Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering av skrivare/papper

Produkter
(logga in för att koppla)

JanKw

Aktiv medlem
Jag funderar på att göra egna färgprofiler sedan jag sett skillnaden mellan ett proffslabbs utskrift och min egen, av samma bild, på samma papper. Jag använder papperstillverkarens profil och labbet gör sin egen. Det är skillnad.

Det finns en produkt: X-rite i1 Studio för 5-6000kr, som verkar göra jobbet. Man kan kalibrera kamera, projektor, skärm, skanner och skrivare.

Är det någon som har erfarenhet?
 

bomalt

Aktiv medlem
Jag funderar på att göra egna färgprofiler sedan jag sett skillnaden mellan ett proffslabbs utskrift och min egen, av samma bild, på samma papper. Jag använder papperstillverkarens profil och labbet gör sin egen. Det är skillnad.

Det finns en produkt: X-rite i1 Studio för 5-6000kr, som verkar göra jobbet. Man kan kalibrera kamera, projektor, skärm, skanner och skrivare.

Är det någon som har erfarenhet?
Jag har den. Lätt att använda och den gör sitt jobb. Har använt den till skrivarprofiler och till skärmkalibrering.
 

atotowi

Aktiv medlem
i1 Studio är efterföljaren till ColorMunki Photo som delade mätenhet med dåvarande Pro modeller.
Som sagts tidigare så gör den sitt jobb och är enkel att använda.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag funderar på att göra egna färgprofiler sedan jag sett skillnaden mellan ett proffslabbs utskrift och min egen, av samma bild, på samma papper. Jag använder papperstillverkarens profil och labbet gör sin egen. Det är skillnad.

Det finns en produkt: X-rite i1 Studio för 5-6000kr, som verkar göra jobbet. Man kan kalibrera kamera, projektor, skärm, skanner och skrivare.

Är det någon som har erfarenhet?
Om du inte har mängder med olika papper att skapa utskriftsprofiler för, är det säkert både billigare och bättre att låta någon som är bra på det göra en profil åt dig för just din skrivare. Brukar kosta runt 800-1000 kr och görs vanligtvis med betydligt bättre utrustning än i1 Studio.
 

JanKw

Aktiv medlem
Skrivarprofil

Om du inte har mängder med olika papper att skapa utskriftsprofiler för, är det säkert både billigare och bättre att låta någon som är bra på det göra en profil åt dig för just din skrivare. Brukar kosta runt 800-1000 kr och görs vanligtvis med betydligt bättre utrustning än i1 Studio.
Tack, och var hittar man en sådan tjänst?
 
ANNONS