Annons

Kalibrerat skärm men får olika resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
Köpte mig en spyder3 för att kalibrera mina skärmar som jag inte riktigt tycker stämt i färgerna.
Jag har en extern skärm till min laptop, när kalibreringen är klar går min laptop åt de gröna hålet mot min externa skärm. Jag har prövat att kalibrera om men det blir ingen skillnad.
Vad kan de bara för fel?
Ingen av skärmarna har möjligheten att justera vitbalansen till 6500k som rekomenderas.
Men när spydern gjorde en mätning av ljuset i rummet så blev resultatet 6500k så jag antar att det är bra ändå.

Bör inte båda skärmarna visa samma färger?
 

BeriJan

Aktiv medlem
Vet inte hur det är med Spydern men jag kör med Huey Pro och med den kalibrerar jag varje skärm för sig för att få så lika resultat som möjligt. Jag kör alltså tre kalibreringar. Bägge externa samt laptopens inbyggda och programvaran håller reda på vilka skärmar som ev är inkopplade.

Kolla med Spyderprogramvaran om du inte kan göra individeull kalibrering för din externa skärm och laptoppen.
 

mlindkvist

Aktiv medlem
Kanske förklarade otydligt men självklart gjorde jag kalibreringen var för sig,
Spyder håller koll på vilken skärm som kalibreras.
 

jaan v

Aktiv medlem
Hur du än gör kommer nog laptopskärmen aldrig bli lika väl inställd/korrekt som en extern skärm av god kvalitet
 

mlindkvist

Aktiv medlem
Men när jag Jämförde med yterligare en laptop med helt okalibrerad skärm får jag ett resultat nånstans mitt i mellan mina kalibrerade skärmar. Jag tycker det är lite för stora skillnader för ja ska kunna släppa de.
 
ANNONS