Annons

Kalibrerad skärm - och nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eizo skärm - vad kör ni för inställningar....

..på Kelvin och gamma. Vore kul att veta hur ni får ut mest. Jag har inte riktigt hittat rätt ännu. Ganska ny med skärmen.

Beror på ett antal faktorer. Hur ljusstarkt har du skärmen, hur ljust har du i rummet du sitter i, vilken färgtemperatur har belysningen i rummet. Inte minst, vilken Eizo har du?

Stefan

Eizo L768

Mörkt i rummet.

Brightness 70%
Saturation 0
Hue 0
Gain R 98%
Gain G 86%
Gain B 86%
Gamma 1,8

//Micke

Minita skrev:
Eizo L768

Mörkt i rummet.

Brightness 70%
Saturation 0
Hue 0
Gain R 98%
Gain G 86%
Gain B 86%
Gamma 1,8

//Micke

Har du en kalibrator använder ju du den till att ställa in dessa gainvärden och brightness. Jag tycker att en kalibrering ppå cirka 5000-6000K och ett gamma på 1,8 - 2,2 och en ljusstyrka på 120 - 140 cd/m2 är bra värden.

Stefan

Minita skrev:
När jag kalibrerar skärmen och avslutar med att skapa en profil. Vad är det för data som sparas i profilen? Är det temperatur o RGB-värdena ? //Micke

Förenklat kan man säga att en skärmprofil är en mätning av vilka färger din skärm klarar av att visa.
Färgmätningarna sparas som CIE XYZ värden, vilka är absoluta färgvärden.

Genom att sedan använda denna profil kan ett program som använder färghantering (t.ex Photoshop) tolka om bildernas RGB världen så att det visas så korrekt som möjligt på din skärm.
Detta kräver dock att bilderna har en profil.

Mvh Roberto

PetFish skrev:
Ett vanligt fel är att glömma stänga av Adobe Gamma, den ska oxå vara avstängd. Ta bort den shortcut'en från autostart och starta om. Ett litet tips bara ifall att ...

Precis! Och har du kalibrerat samt profilerat när Adobe Gamma har varit igång, så måste du även göra om detta efter att ha startat om din dator.

Adobe Gamma installeras automatiskt med t.ex Photoshop eller InDesign.

Mvh Roberto

Hej Mikael,

Jag tror att litegrand blandar ihop kalibrering och profilering (eller så var du trött när du skrev detta!)

Vid en kalibrering ställer du in skärmen för att prestera så bra den kan, inom de riktlinjer du vill använda den (färgtemperatur, ljusstyrka, kontrast etc).
Beroende på typ av skärm (CRT, LCD etc) så kan det behövas att LUT (en färgtabell) i grafikkortet behöver justeras för att kompensera för skärmens begränsningar.

Vid profilering så mäter du sedan upp hur skärmen visar färger med denna kalibrering.
Denna profil är till för att färghanteringssystemet sedan skall kunna översätta färger så att de representeras så korrekt som möjligt för din enhet (i detta fall en skärm).

Med andra ord så är inte profilen något kvitto på att skärmen är bra inställd. Utan det är en mätning av hur din skärm presterar.

Av LCD skärmarna på marknaden idag så kan bara NEC MultiSync 2180WG-LED ställa om färgen på bakgrundsbelysningen. Denna använder sig av multipla (48 st) starka lysdioder bestående av rött, grönt och blått som blandas i olika mängd för att erhålla den färgtemperatur man önskar.

Alla andra LCD skärmar har en bakgrundsbelysning som har en fast ljustemperatur.
Så ifall man ändrar inställnigen till t.ex 5000K så får alla LCD skärmar (inklusive Eizo) kompensera detta genom antingen LUT:en på grafikkortet eller internt i skärmen (vilket flera Eizo kan göra).

Därför rekommenderar jag att kalibrera LCD skärmar till deras standard färgtemperatur vilket i de flesta fall ligger runt 6500 ( min Eizo ligger på ca 6550K).

Med vänlig hälsning,
Roberto

macrobild skrev:
Jag skall försöka beskriva vad jag vet ( och tror mig veta).
Det är uppmätta värden från din skärm jämförs mot inlagda referensvärden i programvaran. Utifrån val av vithet/färgtemperatur och gamma och inlagda referensvärden görs en jämförelse/uppmätning av din skärms förmåga att återge vithet, svärta,ljus/kontrast och färgåtergivning. Beroende på skärm så kan grundinställningar i skärmen påverkas olika mycket före profilering. Vissa skärmar tillåter justering av kontrast/ljushet och även påverkan av RGB och val av förinställd vithet/färgtemperatur. När väl denna grundjustering har gjorts med hjälp av skärmens elektronik så profileras/mäter man upp skärmens egenskaper.Profileringen är ett kvitto på att skärmen är så bra inställd som möjligt utifrån de parametrar som medges.
Beroende på skärm och koppling till dator så påverkar uppmätta data = profil sin tur exv grafikkortet för att ändra beskrivningen i LUT så att din skärm beskriver exv rött så nära som rött är beskrivet i referensen . Vissa skärmar har USB kommunikation med programvaran i skärmen och värdena påverkar i sin tur elektroniken i skärmen, exv Eizo. Vad som profilen innehåller är alltså data som påverkar grafikkortet eller skärmens elektronik så att skärmens färgåtergivning, vithet, svartpunkt och gråhet presenteras så bra som möjligt.

En TFT skärm i DVI matning har har en grundinställning av vithet runt 6500K, för att förskuta färgtemperaturen mot 5000K måste skärmens elektronik klara denna förskutning utan att förlora i återgivning, flertal skärmar klarar inte denna denna förskutning utan att förlora positiva egenskaper, då jämfört mot "native" färgtemperatur som skärmen har och är normalt runt 6500-7000K. En Appleskärm, Dell, mfl går därför inte att förskuta mot 5000K med lika bra resultat som Exv en Eizo skärm eftersom elektroniken inte är tillräckligt bra i dessa skärmar.

Eizo + några till TFT skärmar går att förskuta från 6500K mot 5000K utan att färgegenskaper etc går förlorade och att vitheten " pappeervitt" också ses som vitt på skärmen i 5000K. (Beroende på bättre elektronik i skärmen och denna är anpassad för en en bibehållen bildåtergivning i lägre färgtemp.)

Gråskala: Skärmens egenskaper att visa så jämt som möjligt en gråskala utan färgstick från det svartaste till det vitaste utan bandningar/ränder och utan att sota igen i det svarta eller förlora återgivning av detaljer i det vita beskriver hur jämn skärmen är. Val av gammakurva som är en kontrastkurva och påverkar skärmens egenskaper så att vi skall uppfatta en bild som bra och inte platt och kontrastlös behöver inte alltid vara 2.2 eller 1.8 som rekommenderas. Vad det gäller billigare skärmar kan det vara värt att se efter vilken gammakurva som passas just den uppmätta skärmen bäst för att den skall återge så många nyanser som möjligt i en gråskala från svart till det vitaste. www.profiler.nu och Stefans bilder är utmärkta att kontrollera vilken gamma som passar just din skärm

Det mesta i en profil handlar alltså uppmätta värden för att korrigera skärmen och mot i programvaran given referensvärden . I den genererade profilen ingår bla information om skärmens "färgrymd" dvs hur stor skärmens förmåga är att återge färger och nyanser. Det finns även beskrivning av inlagt gamma och vithetsvärden mm.
Alla värden som ingår i en skärmprofil är till att kunna jämföras med/mot andra profilers beskrivning och att en omräkning/konvertering sedan kan ske mella olika profiler

Trött och rätta mig gärna, vet inte ens om det är bgripbart.
godnatt

Mikael

Du skriver samma som jag och jag har inte blandat ihop kalibrering och profilering, mer är det nog så att det är dåligt skrivet från min sida.

Mikael

Jag trodde att jag hade fått lite kläm på detta men blir lite vilsen i diskussionen.

Jag har profilerat min skärm två gånger. 1:an är mot en temp på 6500K, gamma 2,2 och 2:an är mot 5000K och gamma 1,8 efter ett tips i denna diskussion.

Den sista profileringen tycker jag blev bättre. Nu ser jag alla nyanser i svart och vitt i ytterlighets lägena. (2,2,2 osv)

Från min lokala fotohandlare har jag fått en provutskrift i A4 storlek på det papperat som jag vill ha. Han kör med ett s.k. minilabb och sRGB.

När jag håller utskriften vid min skärm så ser jag skillnad mellan skärmbild och utskrift. Jag hade hoppats att denna skillnaden skulle vara borta. Jag använder då PS CS som bildvisare.

Vad är nu nästa steg? Kan jag göra något mer eller "ligger bollen" hos fotohandlaren?

//Micke

I vilket ljus betraktar du utskrivna bilden i ? Är det samma temperatur som på skärmen . Hur starkt är betraktningsljuset?

Sedan tror jag inte din skärm klarar 5000K utan behåll 6500K och använd 1.8 för att öppna upp skärmens återgivning i skuggor/svarta dvs ge gamma en något flackare kurva. testa med Stefans bilder svart och vitåtergivning.
Hur bra är ditt lab?
Mikael

Senast ändrad:
Ny kalibrering. Skärmen verkar inte klara 5500K, så jag tog 6000K med gamma 1,8. Mina RGB värden är dessa ointressanta att jämföra med någon annans Eizo skärms värden?

Skärmen är lite blåare, kallare än provutskriften som är något varmare i hudtonerna

Jag ligger väldigt nära provutskriften och jag inser att mitt betrakningsljus inte är det bästa. M.a.o så bör jag vara nöjd nu?

//Micke

macrobild skrev:
Du skriver samma som jag och jag har inte blandat ihop kalibrering och profilering, mer är det nog så att det är dåligt skrivet från min sida.

Mikael

Hej Mikael,

Det var inte meningen att trampa dig på tårna. Tyckte att du hade förklarat rätt med undantag från några små detaljer som jag ville reda ut.
Låt mig försöka förklara vad jag syftar på.

"Profileringen är ett kvitto på att skärmen är så bra inställd som möjligt utifrån de parametrar som medges. "

Denna mening kan av en nybörjare missförstås som att ifall dom har skapat en profil så är deras skärm garanterat inställd på bästa möjliga sätt. Skärmen kan fortfarande var helt fel kalibrerad. Så en profil i sig är inget "kvitto" på en bra inställd skärm.

"Vad som profilen innehåller är alltså data som påverkar grafikkortet eller skärmens elektronik så att skärmens färgåtergivning, vithet, svartpunkt och gråhet presenteras så bra som möjligt."

En profilen i sig kan inte justera t.ex en Eizo skärms interna inställningar. Detta görs vid kalibrering med en programvara som klarar av att ändra dessa inställningar (alla gör ej det).

Fast jag får intrycket att du förstått detta och kanske bara utryckt dig på ett sätt som går att missförstå av någon som inte är lika kunnig.

Ha en trevlig kväll Mikael!

Med vänlig hälsning,
Roberto

Minita skrev:
Ny kalibrering. Skärmen verkar inte klara 5500K, så jag tog 6000K med gamma 1,8. Mina RGB värden är dessa ointressanta att jämföra med någon annans Eizo skärms värden?

Skärmen är lite blåare, kallare än provutskriften som är något varmare i hudtonerna

Jag ligger väldigt nära provutskriften och jag inser att mitt betrakningsljus inte är det bästa. M.a.o så bör jag vara nöjd nu?

//Micke

Din skärms RGB värden är unika för din skärm i just denna stund :) Dvs, dom förändras över tiden, det är därför du behöver kalibrera och profilera om din skärm med jämna mellanrum.

Ifall ditt betraktningsljus är en glödlampa så kommer provutskriften att se lite varmare ut.
Prova att jämföra bilden imorgon under dagsljus och se om du fortfarande tycker att den är varmare.

Bara du kan bedömma om du är nöjd nu. Själv är jag aldrig nöjd :) Men man gör det bästa utifrån den kunskap och teknik som finns idag!

Om du kan få en profil från labbet du använder, så kan du göra en softproof och bättre jämföra vad du kan förvänta dig. Obs, softproofing behöver förklaras mycket mer ingående!

Om jag minns rätt så sade du att labbet du använder bara påstår sig kör sRGB, vilket låter som att dom kanske inte skapar några egna profiler. Stämmer detta så blir det svårt.

Med vänlig hälsning,
Roberto

"Labbet" är en liten lokal fotobutik som inte har egna profiler men det skall vara på gång.

Nöjd? Tja är nog som du Roberto. Strävar alltid efter något bättre.

Skall kika på detta under morgondagen i dagsljus.

Någon får gärna förklara softproof med (helst) få rader.

//Micke

Roberto Chaves skrev:
Hej Mikael,

Det var inte meningen att trampa dig på tårna. Tyckte att du hade förklarat rätt med undantag från några små detaljer som jag ville reda ut.
Låt mig försöka förklara vad jag syftar på.

"Profileringen är ett kvitto på att skärmen är så bra inställd som möjligt utifrån de parametrar som medges. "

Denna mening kan av en nybörjare missförstås som att ifall dom har skapat en profil så är deras skärm garanterat inställd på bästa möjliga sätt. Skärmen kan fortfarande var helt fel kalibrerad. Så en profil i sig är inget "kvitto" på en bra inställd skärm.

"Vad som profilen innehåller är alltså data som påverkar grafikkortet eller skärmens elektronik så att skärmens färgåtergivning, vithet, svartpunkt och gråhet presenteras så bra som möjligt."

En profilen i sig kan inte justera t.ex en Eizo skärms interna inställningar. Detta görs vid kalibrering med en programvara som klarar av att ändra dessa inställningar (alla gör ej det).

Fast jag får intrycket att du förstått detta och kanske bara utryckt dig på ett sätt som går att missförstå av någon som inte är lika kunnig.

Ha en trevlig kväll Mikael!

Med vänlig hälsning,
Roberto

Utifrån att om du mäter upp skärmen med en Gretag, Spyder, Binuscan mfl så är det givetvis inte ett kvitto på att skärmen är bra jämfört med andra skärmar, men man förhoppningsvis ett "kvitto" på att ens egen skärms är så bra den kan bli vad det gäller färgåtergivning och neutral gråskala.
Mikael

Tillägg till ovan
DVS den profil som skapas vid uppmätning av skärmen ändrar/justerar LUT på grafikkortet så att skärmens färgåtergivning i sin tur skall bli så korrekt som möjligt.

Eftersom de flesta tft skärmar inte kan med ordets rätta bemärkelse kalibreras (grundinställningar går ej att justera eller påverka )så är rätt benämning att skärmen profileras.
Därför bör de skärmarna profileras i native färgtemperatur som vanligtvis är runt 6500K för bästa resultat
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Utifrån att om du mäter upp skärmen med en Gretag, Spyder, Binuscan mfl så är det givetvis inte ett kvitto på att skärmen är bra jämfört med andra skärmar, men man förhoppningsvis ett "kvitto" på att ens egen skärms är så bra den kan bli vad det gäller färgåtergivning och neutral gråskala.
Mikael

Hej igen Mikael.

Att du gör en profilering av skärmen ändrar inte grafikkortets LUT (eller en skärms interna inställningar, för de skärmar som stödjer detta) så att färgåtergivningen följer en viss färgtemperatur eller att gråskalan blir neutral.

Detta görs vi kalibreringen. Det är därför man behöver se till att AdobeGamma inte kör utan enbart att t.ex EyeOne loadern eller basicColor display loadern körs vid uppstart. Denna loader är den som ställer om LUT:en i grafikkortet.
Angående en neutral gråskala. Själva kalibrerings processen använder sig av t.ex GretagMacbeth Eye-One display för att mäta hur icke neutral gråskalan är på skärmen och kompensera för detta i LUT:en.
Efter detta är gjort så gör man en profilering av skärmen.

Med andra ord så kan du faktiskt göra en skärmprofil utan att göra någon som helst kalibrering innan. Då kommer skärmen inte att prestera i närheten av något jag skulle anse som bra. Dvs, det är absolut inget kvitto på att skärmen presterar bra.
(Med undantag från Eizo's CG skärmar som är kalibrerade i fabrik. Fast även dessa ändrar sig med tiden)

Att bara skapa en profil kan vara användbart.
Jag har t.ex använt detta som ett simpelt sätt för att mäta hur mycket skärmen ändrar sig över en viss tidsperiod!

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves

Minita skrev:
"Labbet" är en liten lokal fotobutik som inte har egna profiler men det skall vara på gång.

Nöjd? Tja är nog som du Roberto. Strävar alltid efter något bättre.

Skall kika på detta under morgondagen i dagsljus.

Någon får gärna förklara softproof med (helst) få rader.

//Micke

Okej, ett försökt till en superkort förenklad förklaring.

Om du har en bra kalibrerad och profilerad skärm samt labbets profil så kan du i t.ex Photoshop simulera hur färgerna i din bild kommer att ändras när du omvandlar bilden till labbets profil.
Du kan båda få se en varning ifall din bild innehåller färger som ligger utanför labbets profils färgrymd samt även se hur dessa färger anpassas vid omvandling.

Detta ämne kan man fördjupa sig i väldigt mycket och är enklast att förklara live med olika exempel bilder.

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves

Följer tråden med nyfikenthet...

även jag har införskaffat en Gretag Macbeth Eye-One Display 2.
Har gjort ungefär som Michael, första gången easymode, andra gången enligt de rekommenderade startvärdena i advanced-läget.

5000, 2,2, 140, då blev min skärm lite väl "gulröd", därefter gjorde jag om det med ändrade startvärden till 5500, 1,8, 130.

Känns fortfarande lite röd/rosa i sin ton.

Vilket värde påverkar min röda ton, för jag får alla värden korrekta enligt indikatorerna.

Skärmen är en AOC LM929.

Misstänker att min arbetsbelysning ställer till det lite för mig också, skall pilla med det här i helgen så kom gärna med fler tips i tråden.

Roberto Chaves skrev:
Hej igen Mikael.

Att du gör en profilering av skärmen ändrar inte grafikkortets LUT (eller en skärms interna inställningar, för de skärmar som stödjer detta) så att färgåtergivningen följer en viss färgtemperatur eller att gråskalan blir neutral.

Detta görs vi kalibreringen. Det är därför man behöver se till att AdobeGamma inte kör utan enbart att t.ex EyeOne loadern eller basicColor display loadern körs vid uppstart. Denna loader är den som ställer om LUT:en i grafikkortet.
Angående en neutral gråskala. Själva kalibrerings processen använder sig av t.ex GretagMacbeth Eye-One display för att mäta hur icke neutral gråskalan är på skärmen och kompensera för detta i LUT:en.
Efter detta är gjort så gör man en profilering av skärmen.

Med andra ord så kan du faktiskt göra en skärmprofil utan att göra någon som helst kalibrering innan. Då kommer skärmen inte att prestera i närheten av något jag skulle anse som bra. Dvs, det är absolut inget kvitto på att skärmen presterar bra.
(Med undantag från Eizo's CG skärmar som är kalibrerade i fabrik. Fast även dessa ändrar sig med tiden)

Att bara skapa en profil kan vara användbart.
Jag har t.ex använt detta som ett simpelt sätt för att mäta hur mycket skärmen ändrar sig över en viss tidsperiod!

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves

Jag har använt externa kalibreringsinstrument sedan de kom, bla binuscan, spyder och gretag. så du menar att denna beskrivning inte stämmer om vad som händer?
Mätningen jämförs med vad som borde ha visats och en profil skapas. Denna justerar sedan den s.k. "the look up table -LUT-", på grafikkortet (A look-up-table or LUT is a continuous block of computer memory that computes the values of a function for one variable.)

Mikael

ANNONS