Annons

Kalibrera Macbook Pro 15"

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders J

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av kalibrering på den senaste varianten av macbook pro 15"?

Jag skickade iväg en beställning på en fotobok för ett tag sedan och fick svaret att bilderna var för mörka, jag kan givetvis bara ljusa upp bilderna men det känns som att min skärm ljuger en aning och tänkte nu ta tag i det och få ordning på det en gång för alla.

Rekommendationer på vilken kalibrerare man bör satsa på är också välkommet:
jag har kikat på både Spyder 3 Pro, Pantone huey samt Pantone Huey Pro...

Om jag inte missminner mig så var det tidigare svårt att kalibrera glossyskärmar men det verkar som att detta fungerar med de nya?

Tack på förhand!

//A.

Är det någon som har erfarenhet av kalibrering på den senaste varianten av macbook pro 15"?

Jag skickade iväg en beställning på en fotobok för ett tag sedan och fick svaret att bilderna var för mörka, jag kan givetvis bara ljusa upp bilderna men det känns som att min skärm ljuger en aning och tänkte nu ta tag i det och få ordning på det en gång för alla.

Rekommendationer på vilken kalibrerare man bör satsa på är också välkommet:
jag har kikat på både Spyder 3 Pro, Pantone huey samt Pantone Huey Pro...

Om jag inte missminner mig så var det tidigare svårt att kalibrera glossyskärmar men det verkar som att detta fungerar med de nya?

Tack på förhand!

//A.

Härligt.
jag skall ju köpa en sådan efter jul (mac + spyder 3) så jag väntar på svar från proffsen.

skriv nu! :)

Allt handlar nog om hur exakt man vill ha sin kedja.
Jag har nya MacBook Pro 17" och spyder 3 studio, skriver ut på Epson 3800 kör CS4 och tycker att soft proofing funkar bra, eller med andra ord skärmen är tillräckligt bra för mina behov.

Skaffar man en bättre extern skärm så får man säkert ännu bättre resultat, men då sumpar man å andra sidan vitsen med den bärbara.

Jag tycker att skärmen på min MacBook är bättre än det mesta jag sett från bärbara datorer tidigare, och för minna behov är den fullt tillräckligt bra.

Till frågan om kalibrering? Jo det gör skillnad, ganska stor skillnad faktiskt.

Det gör stor skillnad. Sedan skall man nog inte tro för mycket på att MBP visar alla de färger en skrivare klarar. Speciellt inte om man har en 3800.
Mac skärmar är generellt från fabrik för ljusa och för blå i sin färgtemperatur. Nu har jag bara förra generationen av MBP plus en extern Dell U2410 skärm som visar nästan Adobe RGB.
En Mac skärm kan mycket väl ligga på 300 Candela i luminans medan för att jämföra med tryck bör vi ner på runt 120 Cd. Dessutom skall helst inte färgtemperaturen ligga över 6500 kelvin hellre ner mot 5000.
Ju bättre skärmen kan visa nyanserna i oranget/rött, blått och grönt desto närmare kan vi anpassa bilden för utskrift. Om skärmen inte lyckas återge de färger som skrivaren klarar och de klarar ofta mer än skärmen så riskerar vi att överkompensera för vissa nyanser. Det gäller speciellt orange/rött, ljust grönt och ljusblått/lila.
Med en bra skärm får vi bilder som stämmer med vår utskrift och vi ser nästan vad får.
Nu kommer problemet med weben. Om man redigerar sina bilder efter Adobe RGB och sedan minskar dem till SRGB så tycker man sig på sin skärm se en bra mättad och färgrik bild. De som har en normal skärm eller sitter med en laptop kommer tycka bilden saknar konstrast och sting i färgerna. För att dessa skall se samma sak måste man dra upp färgerna och kontrasten till hötorgskonst.
MBP i senaste generationen är säkert bra. Frågan är om den hämtat in hela avståndet till en extern skärm.
Här är mina uppmätta värden på MBP last generation och DellU2410. Det är en viss skillnad. Tror inte Apple har hämtat in hela den skillnaden utan ligger på 100% SRGB.

Bilagor

• MBP Profile.jpg
    MBP Profile.jpg
    89.7 KB · Visningar: 916
  • Dell U2410.jpg
    Dell U2410.jpg
    39.2 KB · Visningar: 922
Mats Alm:
Vad är det för program du kör för att se vad skärmen ger för procent av adobe rgb ?

Kan man ha en skärm kallibrerare till flera olika skärmar, säg att jag skulle köpa en extern skärm till min macbook pro och använda kallibrerings prylen på laptopskärmen och en extern, skulle det fungera?

Ja det går utmärkt. Jag använder min till ett antal datorer hemma.
Min Macbook Pro är kalibrerad och också min externa skärm förstås.
Till samma exxterna skärm har jag också en PC med XP som jag kör ibland. Den är också kalibrerad.
Jag kör med Eye One Display II som kalibrerare och programvaran Eye One Match 3 som följer med. Den finns för både Mac och PC.

Tack för snabbt svar :)

Kollade upp den "Eye One Display II", efter som jag inte vet skillnaden så känns 2100kr rätt dyrt för att användas ett par ggr. Håller den även till nästa mac jag köper tro?
Iofs så kanske man kan få tag i någons kallibrerade profil o kan använda den?

Man bör kalibrera skärmen minst var 4 vecka. Skärmen ändras över tiden.
Så du får alltså räkna med 2 kalibreringar per månad. En för laptopens skärm och en för den externa:)
Jag har nog haft min kalibrator nu i 3 år så de fungerar länge.

Man bör kalibrera skärmen minst var 4 vecka. Skärmen ändras över tiden.
Så du får alltså räkna med 2 kalibreringar per månad. En för laptopens skärm och en för den externa:)
Jag har nog haft min kalibrator nu i 3 år så de fungerar länge.

det behövdes möjligen på en gammal crt skärm

varken min eizo prepress eller macbook behöver mätas upp var 4e vecka
kollade just på profiler som är mer än 6 månader gamla

Ok, tack för informationen. Känns lite som att varje skärm e unik.. Så om jag nu äntligen förstått det hela, så måste även jag köpa en kalibrerings-pryl. :)

Finns ingen "gettostyle" variant att kalibrera skärmen lite bättre på ?

Då var jag tillbaka. Har nu införskaffat en Pantone Huey Pro och kalibrerat min MBP. Beställde testbilder från Crimson och färgerna är verkligen spot on!
MEN, de blir väldigt mörka i skuggpartier.

Under själva kalibreringsprocessen har man ett alternativ att antingen godkänna kontrasten som visas eller ändra den, men det verkar inte gå att ändra kontrasten på MBP?!
Stämmer detta?

Lite segt att veta att färgerna nu stämmer men att man ska behöva gissa sig till rätt kontrast...

Väldigt tacksam för svar!

JO visst går det. Finns 2 sätt. Det ena är via "CTRL+ALT+CMD," för minus och "CTRL+ALT+CMD." för plus.
Det andra sättet är att gå till preferences-Seeing.
Dra försiktigt i spakarna de reagerar snabbt.
Jag har min över m i normal. Alltså bara en liten förstärkning. Det fungerar för mig och mina utskrifter.

JO visst går det. Finns 2 sätt. Det ena är via "CTRL+ALT+CMD," för minus och "CTRL+ALT+CMD." för plus.
Det andra sättet är att gå till preferences-Seeing.
Dra försiktigt i spakarna de reagerar snabbt.
Jag har min över m i normal. Alltså bara en liten förstärkning. Det fungerar för mig och mina utskrifter.

Tack för tipset Mats!

Ska kalibrera om och testa detta!
Jag hittar dock inte "Preferences-seeing", har varit inne i systeminställningar och kikat på bildskärmsinställningar etc. men hittar inget där.
Har du den senaste MBP?

//A.

Sorry Anders,
Lyckades sjabla bort ett val när jag skrev. Skall vara;
System Preferences, Universal Acess, Seeing.

Hoppas det fungerar bättre för dig.

om jag kapar detta lite...
Funderar på att köpa Pantone Huey Pro eller Pantone Huey... vad är skillnaden mellan dem? Jag har också en macbook pro 15''.

Någon som har en kallibrerad profil för MacBookPro 13" 2009-års modell ?
Skicka gärna till mig på [email protected]

Måste ju bli bättre än den jag ställt in på måfå iaf ;)

Jag har kalibrerat/profilerat min med I1D2. Skillnaden på färger är knappast märkbar när jag växlar från original kontra anpassad profil . Du får hjälp med att ställa ner ljusstyrkan och justera färgtemperaturen mha av I1D2. Har använt X-rite CCP (färgkort) vid jämförelse av färgåtergivning på skärm kontra färgkortet i handen. Stämmer riktigt bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto