Annons

Kalibrera min skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Hej

Söker någon som har en manick som man fäster på skärmen för att få det mera rätt än jag nu har det.
Som det nu är så tycker jag inte färgerna på beställda bilder från Crimsson överensstämmer med min skärm.
Har klibrerat efter Mikael Pertmans utmärkta artikel och skickar med en önskad färgprofil
Använder en ny TFT XEROX XA7 19i.
Självfallet betalar jag för skälig kostnad. Jag bor i Södertälje och är beredd att hämta- lämna Dig som är beredd att hjälpa till.

Hör av Dig!

Tack på förhand

Det stora problemet med kalibrering är att det bör göras om lite då och då om man tycker att det är viktigt med en kalibrerad skärm. Skärmar driver lite i färgbalans och ljusstyrka. TFT-skärmarna idag är ganska bra, men man behöver ändå underhålla liksom.

Det som är trist är att det är rätt dyrt att köpa i sverige. Jag själv köpte från USA och då sjönk genast priset till hälften.

Annars kan man testa sig fram lite för att anpassa iaf. Vad menar du med att du skickar med önskad färgprofil förresten. Har du gjort en profil för skärman ska den vara inställd i egenskaperna från skärmen, men du ska fortfarande arbeta i AdobeRGB eller sRGB i ditt bildbehandlingsprogram.

Senast ändrad:
Provbild

Tack för ditt svar.
Jag redigerar bäddar in adobe RGB till Crimsson trots detta stämmer det inte med bilderna jag får.
Har kalibrerat enl.M. Pertmans artilel.
Provbild som jag fått av Crimsson stämmer dock rätt bra med min skärm, skumt tycker jag,

Re: Provbild

BÅS skrev:
Tack för ditt svar.
Jag redigerar bäddar in adobe RGB till Crimsson trots detta stämmer det inte med bilderna jag får.
Har kalibrerat enl.M. Pertmans artilel.
Provbild som jag fått av Crimsson stämmer dock rätt bra med min skärm, skumt tycker jag,
Har kommer provbilden från Crimsson som ser bra ut då jag jämför med mim skärm

Bilagor

• provbild2.jpg
    provbild2.jpg
    33 KB · Visningar: 339
ANNONS
Götaplatsens Foto