sony RX100.)
 
Det blev till slut en Olympus Pen-F, estetiken vann trots att det fanns både billigare och bättre att välja av men kändes rätt som 2:a system. Tack för tipsen!
 
Lånar tråden istället för att skapa en egen då jag är ute efter en liknande kamera (behöver dock inte passa i rockfickan).


Jag lånade en polares Olympus kamera över en helg och fick upp intresset för foto direkt och är nu ute efter att köpa en egen. Mina enda krav är egentligen bara spegellös samt allvädersskydd.

Eftersom det är ett nytt intresse så har jag inte något specifikt område inom foto jag är inriktad på men det lutar åt porträtt och street just nu.

Kamerorna jag har kollat på är:
Panasonic Lumix DMC-GX8
Sony Alpha A7
Fujifilm X-T1
Olympus OM-D E-M5 Mark II


Budgeten är precis som TS gärna närmare 10k men kan gå upp till 20 (inklusive 1 objektiv) om det nu skulle behöva vara så.
 
Mina enda krav är egentligen bara spegellös samt allvädersskydd.

Eftersom det är ett nytt intresse så har jag inte något specifikt område inom foto jag är inriktad på men det lutar åt porträtt och street just nu.

Kamerorna jag har kollat på är:
Panasonic Lumix DMC-GX8
Sony Alpha A7
Fujifilm X-T1
Olympus OM-D E-M5 Mark II

Beroende på vad du ska göra med kameran och vad du ska använda för objektiv skulle Olympus E-M1 ("Mark I") och Panasonic G80 också vara värda att kolla på.

Att elektronisk slutare är enda sättet att undvika "shutter shock" på GX8 har, för mig, utdömt den. Det finns dock många nöjda GX8 användare, så lyssna inte bara på mig angående detta :)

G80 har den nya elektromagnetiska slutaren som kom först i GX80, men G80 är, olikt GX80, väderskyddad och har en bättre EVF sökare.
 
ANNONS