Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd uppdatera till fullformat som kan filma

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag funderar på att uppdatera från DX till FX.
Idag har jag rätt mycket utrustning och funderar på att sälja allt och satsa på en bra kamera som tar både bra bilder och kan filma bra. Jag fotar både porträtt där jag vill ha kort skärpedjup och actionbilder cykel. Vill kunna filma med af med kort skärpedjup.
Idag har jag en Nikon D7200 med en hel del objektiv. Nikkor 50 1.8, Tamron 28-75 2.8, Sigma 18-35 ART 1.8, Nikkor 18-105 VR, Sigma 150-600, Sigma 70-200 2.8, Tamron 18-200 OS för stillbilder. Sedan Pannasonic G80 för film med en drös objektiv, och sedan en Panasonic videokamera.
Om jag säljer allt, vilken systemkamera kan tänkas täcka mina behov på att både filma och ta bra bilder?
Tänker nog mest på Canon.
Behöver inte vara nytt. Budget MAX 20.000:-
 

Brix

Aktiv medlem
Vad exakt är det som du saknar med din nuvarande utrustning då?

Tänkte du enbart kamerahus för 20k eller inklusive objektiv också?

Du bör ju fundera minst lika mycket på objektiv också då det är där det mesta av bildkvalitén ligger.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Det jag skulle vilja komma längre med är att kunna ta bilder med kort skärpedjup. Går förvisso med de grejorna jag har, men verkar vara ett steg ytterligare att gå till fullformat.
Skulle vilja kunna både ta bra bilder och filma med samma kamera. Nu har jag ju min Panasonic G80 för att filma och Nikon för att ta bra bilder.
Nikon är inte i toppklass när det gäller film med DSLR om man vill kunna filma me AF. Det funkar bra om objektet inte rör sig för mycket, men Panasonicen hänger med lite bättre.
Budgetmässigt tänker jag mest att om jag säljer allt, vad kan jag få för fullformatskamera i stället? Kanske räcker med ett par objektiv till att böja med. Ett normalzoom och något ljusstarkt tele
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Varför just Canon? Du har redan några FF-objektiv med Nikonfattning. Behåll åtminstone telezoomarna och köp en Nikon Z6 II med något Z-objektiv. En av de bästa kamerorna för filmning (och stillbild) i sin prisklass.
 
ANNONS