Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpte en 5D Mark II men nog behålla min gamla 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Jag slog igår till på en billig 5D mark II och har nu jämfört den med min 60D både vid en fotorunda och hemma med focuschart och sharpnesschart test! Vid testerna använde jag ett 85mm 1.8 vid olika bländartal.

FF hyllas ju för sin bildkvallitet, men ska jag tycker att det är knappt märkbart bättre och har väldigt svårt att se att det skulle synas någon som helst skillnad i mina slutprodukter (jag är amatör och bilderna används på nätet och till lite utskrifter här hemma)

Då väger de possitiva sakerna som storleken, cropfaktorn och den vinklingsbara skärmen mycket tyngre för min gamla 60d!

Nu lutar det åt att jag säljer 5Dn och behåller min 60d. Men det känns fel på nått sätt, har länge sneglat på 5Dn och nu när jag äger en vill jag inte längre ha den...

Någon som haft liknande erfarenheter eller någon som verkligen uppskattade bytet till FF?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om du ska jämföra bildkvalité, så ska du ju inte använda samma objektiv på båda; det är ju det där som du kallar "cropfaktor" som är en stor del av skillnaden.

Det ska faktiskt inte synas särskilt stor skillnad om du använder ett 50 mm vid bländare 1,4 på cropkameran och 85 mm f/2 på fullformataren, i alla fall inte så länge du tittar på hela bilden på en bildskärm. Däremot om du pixelpeepar och interpolerar upp den som har lägre pixeltal så att de blir lika, ska du nog kunna se att det är en skillnad.