Annons

kalibrering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Granetoft

Aktiv medlem
Hej !
Tänkte köra lite bildspel med laptop mot min HDtv (full hd) kör med en dvi->hdmi kabel. Går/skall/kan man kalibrera TVn (mjukvarumässigt) ?
Har en "eye one display 2" samt spectra view profiler som jag fick med min NEC 2090.

nån kanske bara säger testa ! men jag vill veta först innan jag gör det....

TVn = Panasonic TH46PZ8 om nu det har nån betydelse

/ M

Det går nog, beror lite på vilket grafikkort du har och hur den hanterar TV utgången. Vet inte om det är någon som har kalibrerat en TV men därimot projektorer.

då borde det vara exakt samma sak som att kalibrera en vanlig skärm.

Jag önskar jag kunde ha samma glada förtröstan till hur enkelt saker och ting ska vara som Max. Men tyvärr tror jag inte det är så lätt. För det första, använder du Mac eller PC? Mac kan hantera två skärmar, men för att en Windows-dator ska göra detta krävs det att du har ett videokort som uppträder som två separata kort, även om du har två utgångar på kortet. Kolla i enhetshanteraren.

Sedan är det få program som kan använda en profil på en huvudskärm och en annan på en sekundär skärm. Photoshop kan, men inte andra program i CS-sviten. De flesta bildvisningsprogram för Windows är inte färghanterade överhuvudtaget. Lösningen då är att konvertera dina bilder till din TV-skärmsprofil.

Stefan

Sedan är det få program som kan använda en profil på en huvudskärm och en annan på en sekundär skärm. Photoshop kan, men inte andra program i CS-sviten.
En laptop (i mitt fall en Dell Latitude D820) som du sätter i en dockningsstation räknas DVI utgången där som sekundär även då du stängt laptoppen (fällt ihop den) eller blir den primär då ?

De flesta bildvisningsprogram för Windows är inte färghanterade överhuvudtaget. Lösningen då är att konvertera dina bilder till din TV-skärmsprofil.

Menar du med detta att det inte är någon som helst nytta med att kalibrera samt profilera sin skärm(i detta fallet TVn) om programmet "inte stödjer det" ?

/ Magnus

En laptop (i mitt fall en Dell Latitude D820) som du sätter i en dockningsstation räknas DVI utgången där som sekundär även då du stängt laptoppen (fällt ihop den) eller blir den primär då ?/ Magnus

Bra fråga, men jag har ingen svar.

[QUOTE;1224369]Menar du med detta att det inte är någon som helst nytta med att kalibrera samt profilera sin skärm(i detta fallet TVn) om programmet "inte stödjer det" ?

/ Magnus[/QUOTE]Nej, det menar jag inte. Du kan konvertera till din skärmprofil och på så sätt få en bra återgivning.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto