Annons

K-5 + blixt + trigger, hjälp en blixtamatör

Produkter
(logga in för att koppla)

JAQ

Ny medlem
Hej!

Jag ska ge mig på extern blixt för första gången och känner mig minst sagt okunnig på det hela. Har inte hunnit testa mig på det hela riktigt än men jag börjar fiska efter lite information här.

Jag har alltså en K-5:a.
Till den har jag köpt en blixt, en YongNuo Speedlite YN560-II. Den funkar bra i hot shoe:n, men då jag till största del vill kunna använda den externt beställde jag en billig trigger från ebay. För £30 fick jag en Trigmaster MX1C ( http://www.ebay.com/itm/300582475744?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 )

Nu får jag av någon anledning inte riktigt den respons jag skulle vilja ha. Jag kopplar på sändaren på kameran, mottagaren på blixten, sätter de båda på flash och slår in samma kanal. Sedan testar jag lite frenetiskt växlande av lägen på blixten, inställningar för blixt på kameran för att hitta fram till något men efter att ha tagit en hel del bilder på mitt golv har fortfarande inte blixten utlösts. Mottagaren och sändaren kommunicerar till viss del då mottagaren blinkar till vid något tillfälle när jag tar kort, blixten vill dock inte göra detsamma.

Sladdar som jag fått med triggern ska så vitt jag kan förstå inte behövas använda för detta ändamål. Detta blir tyvärr rätt så rörigt, men om någon har några klara tips så lyssnar jag gärna.
 
Nu är jag absolut ingen blixtexpert, men det verkar generellt vara lite av en djungel vilka sändare/mottagare som fungerar bra till olika system. Det är väl främst kombinationer av olika synktider, spänningar och responstider på sändarna som kan landa i dåliga slutresultat.

Efter att ha läst på lite olika forum så köpte jag Cactus V5 för nån månad sen, de ska fungera bra på de flesta system (även Pentax). Jag körde först på optisk slav, men det upplevde jag som mindre tillförlitligt. Cactus V5 har fungerat bra på min K-5, Q och Panasonic GF2.

http://www.gadgetinfinity.com/cactus-wireless-flash-transceiver-v5-duo.html

Har du provat att köra på X-sync på kameran? Så att inte slutartiden blir för kort. Det skadar ju inte att prova med sladd till PC-sync uttaget, även om jag inte tror att det skulle behövas.
 
Nu är jag absolut ingen blixtexpert, men det verkar generellt vara lite av en djungel vilka sändare/mottagare som fungerar bra till olika system. Det är väl främst kombinationer av olika synktider, spänningar och responstider på sändarna som kan landa i dåliga slutresultat.

Efter att ha läst på lite olika forum så köpte jag Cactus V5 för nån månad sen, de ska fungera bra på de flesta system (även Pentax). Jag körde först på optisk slav, men det upplevde jag som mindre tillförlitligt. Cactus V5 har fungerat bra på min K-5, Q och Panasonic GF2.

http://www.gadgetinfinity.com/cactus-wireless-flash-transceiver-v5-duo.html

Har du provat att köra på X-sync på kameran? Så att inte slutartiden blir för kort. Det skadar ju inte att prova med sladd till PC-sync uttaget, även om jag inte tror att det skulle behövas.

Hej! Tack för svar och ursäkta min fördröjning.

Jag litade på ebayrubriken "Trigmaster MX1C Wireless Flash Trigger 4 Pentax K-5 K-7 K20D" och antog att det skulle funka bra till en Pentax K-5. Naturligtvis kan det vara så att den faktiskt inte gör det, men då jag är helt ny med trådlös blixt gissar jag på att det är en stor risk att det är jag som är den felande länken och inte utrustningen.

Jag har testat runt lite av varje på både blixt, trigger och kamera men får inte igång blixten. Jag har med lite olika sladdar men inte heller när jag testar olika alternativ med sladd blir det bättre.

Sändare och mottagare på samma kanal, kamera inställd för trådlös blixt, blixt på och test för olika inställningar (M/S1/S2/Multi) testas men utan resultat. Om någon skulle ha någon idiotsäker metod så är jag mycket tacksam.
 
Om blixten inte löser ut alls, kan det bero på att sändaren inte har kontakt i kamerans blixtsko.

Finns det någon testknapp på din sändare? I så fall kan du kontrollera att sändaren löser ut blixten.

Om det inte finns någon testknapp kan du prova att ta bort sändaren från kameran och kortsluta dess mittkontakt med metalldelen som sitter inne i spåret på sändarens fot (kan lätt göras med en sax eller ett gem). Om blixten inte löser ut där, så ligger felet i kommunikationen mellan sändare och mottagare.
 
Tack för svar! Jag lyckades hitta rätt efter fortsatta försök.

Jag tror att något som ställde till det var att de små spakar jag byter kanal på inte alltid verkar gå hela vägen fram. Alltså tror jag inte bara att de små kanalväljarna har två alternativ, utan dem kan fastna lite i mellanlägen och det verkar inte ge något direkt resultat.

Jaja, i vilket fall så fick jag det precis att funka. Nu ska det bli skoj att få ge mig på att börja fota med trådlös blixt. Tack för hjälpen!
 
ANNONS