Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kaffebrus radiosändare för hot-shoe

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av Kaffebrus radiosändare för hot-shoeblixtar. Det finns ett billigare paket för 279 kr och ett dyrare för 499 kr. Jag tycker Canons ST-E2 är för dyr i förhållande till hur mycket jag kommer att använda prylarna, och jag vet att E-TTL inte fungerar, utan jag måste ställa in blixten manuellt. Jag har en Canon 550 EX.

Hur fungerar det för övrigt, är det Ok grejor eller skräp?

Köpte ett paket för ett tag sedan.
Började såklart med 279-varianten men det visade sig att det bara var mottagaren så jag var tvungen att beställa en sändare oxå.
Dvs. första gången så köper man sändare och mottagare, 499-varianten.

Har inte provat tokmycket men systemet verkar fungera tillfredsställande och klart värt pengen då man kan ha mycket kul.

///Micke

Ett tips: kolla www.gadgetinfinity.com

Där har du samma radiosändare (för visst syftar ni på Cactus V2s?) fast till ett bättre pris. Jag köpte sändare + 2 mottagare + motljusskydd till Canon 10-22 + en omnibouncer för totalt 600 kr inkl frakt. Svårt att slå den dealen. Leverans på mindre än en vecka.

Mvh
David

EDIT: Radiosändaren funkar jättebra men skjuter blixtar i onödan emellanåt. Jag tror att det kan bero på batterierna i antingen blixten eller mottagaren men jag är inte säker.

Jag har den billiga varianten och tycker den funkar bra. Känns plastig och skulle inte använda den mer än i hobbysammanhang. Vet inte hur den tål väder & vind.

Tycker den är värd sitt pris och definitivt något att köpa om man vill börja prova. Enkel att använda men skickar iväg lite blixtar då och då helt omotiverat, men det spelar mindre roll i hobbyverksamhet.

Batterierna verkar hålla ganska länge.

Köp & lek!

skjuter blixtar

Har samma fenomen med mina...

Det beror på att man har blixtarna för nära varandra... Läste det nånstans och testade

Har man mottagare på blixtarna och har dem ett par decimeter ifrån varandra så spontanskjuter dem, flytta dem minst en meter ifrån varandra så funkar det nog.

Gjorde det för mig iaf. Så för hobby är de helt ok

Det här är precis vad jag letat efter!! Tycker CyberPhoto's alternativ till trödlös blixt är alldeles för dyrt för mig som inte kommer använda det så mycket.
Men nu undrar jag vad det är för skillnad mellan de för hot shoe-blixtar och de som det inte står något om det på, jag syftar på Kaffebrus:
Radiosändare (för hot shoe-blixt), 279kr
Radiosändare för hot shoe blixtar, 499kr
Radiosändare inkl. mottagare, 399kr
Radiosändare inkl. mottagare (1 kanal), 379kr
Radiosändare inkl. mottagare (16 kanaler, DC), 549kr

Sedan fanns det väl i princip två alternativ från Gadget Infinity också:
4-Channel Wireless Flash Trigger V2s, 24.30Euro
16-Channel Wireless Studio Flash Trigger (AC Power), 18.40Euro

Så vilket av alla dessa alternativ passar min Canon 450D och EX 430 II bäst? Det kommer till en börja bara vara med en blixt, senare kanske fler. Absolut inget avancerat alltså.

ANNONS
Götaplatsens Foto