Annons

K-5 eller D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp!!!

Väljer emellan Pentax K-5 & Nikon D7000. Jag var ett tag inne på D700 men har sakta insett att jag inte har råd med allt som tillkommer och att jag faktiskt trots allt vill kunna filma ibland. Ena veckan är det nikon andra är det pentax.. jag har velat ganska duktigt senaste 3-4 månaderna, nu måste jag fan handla snart!

Mina behov:
Bra bildkvalitet
Bra ISO egenskaper
Stabil & snabb autofocus
Väderskyddad (fattat som att objektiven inte behöver vara väderskyddade i samma utsträckning som huset, även om att detta oxå givetvis spelar roll.)
Kunna spela in video med goda resultat
Får gärna vara smidig

Vill ha ljus starka objektiv utan att bli ruinerad. Intressanta brännvidder är 10-200mm, idag använder jag bara min fasta 50mm för att det är det enda objektivet jag har som tillfredsställer mina förväntningar. Funderar på ett vidvinkel 10-20, ett fast 35 eller 50, och ett allround som tex nikon 16-85. Jag skulle nog kunna klara mig med 1-2 fasta gluggar + en ljusstark zoom. Bakgrundoskärpa tycker jag om och vill ha OK möjligheter till det.

Idag har jag en samsungGX10 som det nästan vuxit fast ett Pentax 50/1.4 på. (och en usel zoom Tamron18-200+ett kit objektiv).

Mina alternativ
1.
Fördelar K-5
Har redan ett fast 50mm

Nackdelar K-5
Rädd att Pentax inte finns om 10 år och att jag då äger objektiv till Pentax för 20-40k?
Mindre med objektiv.. eller? Vet inte vilka objektiv jag ska köpa?

Fasta
Pentax SMC-FA 50/1,4 (har jag redan)
Pentax SMC-DA 40/2,8 Limited (så platt & gött men är det värt det med tanke på jag redan har ett fast 50/1.4?)
Vidvinkel
Sigma 10-20??
Zoom
Ljusstarkt till vettigt pris?

2.
Fördelar D7000
Tror att Nikon kommer finnas kvar ett bra tag.
Mycket mer på begagnat marknaden.
Bättre autofocus.

Nackdelar D7000
humm.. att jag har samsung/Pentax nu?

Fasta
Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G
Nikon Nikkor AF-S 50/1,4 G
Zoom alternativ
Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR (kommer detta räcka till, för ljussvagt? Täcker det upp eventuellt vidvinkel behov?)
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR (är detta betydligt sämre än 16-85?)
Bättre zoom alternativ?

3. Övriga
Samsung NX200, Sony nex5n???? Dessa verkar trevliga men jag tvivlar... känns så fel på något vis, varför vet jag inte?

Tar tacksamt emot alla tips och vinklar på detta! Har jag missat en given paket lösning för mina behov?
Tack på förhand!

Köp den som känns bäst och du kan få objektiv du vill ha till. Att du har en fast 50 mm är inget att hänga upp sig på om du frågar mig ;-)

Håller med Helmetrock - köp den som känns bäst. Båda är mycket bra.

Själv bytte jag nyligen tillbaka till Pentax (K5) efter att senast ha kört med Nikon D700 och därefter ett kort tag med Canon 5d mk2. D700:an var underbar men så klumpig att jag aldrig orkade släpa med den. 5d mk2:an gillade jag aldrig.

Valet stod därefter mellan Nikon D7000 och Pentax K5.

Det jag gillade med Pentaxen var det smäckra, väderskyddade huset och Pentax serie limitedobjektiv som är underbara. Sedan är kameran otroligt tyst. Pentax framtid oroade mig också, men det gjorde det för andra sidan också för sju år sedan när jag senast körde med märket och de finns ju kvar än.

Nikon D7000 är ju kanske lämpligare om du gillar actionfotografering eller tänker bygga en ansenlig objektivarsenal, men för mig räcker Pentax utbud gott. Autofokusen i K5 anser jag räcker till och blir över och ligger inte Canons 5d mk2 efter vad jag märkt. Och som sagt finns ju inte limitedobjektiven till annat än Pentax. ;)

Gillade den här killens sammanfattning om K5:an:

http://www.youtube.com/user/photouniverse#p/u/37/tMESnzPqwjM

http://www.youtube.com/user/photouniverse#p/u/8/NBZHsPvJGqg

http://www.youtube.com/user/photouniverse#p/u/33/7axxIf8slns

http://www.youtube.com/user/photouniverse#p/u/18/0QJlMNHXsvQ

Senast ändrad:
Kan bara säga som jag gjort flerra gånger nu senast till Pippo att K-5 är en grym kamera som ger mera pang för pengarna än någon annan och värderar Du smidighet, väderskydd och bra AF samt ISO då är den helt rätt. Därmed inte sagt att Nikon är dålig men inte lika prisvärd och det har ju betydelse, och som skrevs så är Nikonen Du kikar på att betrakta som en stor och tung klump i jämförelse med den smidiga K-5.an.

Pratet om att Pentax ska gå under har cirkulerat sedan 70 talet när jag började med Pentax och de är ju kvar ännu och lär så bli under lång tid framöver, så Du kan med lugn själ välja Pentax K-5 och samla på Dig ett gäng bra objektiv till den det har jag redan börjat med ;-)

K-5

Känner igen din vånda :)
Höll själv på att vela i all evighet innan jag bestämde mig.
För mig blev det Pentax K-5 och jag har inte ångrat mig (vi får väl se om 10 år).
Färre objektiv på begagnatmarknaden men också färre köpare så det går att göra bra fynd emellanåt. Har man inte bråttom och vill fylla sin kameraväska lite i taget så är det inga problem.

Min uppsättning:
Samyang 8mm (mest för skoj och den finns ju till alla kameror)
Samsung 12-24 (Samma objektiv som Pentax 12-24 men betydligt billigare, skarpt och bra, köpt begagnat)
Pentax 35 ltd Macro 2,8 (Knivskarpt och funkar lika bra som makro som normalobjektiv, sitter ofta på)
Pentax 50 1,8 (Hade precis som du ett sen tidigare)
Tamron 28-75 2,8 (Hyfsat allround objektiv men saknar ofta mer vidvinkel när det sitter på, köpt begagnat)
Tamron 70-200 2,8 (Skarpt och bra, funkar fint till min största hobby, hockeyfoto men även som "makro" till typ blommor och fjärilar) Saknar lite fokussnabbhet i detta Tamron just för hockeyfoto och ska testa med Sigmas 70-200 för att se om det är bättre.
Ett längre tele är nästa steg.

Kan för lite om Nikon för att göra en jämförelse men den funkar säkert också bra

Jo just det, Bo, du var ju en av dem som fick mig att ta steget tillbaka till Pentax och K5:an. Nu är det ju kul att fota igen och Nex 5:an, som jag också gillar, används aldrig längre. ;)

Glömde nämna att bildstabilisering i huset också var något som fick mig till att slå till på K5:an. Har blivit så van med det nu att jag tar den för givet. ;)

Senast ändrad:
Tack för all hjälp och input! Nu lutar det givetvis hårt åt Pentax, det jag skulle vilja veta innan är vilka objektiv jag ska spara ihop till eller om några av kit paketen är värda att lägga pengar på, eller om det är smartast att bara köpa huset ?

Sneglar på dessa nu..
Fasta:
Pentax SMC-DA 21/3,2 AL Limited (Får man till DOF känsla med detta objektiv eller är det för ljus svagt? kompletterar mitt andra fasta 50mm, Limited 40 är föra nära mitt 50 för inköp just nu.)

Zoomar:
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Macro for Pentax/Samsung (är det ljusstarkt och snabbt nog)
Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL SDM (Blir kanske ett framtida köp, vill ha lite med tele.)
Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED SDM (blir kanske ett framtida köp, vill ha mer vidvinkel)

Har aldrig testat Pentax kitglugg, men den ska ju vara bland de bättre samt ger dig WR och är liten och smidig.

21/3,2 är ruskigt bra och det finns (fanns?) ett beg ex på FS till bra pris. Skärpedjupet räcker till, men det finns ju gluggar med snyggare bokeh.

Sigmas 17-70 ska vara bra och är nog ett bra köp sett till priset, men du får ju Pentax 17-70/4 för samma pengar om du kan tänka dig handla från utlandet.

Pentax 16-50 och 50-135 skulle jag aldrig köpa till det pris de säljs för här i landet, men väl från utlandet eller beg.

Tack för all hjälp och input! Nu lutar det givetvis hårt åt Pentax, det jag skulle vilja veta innan är vilka objektiv jag ska spara ihop till eller om några av kit paketen är värda att lägga pengar på, eller om det är smartast att bara köpa huset ?

Sneglar på dessa nu..
Fasta:
Pentax SMC-DA 21/3,2 AL Limited (Får man till DOF känsla med detta objektiv eller är det för ljus svagt? kompletterar mitt andra fasta 50mm, Limited 40 är föra nära mitt 50 för inköp just nu.)

Zoomar:
Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Macro for Pentax/Samsung (är det ljusstarkt och snabbt nog)
Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL SDM (Blir kanske ett framtida köp, vill ha lite med tele.)
Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED SDM (blir kanske ett framtida köp, vill ha mer vidvinkel)

kika på denna,

http://www.pzimages.com/8Reviews/lenses/pentax_21_32/samples/_IGP4138.jpg

Här även en vettig recension av gluggen. Jag är mycket nöjd med gluggen, även om jag tycker att DA 35/2.8 Limited är vassare, både i skärpa och färg. 21 mm ger dock ett trevligare utsnitt, tycker jag.

http://www.photozone.de/pentax/120-pentax-smc-da-21mm-f32-al-limited-review--test-report

18-55 WR är sjukt smidig & lätt, skarp nedbländad och vädertätad. Den gör sitt jobb helt enkelt, och det är alltid trevligt med internfokusering, dvs att gluggen inte zoomar ut och blir större när man zoomar. Jag har ägt alla tre varianterna av 18-55´an och sålt samtliga. 16-45/4 är ett bättre val, tycker jag, eller DA* 16-50/2.8 för den delen. 16mm är mycket trevligt.

DA' 50-135/2.8 är min favoritglugg alla kategorier. Brukar finnas begagnad för mellan 5-7000. Den är brutal, se dock till att testa innan köp, då vissa ex dras med halvkass fokusmotor. Jag fick motorn i min glugg utbytt av Kameraservice i Kungsör och objektivet har funkat perfekt sedan dess.

Provade kitobjektivet 18-55WR och måste nog säga att för de pengarna så blir det helt ok bilder.
Jag hade förväntat mig betydligt sämre efter all kritik den fått i olika forum. Nja jag skulle inte vara rädd för att lägga på några hundringar och få ett paket med både hus och objektiv.
(Sedan får du inte räkna bort coolfaktorn när alla andra kitobjektivanvändare springer benen av sig för att komma undan ett litet duggregn, då kan man lugnt fortsätta att fota med ditt Pentax....)

OM, jag hade visst vad jag vet idag hade jag från början satsat på följande Pentaxobjektiv (inkl.18-55WR för vädertätningens skull)

12-24mm
35mm f2,8 limited
50-135mm

Tre stycken utmärkta objektiv som tillsammans täcker stort zoomomfång. köper du i utlandet som andra rekomenderar så kommer du ner i pris.

Sneglar på dessa nu..
Fasta:

Zoomar:

Varför oroa dig för vad som händer om 10år, du kanske själv inte ens lever då.
Lev i nuet!

icehacker: Tackar för det antagligen bästa råd jag fått på FS! :)

tack tack tack till alla andra med!

Idag var jag och testade en K-5an med mina objektiv och minneskort. Sen kom jag hem och såg att ett objektiv jag var intresserad av fanns på köp och sälj så jag slog till på det (tack för tipset!).

Det ser ut att bli k-5an!

På måndag åker jag till Gran Canaria, funderar på hur priserna är där? Ska jag köpa i Sverige eller är det ekonomisk vinst att handla på Gran Canaria? (ska googla frågan men någon här kanske vet hur det är eller känner till en välsorterad fotobutik på Gran Canaria).

icehacker:
På måndag åker jag till Gran Canaria, funderar på hur priserna är där? Ska jag köpa i Sverige eller är det ekonomisk vinst att handla på Gran Canaria? (ska googla frågan men någon här kanske vet hur det är eller känner till en välsorterad fotobutik på Gran Canaria).

Har läst en del om människor som blivit lurade där och antagligen skiljer det inte speciellt mycket på priset, så jag hade hellre lagt till lite och fått med dubbla garantitiden och svensk manual.

Sneglar på dessa nu..
Fasta:

Zoomar:

Jag säger bara FA31! Om brännvidden passar dig så behöver du inte mer till att börja med. Du får en "normal"-fov och super-bokeh. Jämför med om du t ex fotograferar mycket med din mobilkamera - en fast lagom brännvidd som passar till mycket.

DA* 16-50 är en grym zoom. Den har mycket fin bokeh. En del tycker att den är klumpig. Jag använder den oftast på 24mm/2.8.

21:an på K-5:an är en smidig kombo med en bra "walk-around"-fov. För att ge blurrig bakgrund måste du ha ett objekt ganska nära linsen.

DA* 50-135 är kanske ändå min absoluta favorit glugg. Kompakt, vädertätad, tyst, internzoom, f/2.8 och den ger krispiga bilder som tål att croppas mycket på en K-5:a.

Senast ändrad:
Jag behöver hjälp!!!

Väljer emellan Pentax K-5 & Nikon D7000. Jag var ett tag inne på D700 men har sakta insett att jag inte har råd med allt som tillkommer och att jag faktiskt trots allt vill kunna filma ibland. Ena veckan är det nikon andra är det pentax.. jag har velat ganska duktigt senaste 3-4 månaderna, nu måste jag fan handla snart!

Mina behov:
Bra bildkvalitet
Bra ISO egenskaper
Stabil & snabb autofocus
Väderskyddad (fattat som att objektiven inte behöver vara väderskyddade i samma utsträckning som huset, även om att detta oxå givetvis spelar roll.)
Kunna spela in video med goda resultat
Får gärna vara smidig

Vill ha ljus starka objektiv utan att bli ruinerad. Intressanta brännvidder är 10-200mm, idag använder jag bara min fasta 50mm för att det är det enda objektivet jag har som tillfredsställer mina förväntningar. Funderar på ett vidvinkel 10-20, ett fast 35 eller 50, och ett allround som tex nikon 16-85. Jag skulle nog kunna klara mig med 1-2 fasta gluggar + en ljusstark zoom. Bakgrundoskärpa tycker jag om och vill ha OK möjligheter till det.

Idag har jag en samsungGX10 som det nästan vuxit fast ett Pentax 50/1.4 på. (och en usel zoom Tamron18-200+ett kit objektiv).

Mina alternativ
1.
Fördelar K-5
Har redan ett fast 50mm

Nackdelar K-5
Rädd att Pentax inte finns om 10 år och att jag då äger objektiv till Pentax för 20-40k?
Mindre med objektiv.. eller? Vet inte vilka objektiv jag ska köpa?

Fasta
Pentax SMC-FA 50/1,4 (har jag redan)
Pentax SMC-DA 40/2,8 Limited (så platt & gött men är det värt det med tanke på jag redan har ett fast 50/1.4?)
Vidvinkel
Sigma 10-20??
Zoom
Ljusstarkt till vettigt pris?

2.
Fördelar D7000
Tror att Nikon kommer finnas kvar ett bra tag.
Mycket mer på begagnat marknaden.
Bättre autofocus.

Nackdelar D7000
humm.. att jag har samsung/Pentax nu?

Fasta
Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G
Nikon Nikkor AF-S 50/1,4 G
Zoom alternativ
Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR (kommer detta räcka till, för ljussvagt? Täcker det upp eventuellt vidvinkel behov?)
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR (är detta betydligt sämre än 16-85?)
Bättre zoom alternativ?

3. Övriga
Samsung NX200, Sony nex5n???? Dessa verkar trevliga men jag tvivlar... känns så fel på något vis, varför vet jag inte?

Tar tacksamt emot alla tips och vinklar på detta! Har jag missat en given paket lösning för mina behov?
Tack på förhand!

Mitt råd är att inte köpa för mycket objektiv på en gång.

Börja med 35 2,8 macro går att hitta beg för 3 - 4 tusen

f2,8 http://hem.bredband.net/b446829/6883.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto