Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt en EOS 5D, men ingen fokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Den mindre 1.6-sensorn ger större skärpedjup än FF-sensorn. Har inte mätt exakt, men på korta avstånd tycker jag mig ana 1 till 1,5 bländarsteg. Det syns även tydligt på längre avstånd. Finns säkert någon här på FS som vet exakt.

Är det inte precis tvärt om? 1.6 ger mindre?

mathiasjohnson skrev:
Är det någon som känner sig manad att hjälpa mig här i Malmö för att jämföra din kamera (5D ) med min för att se om det är något fel och om jag måste lämna in den?

Mathias, lite hjälp på vägen hittar du här! Kolla speciellt under "Tips & Techniques", "Sharpening RAW Images" och under "Pro Corner", "Shooter´s Insight: EOS 5D"

Mvh/Peter

ChiPs skrev:
Är det inte precis tvärt om? 1.6 ger mindre?

Mycket lätt att testa om man har tillgång till en FF o en 1.6 crop sensor.

50 mm på FF=80 mm på 1.6 crop i s k brännvidsförlängning (felaktigt uttryck egentligen, borde just vara beskärningsradie istället). Den mindre sensorn ger samma skärpedjup som med en 50 mm även fast beskärningsvinkeln är att jämföra med vad en 80mm skulle ge.

Men som du skriver i din andra fråga: Ska man jämföra direkt så backar man, eller om man har en zoom så ändrar man zoomläget.

Däremot blir det väldigt svårt att jämföra skärpedjup på ett riktigt sätt om man utgår frå 1.6 cropkameran och har ex zoomen inställd på 24 mm. Vid samma avstånd till det man ska fotografera ska man alltså ställa zoomen på en FF-kamera på 1.6 x 24= drgt 38 mm. Och eftersom vi alla vet att 24 mm vid samma bländare ger ett skenbart bättre skärpedjup än 38 mm så blir det kortare skärpedjup på en FF-sensor.

Precis de här aspekterna drogs upp av tidningen Foto 2004 när 1.3 cropkameran 1DmkII skulle jämföras med 1.6 cropkameran 10D. När man tagit hänsyn till cropfaktorn justerade man zoomoptiken och bländare. Sedan interpolerade man 10D upp till 8.2mp för att kunna se skillnaden i upplösning.

Men, det här kan man snurra till hur som helst. Måste ses med egna ögon. Och det har jag gjort.

Den enda riktigt klara sanningen ligger väl i att en FF-sensor ger kortare skärpedjup än dslr med mindre sensorer vid samma bländare om man inte kompenserar avståndet.

Jämför med en 24x36 analog slr och 50 mm. 50 mm är normaloptik, dvs får samma perpektiv som det mänskliga ögat i diagonalen. Förskjuter inte, eller drar inte ihop framförliggande/bakomliggande föremål på bilden. En vidvinkel skjuter ifrån o ett tele tvärtom.

en mellanformatares normaloptik är 80mm för att undvika perspektivförändring p g a det större negativformatet (att jämföra med sensorstorlek)
och det skiljer drygt en bländarsteg i djupskärpa.

Man kan säga att vi båda har rätt. Eller fel. Det hela beror på vad man utgår ifrån.

Det finns tekniska genier här på FS som verkligen kan förklara det här bättre än jag. Jag redogör för vad jag upplever. Och jag upplever att jag får en snyggare/diffusare oskärpa med en FF-sensor än en med 1.6 crop sensor.

Men nu har vi kanske hamnat off topic?

mathiasjohnson skrev:
Är det någon som känner sig manad att hjälpa mig här i Malmö för att jämföra din kamera (5D ) med min för att se om det är något fel och om jag måste lämna in den?

Jag bor inte i Malmö, men gör så här: Ta och plåta ex vattenkranen inne vid handfatet i badrummet på c:a 1,5 avstånd i 24mm-läge och f=4.0 på iso 400. Beskär bilden så att bara 10% återstår i centrum, där du oxå ska ha lagt fokus och sänd den beskurna filen helt oskärpt och obearbetad till mig via mail "kontakta medlem" så ska jag jämföra filen med de som jag har från 5D. jag ska även plåta med 1DsMkII och försöka göra ett liknande utsnitt som du gjort. Sedan kan jag tala om ifall det är något fel. Dessutom kan jag sända mitt resultat till dig.

kanske det hjälper så du slipper ora dig! Hjälper dig så gärna, men jag bor 20 mil ifrån dig. Men obs: sänd bara 10% av filen med skärpan i centrum.

Mvh/Lennart

Photocon skrev:
Däremot är bilderna från en 5D relativt mjuka då kameran har ett ganska kraftigt AA-filter. Fördelen med det är att bruset blir mindre bl a.
Om du plåtar jpeg är kamerans elektroniska skärpeinställning o kontrast av viss betydelse, men plåtar du i raw betyder de inget alls.

Lycka till/Mvh Lennart

AA-filtret är tvärtom väldigt klent i 5D, samt att brusnivåerna inte alls påverkas av filtrets utfromning och jpeg-filerna från kameran tycker jag ser ut som skit jämfört med om man fotar i RAW och framkallar i efterhand. Har man vettiga gluggar, behöver men knappt skärpa bilderna alls i efterhand, samt att då hålls även brusnivåerna i schack, även på mycket höga känsligheter.

mathiasjohnson skrev:
Jag tror att inställningen på skärpan i menyn var fel (stod på minimum).
Jag har iallafall satt den på max nu och det ser iallafall bättre ut nu. :)

Ajaj. Skärpan ska stå på minumim om du vill ha maximal bildkvalitet. Det är bara om du absolut måste använda bilderna direkt från kameran utan att ha möjlighet att använda Photoshop som du bör ha skärpa inställd i kameran.

Från fabrik har Eos 5D skärpa 3, det ger ett fulare och vassare brus än vid skärpa 0.

Det bästa är alltid att ha oskärpta originalfiler och sedan skärpa när du vet hur stor bilden du ska använda måstye vara. En webbbild skärps helt olika mot en som ska skrivas ut stort.

Vad är minimum? Längst till vänster? Jag har den längst till höger för tillfället och det ser OK ut nu. Jag fotar i JPG för tillfället då jag inte har någon RAW konverterare.

Canon DPP (med senaste uppdateringen) tycker jag är mycket bra. Med DPP har du också fördelen med bildstilar.

ANNONS
Götaplatsens Foto