Annons

Köra 580ex med PC-sync?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cerwinski

Aktiv medlem
Efter att ha läst inlägg, både här och på andra ställen, där vissa talar för och vissa emot att det ska funka så tog jag tjuren vid hornen och beställde prylar för att testa själv.

Jag köpte 1st
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559109
Och 1st
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1559108

Problem 1:
Kabeln är en ren förlängning och har altså hane/hona i varsin ände. Jag trodde att adaptern skulle ha en hane eftersom kameran har hona, men så var icke fallet.

Okay.. Testar tända blixten med slavtändaren istället då. Och det funkar. Ibland.
Edit: Om jag sätter en tejpbit så inga andra kontakter än den i mitten kommer i kontakt mellan blixt och adapter så tänder blixten EN gång. Sedan måste jag slå av den och på igen. Då tänder den en gång till.

Jag börjar med att fråga om någon har erfarenheter av denna kombination..?

Vad gäller? Går det inte att få det att rocka? (pga ETTL2)

Om du vill koppla 580 EX med sladd från PC-kontakten går det, men du kan då bara köra blixten utan automatik i dess m-läge och får använda kamerans histogram som blixtljusmätare.

Slavutlösare går inte att använda med andra Canonblixtar i E-TTL-läge eftersom E-TTL-systemet använder en förblixt som blixten skulle lösas ut vid och inte vid den riktiga blixttändningen. Men med en blixt kopplad via pc-kontakten kan du utlösa en 580 i manuellt läge.

E-TTL och E-TTL 2 får du bara med 580 EX om du har kameran ansluten:
1. i blixtskon eller
2. med en Canon TTL-sladd
3. med en Canon-blixt (550EX, 580 EX men ej 420 EX)
4. med Canon-sändaren ST-E2

"du kan då bara köra blixten utan automatik i dess m-läge och får använda kamerans histogram som blixtljusmätare"

Det är exakt detta jag tänkt uppnå med dessa prylar.

Det andra du säger har jag lyckats läsa mig fram till, men det konstiga är att jag inte får 580:n att lösa ut alls när jag försöker trigga den med kamerans inbyggda blixt..?

Enligt han jag talade med på scand.photo fanns det bara en 0,5m spiralsladd som hade hane-hane (som jag behöver mellan kamera och slavutlösaren). Annars var det hona-hane. Vad är standarden? Kan jag göra på annat sätt, t.ex. med ett fördelningsblock?

Cerwinski skrev:
"du kan då bara köra blixten utan automatik i dess m-läge och får använda kamerans histogram som blixtljusmätare"

Det är exakt detta jag tänkt uppnå med dessa prylar.

Det andra du säger har jag lyckats läsa mig fram till, men det konstiga är att jag inte får 580:n att lösa ut alls när jag försöker trigga den med kamerans inbyggda blixt..?

Enligt han jag talade med på scand.photo fanns det bara en 0,5m spiralsladd som hade hane-hane (som jag behöver mellan kamera och slavutlösaren). Annars var det hona-hane. Vad är standarden? Kan jag göra på annat sätt, t.ex. med ett fördelningsblock?

Cerwinski skrev:

Kamerans inbyggda blixt använder också förblixt och kan därför inte användas för att tända en annan blixt. Men du kan sätta en skräpblixt för en femtiolapp som trigger.

Använder du pc-kontakten finns det billiga sladdar från Hama och andra firmor. Ska du köra manuellt ska du ha dessa billiga sladdar.
Canons sladdsystem ger E-TTL men kostar multum. Det finns som lösa sladdar, kopplingsblock och blixtfötter. Det blir snabbt billigare med sändaren ST-E2.
Det finns också en fast sladd men den är för kort för hemmastudion.

Tack Magnus för dina svar, men några frågor kvarstår..

Kamerans inbyggda blixt använder också förblixt och kan därför inte användas för att tända en annan blixt. Men du kan sätta en skräpblixt för en femtiolapp som trigger.

Men gör detta att jag inte KAN trigga den alls, eller gör det bara att den inte triggar rätt? När jag idag sätter slavblocket på 580:n och blixtrar på det så tänder den oftast inte alls. Verkar vara helt random.

Kommer jag alltså med en inkopplad PC-sync att kunna tända min 580 utan strul varje gång?

Cerwinski skrev:
Men gör detta att jag inte KAN trigga den alls, eller gör det bara att den inte triggar rätt? När jag idag sätter slavblocket på 580:n och blixtrar på det så tänder den oftast inte alls. Verkar vara helt random.

Du kan inte alls trigga med den inbyggda blixten. I de fall blixten utlöst rätt så är det för att den missat förblixten. Dessutom använder kameran bllixtar som AF-belysning vilket snurrar till det ytterligare.

Kommer jag alltså med en inkopplad PC-sync att kunna tända min 580 utan strul varje gång?

Om batterierna är friska och sladden inte har glappp så ska det funka. Så kör man ju alltid med studioblixtar.

froderberg skrev:
Du kan inte alls trigga med den inbyggda blixten. I de fall blixten utlöst rätt så är det för att den missat förblixten. Dessutom använder kameran bllixtar som AF-belysning vilket snurrar till det ytterligare.

Jag blir fortfarande inte säker på hur du menar.
Du skriver "rätt". 580:n med slaven monterad reagerar inte alls på kamerans blixtrar. Varesig det är förblixt eller den riktiga blixten så tänder alltså inte 580:n ALLS. i 9 fall av 10. Rätt eller fel?

Om batterierna är friska och sladden inte har glappp så ska det funka. Så kör man ju alltid med studioblixtar.

Jo.. Men dom gånger som jag lyckats trigga 580.n med slavtändaren upprepade gånger på raken så har jag varit TVUNGEN att slå av blixten mellan gångerna (se ovan) och sedan på igen.
Då tänder den på första blixten från kameran (vilket isåfall motsäger det föregående påståendet om att jag inte ska kunna trigga den alls), men inte mera.
Det verkar nästan som den väntar på en "kvittens" via en av de andra pinnarna i blixtskon..?

Min erfarenhet av 550EX (som ju inte skiljer så mycket frpån 580)är att den inte kan tändas av en vanlig lös slavtändare, av någon anledning kräver den att antingen sitta i canons blixtsko eller signal från E-TTL-systemet.

Strulade med detta för några år sedan, men kom aldrig längre än va du gjort (att blixten tände nån gång i bland). Köpte gamla helmanuella blixtar istället och använder 550 på kameran (i manuellt läge för att tända slabvblixtarna

Cerwinski skrev:
Jag blir fortfarande inte säker på hur du menar.
Du skriver "rätt". 580:n med slaven monterad reagerar inte alls på kamerans blixtrar. Varesig det är förblixt eller den riktiga blixten så tänder alltså inte 580:n ALLS. i 9 fall av 10. Rätt eller fel?

Det ska inte funka och i de fall det ändå lyckas bli rätt, dvs att blixten synkar med kamerans blixtljus och inte förblixten, så är det bara slumpen.

Med funka menar jag att blixten synkar med kamerans slutare. Om blixten tänds med förblixten är blixtfunktionen fortfarande inte fungerande även om själva slavtändaren gör sitt jobb.

Jo.. Men dom gånger som jag lyckats trigga 580.n med slavtändaren upprepade gånger på raken så har jag varit TVUNGEN att slå av blixten mellan gångerna (se ovan) och sedan på igen.
Då tänder den på första blixten från kameran (vilket isåfall motsäger det föregående påståendet om att jag inte ska kunna trigga den alls), men inte mera.
Det verkar nästan som den väntar på en "kvittens" via en av de andra pinnarna i blixtskon..?

Iställd på manuellt läge ska blixten funka med sladd enligt vad jag vet, men dubbelkolla med Canons teknikansvarige Hans Wahlström. Ovanstående inlägg tyder ju på motsatsen.

Själv kör jag en Metz 45-CT 4 med flera manuella lägen när jag behöver en enkel blixt till ministudion eller som komplement till min riktiga studioblixt.

Med funka menar jag att blixten synkar med kamerans slutare.

Det betyder att i mitt läge där blixten inte tänder ALLS så är det något mera som är knas?
Synkar gör den absolut inte.. För den tänder inte alls. Oftast.

Det är nämligen det som gör mig tveksam till om det går att trigga den med PC-syncen oxå.

tobias.e skrev:
Min erfarenhet av 550EX (som ju inte skiljer så mycket frpån 580)är att den inte kan tändas av en vanlig lös slavtändare, av någon anledning kräver den att antingen sitta i canons blixtsko eller signal från E-TTL-systemet.

Strulade med detta för några år sedan, men kom aldrig längre än va du gjort (att blixten tände nån gång i bland). Köpte gamla helmanuella blixtar istället och använder 550 på kameran (i manuellt läge för att tända slabvblixtarna

Såg inte ditt svar tidigare. Det låter ju "bra" att du känner igen symptomen.
Hopp finns att den ska gå bra att tända sålänge jag kör med kopplad kabel då?

Cerwinski skrev:
Det betyder att i mitt läge där blixten inte tänder ALLS så är det något mera som är knas?
Synkar gör den absolut inte.. För den tänder inte alls. Oftast.

Tja, det skulle ju vara om blixten inte går att utlösa med mittkontakten om det inte är Eos-kontakt. Kolla med Canons teknikansvarige.

Cerwinski skrev:
Såg inte ditt svar tidigare. Det låter ju "bra" att du känner igen symptomen.
Hopp finns att den ska gå bra att tända sålänge jag kör med kopplad kabel då?

Med en Canon-kabel går det nog som sagt, men jag fick det aldrig att funka med vanlig synkkabel kopplad till salvtändare/standardblixtsko. Och som Magnus skrev så är canons kablar ganska dyra, så det blir nog billigare med några begagnade stavblixtar. Alla som inte heter Metz brukar gå väldigt billigt på Tradera.

Canons blixtar har haft det problemet/designen länge. Till och med min gamla 420ez vägrar tända med slavtändare mer än "första gången". Med kabel från PC-synken funkar det dock alltid för mig. Har för mig att detta diskuterats ett par gånger här, och jag har letat efter lösningar på nätet mååååånga timmar och inte hittat något knep som fixar det tyvärr.

//Johan

froderberg skrev:
...Iställd på manuellt läge ska blixten funka med sladd enligt vad jag vet, men dubbelkolla med Canons teknikansvarige Hans Wahlström. Ovanstående inlägg tyder ju på motsatsen.

Det låter ju inte lovande...
Hur får man tag på denne Hans? Jag kikade på Canons svenska hemsida, men hittade inte speciellt mycket där.

Blixtarna blixtrar!!!

Haha!

Härmed kan jag meddela att det INTE är Canons blixtar som är konstiga. Det är HAMA:s tändarskor.

Kanske därför det verkar råda så skilda meningar om huruvida det funkar eller inte.

Såhär är det..

Jag lånade hem kompisens 430ez, slavtändare och PC-sync-block för jag ska testa lite med mera blixtar. Tänkte köra 580.n på min kamera och tända hans med slavtändaren.
Så jag monterar min HAMA-tändare på hans blixt och testar bränna av en bild. Inget händer.

-Vaf..?!

Den blixten han han kört med sin slavtändare massor, och det SKA funka!

Sätter hans slavtändare på hans blixt och testar.
*blixt*
..funkar...

Hmm...

Sätter hans slavtändare på min blixt och testar.
*blixt*
Hmm, en gång ja..
*blixt*
...?
*blixt*
!!
*blixt* *blixt* *blixt* *blixt* *blixt* *blixt*
Hahaaaaaaaaaa! Det funkar!

Testar sätta hans PC-sync-block i kameran och på min blixt..
*blixt* *blixt* *blixt*

Funkar oxå.

Men mitt HAMA-block funkar inte varken med slavtändning eller PC-sync på varken hans eller min blixt. SKUMT.

Så..
Något med HAMAs (och kanske fleras) slavtändare gör att dessa inte funkar på Canons nyare blixtar (antagligen dom med ETTL?). Skorna ser exakt lika ut, och metallen i dom är lika bred, så samma stift borde kortslutas på samma sätt och allt.

Den slavtändare som funkar är en äldre version av denna: http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=90055&is=REG

Den ser exakt lika ut, men vem vet.. Den KAN vara ändrad så den funkar lika kasst som HAMA...

Jag ska beställa en!

/Cerw

ANNONS
Götaplatsens Foto