Annons

Kalibrera skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Lophius

Medlem
Är det någon i forumet som kan ge lite tips i frågan om att kalibrera skärmen.
Bilderna som jag laddar upp ser ( som bekant) olika ut beroende på vilken skärm jag använder när jag tittar på dem. Ibland kan jag tycka att detta är ganska störande.
Finns det en någorlunda utbredd uppfattning i Undervattensforumet om hur skärmen skall vara kalibrerad/inställd så att alla kan njuta av bilderna så lika som möjligt. I så fall så skulle jag vara intresserad av info om det.

Har någon ett bra tips på kalibreringsverktyg för skärmen?
/Rikard
 

stefohl

Aktiv medlem
Lophius skrev:

Finns det en någorlunda utbredd uppfattning i Undervattensforumet om hur skärmen skall vara kalibrerad/inställd så att alla kan njuta av bilderna så lika som möjligt.
Jag förstår inte riktigt varför skärmen skulle kalibreras annorlunda för undervattensfotografi än för andra digitala bilder. Antingen är skärmen korrekt kalibrerad eller så visar den bilder på ett felaktigt sätt. En bra skärmkalibrator tycker jag är t ex EyeOne Display. Det följer med ett program till den, men vill du bli ännu mer exakt skaffar du ett program som heter Basiccolor. Då kan du kontrollera att din skärm har blivit korrekt kalibrerad efter det att du gjort kalibreringen.

Stefan
 

Ingvar

Aktiv medlem
Re: Re: Kalibrera skärm

stefohl skrev:
Jag förstår inte riktigt varför skärmen skulle kalibreras annorlunda för undervattensfotografi än för andra digitala bilder.
Stefan, det är givetvis inte några särskilda krav eller problem med uv-bilder, snarare tvärt om. De är mindre känsliga för dålig kalibrering än många andra bilder, t ex porträtt och produktbilder. Tror att Rikard, som undervattensfotograf, bara ville fråga här i gänget.

Någon som har tips på hur man smidigt och kostnadseffektivt kalibrerar nästa steg - utskriften? Har en del problem med att fr a blåa färger (som ju är viktiga för stämningen i bilder från tropiska vatten) inte vill sig riktigt. Hur kalibrerar man skärm mot skrivare?
 

Eeros

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Kalibrera skärm

Ingvar skrev:
Hur kalibrerar man skärm mot skrivare?
Det finns även skrivarkalibrerare att köpa, de klarar av att utläsa mätvärden ur utskrifter (reflekterat ljus), men de är dyrare än de billigaste skärmkalibrerarna. Annars kan du få hyfsat bra utskriftskvalitet med följande metod, om du bara har en kalibrerad skärm, tålamod och mycket bläck;
1. Kalibrera skärmen så att den visar färgerna korrekt.
2. Skriv ut en färgkarta.
3. Om färgerna inte stämmer överens, försök analysera vilken färg som är för mättad alternativt för svag. Om det exempelvis är för mycket magenta i utskriften, minska mängden magenta i utskriftsinställningarna.
4. Upprepa steg 2 och 3 tills utskriften stämmer (hyfsat) med skärmens färger.
5. Skriv upp inställningarna eller om skrivardrivrutinen tillåter det, spara inställningarna.

Resultatet blir med detta tillvägagångssätt aldrig lika exakt (om man inte har tur som en tok), som med en skärmkalibrerare. Men skriver du enbart ut för ditt eget höga nöjets skull och inte kräver 100 % perfektion av färgöverensstämmelsen, så duger lösningen ofta utmärkt för hemmabehov. Dock kan det gå åt en hel del bläck och lyckas man inte i första taget kan det bli riktigt frutrerande, dessutom behöver kalibreringen upprepas ibland, så till slut går man kanske och köper en skrivarkalibrerare i alla fall.
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Kalibrera skärm

Eeros skrev:
Dock kan det gå åt en hel del bläck och lyckas man inte i första taget kan det bli riktigt frutrerande, dessutom behöver kalibreringen upprepas ibland, så till slut går man kanske och köper en skrivarkalibrerare i alla fall.
Så till slut blir denna kalibrering via trial and error både kostnads- och tidskrävande. Jag föreslår ett billigare alternativ än Eeros, lämna in en utskriftskarta till någon som kan göra en skrivarprofil.

Stefan
 

Eeros

Aktiv medlem
Ja, det är naturligtvis vettigare ur effektivitetssynpunkt att lämna utskriftskartan till någon som gör en skrivarprofil av den. Särskilt om du inte lyckas få fason på utskrifterna efter några få försök och färgerna bara verkar bli än mer fel.

Men sen finns det ju alltid även de som vill testa och trixa själv och med min metod kommer man nog till hyfsat bra utskrifter för hemmabehov, utan att ha behövt begära hjälp av utomstående. Men har du ett företag som levererar bilder till kunder är detta inget alternativ för dig, inget som jag rekommenderar iaf.
 

stefohl

Aktiv medlem
Eeros skrev:
Ja, det är naturligtvis vettigare ur effektivitetssynpunkt att lämna utskriftskartan till någon som gör en skrivarprofil av den. Särskilt om du inte lyckas få fason på utskrifterna efter några få försök och färgerna bara verkar bli än mer fel.
Jag kan ju undra lite varför man är beredd att köpa en dyrbar skrivare och sedan dra sig för en liten merinvestering för att verkligen kunna utnyttja den kvalitet som finns i skrivaren. Men jag är ju partisk i detta fall.

Stefan
 

Lophius

Medlem
Hej
Anledningen till att jag ställlde frågan på det här forumet var egentligen bara att detta är det forum som jag följer. Jag håller med om att det inte borde vara någon skillnad jfr land bilder. En okalibrerad skärm måste kalibreras. Tanken som jag hade var att jag ser skillnader mellan olika skärmar, men ingen av dem verkar fel. Forumet är ju skapat av 16 st UV-fotografer som kände varann innan. Dom + några som tillkommit kanske redan hade diskuterat detta.
Det har ju blivit lite liv i tråden och jag har fått ett par produkttips så jag är nöjd.
/Rikard
 

stefohl

Aktiv medlem
Lophius skrev:
Tanken som jag hade var att jag ser skillnader mellan olika skärmar, men ingen av dem verkar fel.
Men då är det ändå fel på dem, det finns en objektiv standard som gör det möjligt att avgöra vilken skärm som visar färger korrekt.


Stefan
 

Eeros

Aktiv medlem
stefohl skrev:
Jag kan ju undra lite varför man är beredd att köpa en dyrbar skrivare och sedan dra sig för en liten merinvestering för att verkligen kunna utnyttja den kvalitet som finns i skrivaren. Men jag är ju partisk i detta fall.

Stefan
Är det en dyrbar skrivare håller jag med dig. Är det istället, som i mitt fall, en skrivare som kostar mindre än hälften av vad en skrivarkalibrerare kostar, så spelar det mindre roll. Korrekta utskrifter gör jag annorstädes, hemma skriver jag ut enbart för hemmabehov. Och nej, mina hemmabehov, särskilt de utskrifter jag gör åt barnen, kräver inte 100% färgöverensstämmelse. De flesta utskrifterna från min hemmaskrivare är barnens tekningar som de gjort i Paint. :)
 
Stefan, eller någon annan för den delen som vet,

Finns det någon bra bibel/hemsida etc. som tar upp ting som kalibrering, färgrymder, etc.

Tanken är inte att jag ska göra dig arbetslös, jag vill bara ha ordentlig koll. Det gör mig inget om källorna ni refererar till är tekniska och invecklade, så länge de har korrekt information.

Mvh

/Kristian
 
ANNONS