Annons

Kalibrering av bildskärm i Vista

Produkter
(logga in för att koppla)

Skarpis

Aktiv medlem
Lika så gott jag tar upp det först....jag är urless på Vista! Om inte 7 - som presenteras i Sverige under morgondagen - är ljusår bättre så säger jag adjö till Microsoft!

Förutom att operativet är allmänt segt trots att jag vårdar och rensar frekvent - det gör "lite som det vill";

Igår profilerade jag skärmen på min Vaio Laptop(Core 2 Duo/2 Ghz, NVIDA GeForce Go 7400 GPU, 4 Gb Ram mm - ja den har ett par år på nacken.) med en Eye-One Display II.

Fick fram en profil som stämde någorlunda med en referensutskrift, profilen sparades - allt frid och fröjd.

Idag......Vista är normalt segstartat men idag tog det en kvart(!) extra!
Först stämde skärmen ungefär med min minnesbild efter profilering, bilden darrade till, och allt var som före profileringen!! Ridå!

Jag följde slaviskt instruktionerna i programmet som medföljde kalibratorn och sparade profilen.

Jag misstänker att Vista ligger bakom detta. Är det någon med samma erfarenheter och som - förhoppningsvis - har lösningen på problemet?

Jag känner tyvärr igen din situation mycket väl. Fick aldrig fason på profilhanteringen i Vista trots avstängt UAC och installerade extraprogram som skulle underlätta. Efter vad jag förstått har en del fått det att fungera, men jag tappade till slut tålamodet med allt krångel och insåg mig besegrad. Lösningen fick bli en extern skärm med hårdvarukalibrering och det har fungerat utan anmärkning.

Om du söker både här på FS och på Google kan du få säkert hitta tips om vad du kan försöka göra, det finns en hel del dokumentation kring Vista-krånglet. Förhoppningsvis är det åtgärdat i W7, men jag skulle definitivt inte hålla andan.

Det är märkligt det där, jag har också hört talas om problemet. Personligen har jag dock aldrig haft problem, jag har kalibrerat både laptopskärmar och externa skärmar under Vista (både "orginal", SP1 och SP2) med Gretag MacBeth EyeOne Display 2, utan några som helst problem.

Jag har tyvärr ingen lösning på problemet, däremot kan jag rekommendera att köra programmet "TuneUp Utilities 2009". Det kostade ett par hundringar och löste ett stort antal "problem" i min Vista-installation (både sådana som jag märkte av, och sådana som jag inte märkte av). Även gratisversionen av "Advanced Systemn Optimizer" fixade ett antal problem. Kanske beror ditt problem på något registerfel eller liknande, som kanske något av dessa program kan fixa till?

Jag brukar normalt vara lite skeptisk till dylika program, tidigare har de orsakat mig mer problem än hjälp, men de här två programmen verkar fungera tillfredsställande. Men självklart gör man en systemåterställningspunkt först (jag har för mig att programmen gör det automagiskt).

Japp, jag kör båda under Vista. Nu behöver man kanske inte båda två, men när jag hade lite strul med datorn så blev det att jag installerade shareware-versionen av Advanced System Optimizer, sen har den fått ligga kvar. Men jag tycker de gör ett bra jobb dels som "problemfixare" med att ordna upp felaktigheter i registret, o.s.v, men även som "underhållsprogram".

ANNONS
Götaplatsens Foto