JanOlofHärnström skrev:
OK.
Men att lägga en tusing på en kalibrerare som kanske inte räcker till känns osäkert.
Pantone huey ser i och för sig intressant ut enligt recensioner i macworld.
Det bör gå att jämföra skärmen med t.ex Crimson's provbild "skärmtest" om man får den hemskickad. Förhoppningsvis blir man sedan nöjd med bilderna från det labbet. Värt att prova tycker jag.
Visst kan du få till mycket fina färger med alla dessa mjukvarumetoder. Men problemet sitter i att du ändå aldrig vet när det är "rätt". Du kan göra ett enkelt test om du har två skärmar:
Kalibrera dessa båda med en mjukvarulösning, jämför sedan skärmarna med varandra och du kommer att se att det finns skillnader i färgnyanserna.
Dessa skillnader klarar inte trycket/skrivaren/fotolabbet av att kompensera för, eftersom det inte finns en tillförlitlig profil att hänvisa till, enda referensen är din egen bedömning och den kan inte utskriftsenehten kommunicera med. Har du däremot kalibrerat med en hårdvarukalibrerare och skapat en profil, så vet utskriftsenheten att en viss nyans av rött verkligen såg riktigt ut på skärmen.
Dessa mjukvarukalibrerare går iofs att använda för att få ganska hyfsade resultat, om inte färgskiftningarna är alldeles åt skogen och
om du aldrig skriver ut/framkallar/trycker bilder. T.o.m. om du framställer bilder på papper så går det att få snygga resultat utan hårvarukalibrerare, men då kan man enbart skriva ut motiv som inte är känsliga för kulörskiftningar. Motiv som är känsliga för kulörskftningar är exempelvis hud, snö, mat, gräs, himmel samt allt som ska vara vitt.
Motiv som inte är känsliga är för det mesta "döda" föremål, bilar, byggnader, möbler m.m. På dessa motiv vet inte betraktaren hur färgen egentligen ska se ut, därför spelar det ingen roll om färgyanserna är lite fel.