Annons

Kaffenol

Produkter
(logga in för att koppla)

hampusm

Aktiv medlem
Det blir för sporadiskt med fotograferingen och jag tröttnade på att vätskorna blir gamla, plus att de måste återvinnas/köras till tippen. Jag tänkte det var dags att prova Kaffenol och har experimenterat ett par dagar. Fomapan 400 (börjar också bli gammal) i en blandning av vatten, Santa Maria askorbinsyra, Nitor målarsoda, och ICA Basic snabbkaffe. Jag tycker inte jag ser någon större skillnad på detta och Kodak T-Max, men har inte provat annan film än Fomapan. Om inte annat så är det billigt :p

rollei.jpg

Har du receptet?
Jag har hört talas om kaffevarianten och några till men inte vågar testa.
Mina framkallningsvätskor har passerat bäst föredatum och de är ju inte helt gratis.

Har du receptet?
Jag har hört talas om kaffevarianten och några till men inte vågar testa.
Mina framkallningsvätskor har passerat bäst föredatum och de är ju inte helt gratis.
Japp!
Jag använde 500ml vatten, 15ml målarsoda, 0.5dl snabbkaffepulver, och 2 kryddmått askorbinsyra. Lös målarsodan i vattnet (temperaturen stiger en grad), lös sedan kaffet och tillsätt sist askorbinsyran.

Jag framkallade negativet ovanunder 12.5 minuter med agitering de första 30 sekunderna, sedan 5 sekunder var 30e sekund.

Fick denna på ett annat forum. Omvandlat till volym skiljer sig de recepten ganska mycket från det jag hade.

Caffenol2.png

ANNONS
Götaplatsens Foto