Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering av skärm..

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas1972

Aktiv medlem
Jag får inte samma färg när jag skriver ut mina foto hos fotohandlaren som jag ser på min skärm där hemma. Jag har provat hos 2 olika fotohandlare, så det lutar åt att det är min skärm ;)
Är det någon som vet något bra sätt att kalibrera min skärm på.
Jag är inte sugen på att köpa en skärmkalibrerare för flera tusen, utan jag är mer intresserad av något billigt sätt att ställa in skärmen för hand.

Det behöver inte bara vara skärmen. Det kan även skilja mellan olika framkallare. Hos Crimson går det bra att maila efter referensbilder. Samma bilder finns sedan att ladda hem, så man kan jämföra med de hemskickade. Sen är det bara börja fixa och trixa med inställningarna.

En kalibrator behöver inte kosta flera tusen. Spyder 2 Express gör ett bra jobb och kostar omkring 800 kr. Tycker det är väl värt pengarna om man skriver ut då och då eller lägger ut bilder på nätet.

Tyckte att jag hade fått till det hyfsat med Gamma, men när jag köpte en kalibrator så insåg jag att så inte var fallet.

/Gunnar

Så du menar att det inte alls går att få det rätt genom att ljusstyrka/kontrast och rött, grönt och blått?
Inte ens i teorin?

Det är svårt. I tidigare versioner av Photoshop Elements kom det med en mjukvara där det skulle gå att justera skärmen, hette Gamma nånting men jag minns inte. Problemet var att skärmen ofta var helt hopplös efter att ha kört igenom guiden.

Vill du inte köpa själv så kan ni kanske gå ihop några stycken? Själv har jag köpt och lånar ut den till kompisar då den bara ligger på hyllan utom en gång per månad. Den är väl värd sitt pris tycker jag.

/FW

Det är svårt. I tidigare versioner av Photoshop Elements kom det med en mjukvara där det skulle gå att justera skärmen, hette Gamma nånting men jag minns inte. Problemet var att skärmen ofta var helt hopplös efter att ha kört igenom guiden.

Vill du inte köpa själv så kan ni kanske gå ihop några stycken? Själv har jag köpt och lånar ut den till kompisar då den bara ligger på hyllan utom en gång per månad. Den är väl värd sitt pris tycker jag.

/FW

Jag vet en som har en kalibrerare, men jag har fattat det som att den var hårdvaruspärrad till bara en dator (hur nu det går till). Och den kostade dessutom flera tusen.
En för 800 kr skulle jag ju kunna tänka mig! Var kan man hitta Spyder express någonstanns?

Jag ser tre uppebara sätt:

• Gå med i en fotoklubb på orten - de borde ha en att låna ut
• Leta en beg. på nätet - kan hittas för 500:-
• Slå Er samman några stycken i trakten

Det är ju inte en produkt som används dagligen, så någon särskild trängsel borde det inte bli.

Jag vet en som har en kalibrerare, men jag har fattat det som att den var hårdvaruspärrad till bara en dator (hur nu det går till). Och den kostade dessutom flera tusen.
En för 800 kr skulle jag ju kunna tänka mig! Var kan man hitta Spyder express någonstanns?

Den jag har, Gretag Macbeth Eye-One Display II, går alldeles utmärkt att låna ut. Programmet kan laddas ner från nätet och sedan är den bara att plugga in, funkar både på PC och Mac.

De första gångerna orkade jag inte vara 100% noggrann. Senaste kalibreringen tog 15-20 minuter pga mycket pill med färgerna men det var det absolut värt. Nu stämmer färgerna på skärm och papper.

/FW

Själv nappade jag på ett erbjudande i samband med nästa veckas Fotomässa här i Stockholm, där man för 745 kr får både entrén och en Pantone Huey-kalibrerare. Det är förstås ingen lösning för dig i Malmö, men ändå...

Funderar på att köpa spider 2 express (ca 800 kr).
Jag vill veta om det är värt att lägga pengarna på spider 3 pro istället (ca 1600 kr)?

Om du som jag har en projektor kan det vara värt att köpa elite-modellen för ~1800kr (de andra klarar mig veterligen inte att kalibrera projektorer).

ANNONS
Götaplatsens Foto