Annons

Kambodja

Produkter
(logga in för att koppla)

csandlund

Aktiv medlem
I början novemeber ska jag en liten sväng till Asien :)
Och jag tänkte att jag ska åka in till Kambodja och fota Angkor Wat :) :)
Är det ngn som har ett tips på prisvärt boende i Siem Reap??

Efter jag har fotat tänkte jag nog åka tillbaks till Thailand och leta upp en trvlig strand :) Eller finns det bra stränder i Kambodja??
Fast klimatet är nog bättre i östra thailand i november, eller??

Tack på förhand,
calle :)
 
Boende i Siem Reap kommer jag int på på rak arm, men kom ihåg att besöka FCC (Foreign Correspondents Club)! En helt otrolig 50-tals byggnad, verkligen värd att fotografera! Samma "kedja" finns också i Phonm Phen. Det är alltså inte längre nån journalistklubb, men var det under Vietnamkriget.

Sianoukville är Kambojdas "enda" strand. Har inte själv varit där, men enligt goda källor lär stället vara mer än ok, om man vet vilken av Sianokvilles stränder man slår sej ner på!

Kambodja är ett fantastiskt land, ha en bra resa!

/Andreas
 
ett hett tips om du skall dit via landväg ..

I kambodja mellan gränsen och siem reap Finns ingen väg, det är ingen väg, det är en grusstig där det hoppar och skuttar när man åker, ta en taxi, visst det kostar lite mer men det är det värt!! det är mycket bekvämare och går mer än dubbelt så fort. Jag åkte taxi till siem reap, fanns ett par andra som ville dela taxi, vi åkte 4 passagerare i den och det blev riktigt billigt och bekvämt.

men på tillbakavägen tänkte vi att buss kan inte vara så farligt så vi tog det.. och det ångrar vi! det hade vart värt att åka taxi ensam tillbaka jämnfört med bussen.

Prisvärt boende ? jadu, finns massor i hela siem reap, jag bodde i Continental Cafe nära gamla marknaden, ok mat och boendena var helt ok. Vi hade inga besök på rummet iaf!

Vi hade en väldigt trevlig tuktuk förare som körde runt oss i ankor i 3 dagar, han klagade inte enns när vi hade glömt en sak på andra änden av området så vi fick åka tillbaka och hämta det, så han fick lite driks, tror han fick 37USD för 3 dagar inkl driks och då åkte vi till dom 2 avlägsna tempelområderna oxå. (jo, 37$ kan tyckas vara mycket för vissa backpackers men han var trevlig och förtjänade dom pengarna)

I siem reap finns det asfalt, det finns oxå en asfalterad väg ner till Sianoukville.. annars är det grus och stigar som gäller!

Edit (Jag kom hem från min resa i sydostasien för 3v sen, var i Cambodja 3 veckor innan dess)
 
Hej

Jag trivdes bra i Sihanoukville och vi bodde på ett trevligt, billigt och fräscht ställe, det var nybyggt i höstas. Det heter Monkey Republic och drivs av 3 britter. Det är helt klart den "södra" Ochheuteal Beach man skall vara vid (den som ligger bredvid Sokha beach tror jag). Victory beach imponerade inte på oss. Där finns det väldigt många mysiga restauranger och bra bad. Hoppas det inte blev allt för oklart...

Magnus
 
Senast ändrad:
Jo, skall tilläggas att om du åker till Siem Reap från Phnom Phen så skall du definitivt ta flodbåt längsmed Tonlé Sap! Det går undan!

/Andreas
 
Detta går endast efter regnpersioden (som håller på nu) precis innan regnperionden är den snustorr! (som när jag var där)
 
Damme skrev:
Detta går endast efter regnpersioden (som håller på nu) precis innan regnperionden är den snustorr! (som när jag var där)

Så är det - men Carl borde vara safe på den fronten om han åker i November. Men ännu ett tips: kolla runt lite, det går många olika båtar och jag är inte helt säker på att alla kommer fram. De tenderar att vara rätt så överpackade... Åkte Mekong Express som kändes ok, kostade kanske 1-2 dollar mer än de andra mindre noga räknade båtarna.

/Andreas
 
Hallå

För att slippa den överdjävliga resan mellan Thailand och Kambodja landvägen så är ett supertips att flyga med Air Asia mellan Phnom Penh och Bangkok istället. Mycket smidigt!

Magnus
Damme skrev:
ett hett tips om du skall dit via landväg ..

I kambodja mellan gränsen och siem reap Finns ingen väg, det är ingen väg, det är en grusstig där det hoppar och skuttar när man åker, ta en taxi, visst det kostar lite mer men det är det värt!! det är mycket bekvämare och går mer än dubbelt så fort. Jag åkte taxi till siem reap, fanns ett par andra som ville dela taxi, vi åkte 4 passagerare i den och det blev riktigt billigt och bekvämt.

men på tillbakavägen tänkte vi att buss kan inte vara så farligt så vi tog det.. och det ångrar vi! det hade vart värt att åka taxi ensam tillbaka jämnfört med bussen.

Prisvärt boende ? jadu, finns massor i hela siem reap, jag bodde i Continental Cafe nära gamla marknaden, ok mat och boendena var helt ok. Vi hade inga besök på rummet iaf!

Vi hade en väldigt trevlig tuktuk förare som körde runt oss i ankor i 3 dagar, han klagade inte enns när vi hade glömt en sak på andra änden av området så vi fick åka tillbaka och hämta det, så han fick lite driks, tror han fick 37USD för 3 dagar inkl driks och då åkte vi till dom 2 avlägsna tempelområderna oxå. (jo, 37$ kan tyckas vara mycket för vissa backpackers men han var trevlig och förtjänade dom pengarna)

I siem reap finns det asfalt, det finns oxå en asfalterad väg ner till Sianoukville.. annars är det grus och stigar som gäller!

Edit (Jag kom hem från min resa i sydostasien för 3v sen, var i Cambodja 3 veckor innan dess)
 
Re: Hallå

Manke80 skrev:
För att slippa den överdjävliga resan mellan Thailand och Kambodja landvägen så är ett supertips att flyga med Air Asia mellan Phnom Penh och Bangkok istället. Mycket smidigt!

Magnus

Hoppas du menar Bangkok och Siem Reap! :) och ja det är ett bra tips, kostar lite mer än taxi men rymms det i budgeten så!
 
Oj, tack för alla snabba svar!!! :)
Jo, jag fick tips på resebyrån att det smidigaste är att flyga med Bangkok airways till Siem Reap.
De förklarade på resebyrån att vägen till gränsen från Bangkok är bra, men sedan är det som en av våra gropigaste grusvägar som de har breddat och kallar för landsväg ;)

Hur många dagar tycker ni att man ska tillbringa i Angkor?? En kompis som har varit där tycker att 3 hela dagar är lagom.

Men jag tror att jag flyger tillbax till Thailand, och letar upp en strand antingen på Phuket eller Krabi, eftersom vädret är bäst där.

Kan också tipsa om att flygresan var billig, 6090 kr med fritidsresor!! Datumen är 30/10-14/11 från Köpenhamn om ngn annan är sugen!!

Mvh,
calle :)
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag besökte Siem Reap i början på året. Jag kan tipsa om ett guesthouse som är billigt, rent och har bra service. Flyger du dit, t.ex. Bangkok Airways, så hämtar de dig på flygplatsen. Fast just nu är jag på jobbet. Kommer eh ihåg vad de heter. Om jag inte skrivit ett till inlägg med namn och telefonnummer till dem ikväll så har jag glömt bort det hela och då kan du skicka mig ett e-mail och sparka igång mig igen!
M.v.h.
Daniel L - Mycket nöjd Siem Reap resenär
 
Om jag inte minns fel så får man köpa 1, 3 och 7 dagars pass - tycker 3 är helt bra. På tredje dagen börjar man redan få lite "temple fatigue"... det blir liksom svårare och svårare att uppskatta det storslagna i templen.

/Andreas
 
Nu har minnet vaknat till liv! :)
Kom precis på namnet. Jasmine Lodge. Adressen till dem är http://www.jasminelodge.com/
Billigaste rummet 2USD och dyraste 15USD. Vi hade ett varsit 12USD rum. Välstädat och A/C. Priset inkluderade hämtning och lämning på flygplatsen.
Gropiga grusvägar kan vara charmigt tycker jag. Lite äventyr ska man ha men precis som det nämns i ett tidigare inlägg så ska man tänka på säkerheten. Flyga Bangkok-Siem Reap är säkrare än landsvägen. Området i Kambodja närmast gränsen till Thailand beskrivs t.ex. i Lonely Planet som rena rama vilda västern. När en polare åkte vägen med buss så blev de stoppade av ett gäng civila med automatvapen.
Trevlig resa! Jag åker gärna tillbaka dit.
M.v.h.
Daniel
 
Jag var där i 3 dagar och han nätt och jämnt, men det beror på vad man skall göra. nu i efterhand skulle jag haft med mer än en kamera, stativ och 7dagars pass och hyrt moppe, för att få bäst ljus på templena så behöver man vara där vid olika tidpunkter, men att bara kolla och fotografera lite här å där å ta ljuset som det är så funkar 3 dagar utmärkt.

Nästa gång jag skall dit blir det iaf 7 dagar! :)
 
ANNONS