Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köptips Radiotrigger

Produkter
(logga in för att koppla)

Ferdinando

Ny medlem
Nu är det så att jag införskaffat en Canon 70D och även ett par Speedlite 430EX ii.
Jag kommer att plåta mycket Sport bilder där high speed sync är väldigt viktigt för min del.

Så till kritan, behöver lite råd och tips.
Jag har kollat in YongNuo YN-622C och att köpa 4 enheter blir runt en tusenlapp.
Dom verkar ganska vettiga, eller finns det något annat alternativ som bör övervägas?
HighSpeedSync och fullt stöd för ETTL är ett måste.

Nu är det så att jag införskaffat en Canon 70D och även ett par Speedlite 430EX ii.
Jag kommer att plåta mycket Sport bilder där high speed sync är väldigt viktigt för min del.

Så till kritan, behöver lite råd och tips.
Jag har kollat in YongNuo YN-622C och att köpa 4 enheter blir runt en tusenlapp.
Dom verkar ganska vettiga, eller finns det något annat alternativ som bör övervägas?
HighSpeedSync och fullt stöd för ETTL är ett måste.

Jag använder själv ett par YN-622C och är hittills klart nöd. Det ska tilläggas att jag inte fått väldigt mycket tid med dem än men under den tiden jag har spenderat så har det fungerat bra.

Jag har också 4 st YN-622C och är nöjd med dem, har dock inte heller utvärderat dem så värst mycket men de fungerar bra och är prisvärda. Dock får man hålla koll på knappen för grupper ibland för den hamnar rätt lätt på en annan blixtgrupp än den man tänkt sig. Inget större problem dock. Du har ju blixtgrupp grupp A,B och C på din enhet.

När de snart kommer att släppa controlenheten så blir deras lösning ännu bättre YN-622-TX. Det är lite bökigt att styra dem via Canon menyn, men det fungerar och man slipper göra det på blixtarna men det blir ännu bättre att kunna styra dem direkt via YN-622TX.

http://flashhavoc.com/yn-622n-tx-first-image-emerges

/ Stolpe

http://www.youtube.com/watch?v=CNSQVf1n2K8

Jag har också 4 st YN-622C och är nöjd med dem, har dock inte heller utvärderat dem så värst mycket men de fungerar bra och är prisvärda. Dock får man hålla koll på knappen för grupper ibland för den hamnar rätt lätt på en annan blixtgrupp än den man tänkt sig. Inget större problem dock. Du har ju blixtgrupp grupp A,B och C på din enhet.

När de snart kommer att släppa controlenheten så blir deras lösning ännu bättre YN-622-TX. Det är lite bökigt att styra dem via Canon menyn, men det fungerar och man slipper göra det på blixtarna men det blir ännu bättre att kunna styra dem direkt via YN-622TX.

http://flashhavoc.com/yn-622n-tx-first-image-emerges

/ Stolpe

http://www.youtube.com/watch?v=CNSQVf1n2K8

Enligt din länk så skulle väl denna YN-622N-TX ha släppts i oktober 2013 till Nikon och YN-622C-TX i december 2013. Ingen av dessa har alltså släppts?

För att klargöra, har aldrig använt radio triggers förut och ganska ny på blixt belysning, Så ursäkta mina kommande frågor... :p

Om jag köper två enheter "YN-622C",
Kan jag med dessa, Sätta en i kamerans hotshoe och fästa en 430ex blixt på den?
Sen ha ytterligare en 430EX ii offhand med en YN-622C kopplad..

Jag vet att 430EX inte funkar som Master men som Slave, och därför blir jag lite nyfiken på hur det skulle fungera..

Annars om detta inte funkar, så utgår jag ifrån att köpa 3 av dessa enheter. En på kamerans hotshoe och sen en på vardera blixt...

Så vilket blir det, att köpa 3 st eller kunna använda 2 st?

Ursäkta min okunnighet.

För att klargöra, har aldrig använt radio triggers förut och ganska ny på blixt belysning, Så ursäkta mina kommande frågor... :p

Om jag köper två enheter "YN-622C",
Kan jag med dessa, Sätta en i kamerans hotshoe och fästa en 430ex blixt på den?
Sen ha ytterligare en 430EX ii offhand med en YN-622C kopplad..

Jag vet att 430EX inte funkar som Master men som Slave, och därför blir jag lite nyfiken på hur det skulle fungera..

Annars om detta inte funkar, så utgår jag ifrån att köpa 3 av dessa enheter. En på kamerans hotshoe och sen en på vardera blixt...

Så vilket blir det, att köpa 3 st eller kunna använda 2 st?

Ursäkta min okunnighet.

Du sätter en tranceiver i blixtskon på kameran och sedan en på din blixt som du har off-camera. Du kan sedan, om du vill, ha ytterligare en blixt som du antingen sätter på tranceivern på kameran (som då kör passthrough mot den) eller om du vill ha denna andra blixt också off-camera. I det senare fallet så är det ju lämpligt att ha en tranceiver till denna också.

Ja där ser man, synd bara att Canon varianten inte finns än utan bara Nikon varianten just nu. Samtidigt så släpptes ju själva YN-622 för Canon först förra fången så det ska väl vara rättvist. Ska i alla fall beställa en så snart Canon varianten kommit på marknaden.

När Canon-varianten släpps får man nog först reda på här

En fråga från en som precis börjat sätta mig in i det här me radio-triggers. Det räcker med en TX och resten (hur många blixtar man nu vill styra) vanliga?

Finns det någon radiotrigger som funkar till Pentax? Har hittat Cactus v5 men de saknar stöd för TTL.

Skickat från min GT-N5120 via Tapatalk

ANNONS
Götaplatsens Foto