Annons

K3 en höjdare mina första intryck

Produkter
(logga in för att koppla)

beasten

Aktiv medlem
Har nu i ett dygn haft K3.an i min ägo....Det blev en silver edition för Cyberphoto hade ett mycket begränsat erbjudande som inte gick att motstå. Hur verkar den då? Den absolut största skillnaden som jag ser det är autofokusen som jämfört min tidigare K5 jobbar betydligt oerhört mycket mer exakt då det gäller rörliga motiv om än ngt nervös då den ibland vill mäta lite extra. Varierar lite beroende på vilken optik man testar med.

En annan sak som bitvis varit osäker på K5.an har varit blandljus konstljus. Dels har den kunnat felexponera lite ojämnt eller så har den ibland satt skärpan fel trots en diger servicevända för justering.
Detta är som bortblåst på k3.an.
Såväl exponering som skärpa i blandljus/konstljus sitter som ett smäck. De 8 bilder per sekund som ska skyfflas fram samtidigt som den både mäter ljus och sätter skärpa verkar också fungera hur bra som helst.. Inga kapacitetsproblem där inte.

Har inte i övrigt hunnit gå igenom alla andra nya finesser på gott och utan konstaterar bara att det här en en riktigt bra arbetshäst som levererar och där kompakt husformat är en i sig stor fördel gentemot alla större tyngre FF-hus. Kommer att provlåna ngt Canon 5 d mk III -hus för ytterligare jämförelse men det här verkar bra riktigt bra, hittills.
Nästa gång kanske men det är nästa gång, då kan man kanske hitta argument för att gå upp till ett FF-hus. Idag ser jag inga sådana utan konstaterar att jag blir både APS-C-formatet och märket trogen ytterligare en period.....

Nu ska jag ut och testa lite till... :)
 

Neq

Avslutat medlemskap
Har haft K-3 sen i november och är mycket nöjd. Mycket bättre än min K-r. Det enda som är jämbördigt med K-r är brushanteringen. Allt annat är bättre.
 
ANNONS