Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

körkort+id nya regler?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maron

Aktiv medlem
Har sökt utan att finna...
De nya reglerna för körkort, gäller de även för ID?
Rakt framifrån har jag hört ryktas att de ska tas, men hittar ingenstans med de nya instruktionerna.
Någon som vet?
Mvh/Martin

Nej, inte riktigt...
Passet tar ju farbror blå nu, eftersom de ledsnat på att jaga bovar.
Vad jag är ute efter är körkortsbilderna då jag gör sådana i studion.
Jag gör även ID-bilder, men det kanske man inte heller får göra längre nu?
/Martin

Jag har väl kanske inte det svaret... men jag tolkar följande - längst ner i texten/artikeln:

"Nu ersätter uppgifterna på det nya id-kortet passet."

...som att den bilden på nya ID-kortet (som då blir en "passbild" i sig) antagligen måste tas hos dem med. Fast det är bara ett antagande - en pling till myndigheten lär väl ge svaret :)

Ja, det låter ju som ett vettigt antagande.
Man har ju som bara rullat på med alla de där korten och nu är det snart tvärstopp...
Bastards.
/Martin

Går förbi passexpeditionen här i göteborg nästan varje dag och igår så såg jag en lapp på dörren där det står att alla bilder skall tas av dom. Kikade in och det verkade vara uppsatt nån sort variant av fotobås för det. Ännu en sak mindre att göra för fotografer...

Jag misstänker att det är för att det skall finnas med biometrisk data i nåt chip och då måste man väl skapa denna data i samband med fotografering så det kan mycket väl vara nån mer avancerad form av kamera som spottar ur sig denna data utöver bilden, eller nån annan sorts sensor som gör detta. *spekulation*

Nu har jag grävt lite.
Id kan fortfarande göras hos fotograf, men farbror blå har ett id de med, med samma stil som nya passet.
körkorten ska se likandana ut fram till Oktober, sedan ska det vara rakt framifrån...

förstatligende av fotografering

Just nu är läget att polisen fr.o.m. 1:a oktober skall ta alla passfoton OBS! endast till pass ej Id och körkort.Det nya priset är 400.- mot 270.- före 1/10 och giltighetstiden är sänkt för vuxna till 5 år mot tidigare 10 år för vuxna.
I måndags gick man ut med ett nytt pressmeddelande
och berättade att alla som denna sista vecka innan 1/ 10 beställer pass får det nya 5-årspasset fast till det gamla priset p.g.a. att man inte hinner med sitt jobb på polis och passtillverkning!!
Många av mina kunder är dessutom rätt förbannade på att de efter att ha köat länge på polisen inte kunnat fixa pass p.g.a att de endast tar jämna pengar och inte har växel....
Några nyanställningar skall det enligt uppgift inte bli på våra polisstationer när det gäller passhanteringen trots att arbetsbelastningen från årsskifter ökat radiakalt då alla nu måste hämta sina pass hos polisen och efter 1/ 10 så blir det ju ännu mer jobb för dem,det ska bli mycket intressant att se hur de kommer att lyckas...

De har skyllt på att det är eu och olika internationella myndigheter som kräver detta av sverige men mig veteriligen har inget annat land valt den svenska modellen..Jag tror inte att det är staten som tar passbilder i varken nordkorea eller på kuba men jag kan ha fel.

Passens säkerhetsnivå påverkas knappast av vem som tar fotot men det var väl någon som ville sälja automater till polisen och de kommer säkert att försöka sälja till andra länder också med sverige som exempel.

När det gäller körkortsfoto så pågår det försök med automatfoto vid uppkörnig/teoriprovet för att få bukt med s.k.proffsuppkörare som med falska leg
kör upp soch säljer körkort för sådär en 10.000:- styck och det kan man ha viss förståelse för,då man ofta mött folk i trafiken som verkar ha skaffat sitt körkort på det sättet av framfarten att döma!
En gissning är att fotoautomatleverantören försöker kränga automatena till vägverk post å bank men än så länge får vi fotografer behålla id/och förnyelse av körkortsfotandet.

Om Frankrike eller Italien hade valt att förstatliga fotograferande är det väl troligt att de inte reagerat lika lamt som här,det hade troligen blivit strejk,demonstrationer upplopp och gödsel på stadshustrappan å brinnande bildäck...

Jag läste förresten att man i portugal satt eld på en ministers bil i protest mot bensinpriset!
Lite drastisk kanske men visst är vi svenskar lite
dåliga på att reagera på hur vi ibland blir behandlade av myndigheter och politiker..

Sån tur är har jag själv en hög andel visum/företag/utländska pass m.m. men jag vet fotografer som kastat in handuken p.g.a att passbilderna försvinner.

Näe då jag är inte bitter bara lite förvånad!

marco skrev:
Går förbi passexpeditionen här i göteborg nästan varje dag och igår så såg jag en lapp på dörren där det står att alla bilder skall tas av dom. Kikade in och det verkade vara uppsatt nån sort variant av fotobås för det. Ännu en sak mindre att göra för fotografer...
Det är helt enkelt för att man ska kunna vara säker på att personen i passet stämmer med bilden.

Märkligt dock att man under en övergångsperiod kan ta med sig bilden...

/Pontus

Tyvärr så har jag ingen sådan länk.
Det var en kund som hade pratat med vägverket och blivit tillsagd att ta en sådan bild.
Men vem vet. Hon kanske var lite knasig...

Till råga på allt så ändrade polisen på reglerna för passfotot, tidigare gick det bra med bild framifrån eller från sidan, men nu senaste tiden går det bara med bild rakt framifrån till förtret för alla som har fotograferat sig efter dom gamla reglerna och nu då var tvungna att fotografera om sig.

Vad jag vet så lagras inga biometriska data i passet, men en kopia på bilden finns lagrad.

Tanken är även att man i framtiden ska ta fingeravtrycken i samband med ansökan, utrustningen är idag utrustad med läsare för detta men används inte ännu.

Kameran i utrustningen är en Canon G6.

Som belysning används 2 lamphus med 3 lågenergilampor i vardera lamphus.

Datorn är av fabrikatet Dell.

Hela utrustningen är höj och sänkbar för att underlätta fotograferingen.

ANNONS
Götaplatsens Foto