Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kabelutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Christopher

Aktiv medlem
Har en Nikon 801s som jag funderar på att köpa en kabelutlösare till. Hur vet jag vilken modell som passar till kameran?
Elektronisk ska den visst vara, så mkt vet jag.

Har sökt bland gamla frågor men hittar inget

Mvh
Christopher

Säkerligen inte det svar du är ute efter men.... till canon 300d fungerar kabelutlösaren genom att man sluter kontakter. Jord mot 1:an innebär fokusering. Jord mot 2:an innebär att kort tas. Kontakten är en vanlig 2.5mm propp (samma from som en stereokontakt, men lite mindre).

Har byggt en själv. Snabbt enkelt och kul!

Så, säkerligen funkar Nikon helt annorlunda, t ex att man vid fokus skall skicka in 220 volt och vid tagning kör på det dubbla... ;-)

Till F801 funkar MC-12A och MC-12B. Synd att jag sålde en av mina överblivna förra veckan ;-)

Är du sugen på att snickra så finns det ritning
här. De enda elektronikkomponenter som behövs är tre 1n4148-dioder. Du kan komma undan ännu enklare. Egentligen behöver du bara kortsluta två av stiften. AF gör ju rätt liten nytta på en trådutlösare. Det bökigaste är att fixa en kontakt som passar då den inte är standard. Här finns ett tips om det.

Annars är det MC-12-varianterna som gäller alltså. MC-12A är 3 meter och MC-12B är 1 meter.

ANNONS
Götaplatsens Foto