Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för att fota djur (helt ny och kan ingenting, hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)

jagheterpatrick

Ny medlem
Hejsan allihopa! Jag är jättesugen på att skaffa en kamera för att komma ut lite mer i naturen och samtidigt se lite djur och ta fina bilder osv, men jag kan INGENTING om kameror och optik, och skulle behöva lite hjälp.

Har inte en jättestor budget så under 5000 helst men har inget behov att köpa en direkt så kan spara undan lite pengar ifall det känns nödvändigt att lägga lite mer.

Alla frågor och svar välkomnas! :)
 

mikoto

Aktiv medlem
Runt 5000 är i många ögon en ganska låg budget men det går ändå få ganska vettiga saker ändå för de pengarna. Du kommer dock bli helt låst till begagnade saker.

Ett förslag från mig är en Olympus E-M1 tillsammans med objektivet Olympus 40-150mm 4-5,6.

E-M1 i första versionen är en ganska gammal kamera idag men det var en påkostad modell när den kom och den tar vettiga bilder fortfarande. Det är en ganska redig och välbyggd kamera med utan att vara jättestor och klumpig. Objektivet är ett lite budgetfokuserat objektiv som dock har vettig skärpa och tillsammans med den lite mindre sensorn kameran har så får man en rätt ok tele som ger ett bra insteg för att ta lite djur och naturbilder.

Det är en bra kombo att starta med för att se om du tycker det är kul samt vad du egentligen behöver ha för att ta bilderna du vill ta om de inte räcker. Så kan man planera uppgraderingar framåt.

Kameran och objektivets största nackdel är främst att de inte är perfekta för att fota i svagt ljus(knappast omöjligt dock). Men det låter som du vill ta bilder utomhus och i dagsljus och då spelar det en mindre roll.

Du bör kunna hitta bägge två för strax under 5000 kr, jag tittar ofta på mpb men det går nog hitta i Sverige med, objektivet har sålt i stora mängder.



Här är en video från Robin Wong med lite exempelbilder från objektivet:

 

Terje H

Aktiv medlem
Jag vill först rekommendera en fotokurs så du får lite mer grundläggande kunskap. Denna kunskap kan ge dig bättre översikt över vad du sedan skulle behöva.

Många går en grundläggande fotokurs innan de köper sin första kamera.

Mvh Terje
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tänker ändå att det bästa är att du köper en kamera nu och lär dig genom att använda kameran, skulle du spara ihop mer pengar så vet nog ändå inte vad du vill ha och köper du något nu så kan du troligen sälja tillbaka detta för en liknade summa men köper du något för 20000:- så faller det mycket mer. Jag kan mest Nikon och för 5000:- så får du tex en D300 och Nikon 70-300 AF-S objektiv. Jag har haft dessa för en 8 år sedan och sålde dem då för en 5000:- och de har fortfarande ett värde runt 5000:- så fallet som du ser är inte så stort. Om du lär dig med denna uppsättning så kan du tex senare köpa ett 200-500/5,6 men bara det objektivet kostar 10000:-, så det går snabbt uppåt.
 

Cygni

Aktiv medlem
Tänker ändå att det bästa är att du köper en kamera nu och lär dig genom att använda kameran, skulle du spara ihop mer pengar så vet nog ändå inte vad du vill ha och köper du något nu så kan du troligen sälja tillbaka detta för en liknade summa men köper du något för 20000:- så faller det mycket mer. Jag kan mest Nikon och för 5000:- så får du tex en D300 och Nikon 70-300 AF-S objektiv. Jag har haft dessa för en 8 år sedan och sålde dem då för en 5000:- och de har fortfarande ett värde runt 5000:- så fallet som du ser är inte så stort. Om du lär dig med denna uppsättning så kan du tex senare köpa ett 200-500/5,6 men bara det objektivet kostar 10000:-, så det går snabbt uppåt.
Då är nog Olympus OMD E- M1 en betydligt modernare kamera.
 

niniz

Aktiv medlem
Götaplatsen beg shop har flera kring din budget.
Finns helt ok kit för inlärning och växa med
 

pdahlen

Aktiv medlem
Götaplatsen Foto som Nini rekommenderar samt Mattssons Foto och Cyberphoto är tre bra ställen för begagnat. Jag har handlat (för mycket) från samtliga. Bra med 6 mån garanti också på begagnat.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Då är nog Olympus OMD E- M1 en betydligt modernare kamera.
Så kan det vara, betydligt lättare iaf D300 fungerar också som slägga. Kan tänka mig att man kan nog få ihop ett paket med ett tele för 5000:- från både Olympus, Panasonic, Sony, Canon, Nikon, ev också Fuji men är osäker där
 

PMD

Aktiv medlem
Hejsan allihopa! Jag är jättesugen på att skaffa en kamera för att komma ut lite mer i naturen och samtidigt se lite djur och ta fina bilder osv, men jag kan INGENTING om kameror och optik, och skulle behöva lite hjälp.
Med den bakgrunden så är, som Terje påpekade, det första du bör göra att gå en fotokurs. Antingen en kurs med lärare, eller en självstudiekurs som den som finns här på Fotosidan. I det första fallet har du en lärare till hands att ställa frågor till och i det andra fallet har du alla Fotosidans medlemmar att ställa frågor till.
Välj själv vilket du tror är bäst. :)

Det är trots allt fotografen som tar bilderna, och inte kameran. Det går inte att köpa en kamera och tro att bilderna automatiskt blir bra om man inte vet vad man gör. Det går dock, som sagt, att åtgärda problemet att man inte vet vad man gör.

Djurfotografering i naturen hör dessutom till genren "avancerad fotografi" så det viktigaste man behöver kunna är hur djur beter sig och var de brukar finnas.
Att ha kunskaper för att komma nära djuren är nog viktigare än rena fotografiska kunskaper. Då menar jag att komma fysiskt nära, och inte "komma nära" med teleobjektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, helt klart jättefel. :)

Hur lång tid tog det innan du förstod sambanden mellan bländare, slutartid, ISO, skakningsoskärpa, skärpedjup, brus och rörelseoskärpa? (Och andra viktiga saker att hålla reda på).

Givetvis kan man lära sig att fotografera genom att prova och se vad som händer, men risken är att man tröttnar när det går lite trögt att komma över inlärningströskeln.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag gick aldrig någon grundkurs innan jag köpte kamera.
Gjorde jag fel?
Precis. Jag läste på mycket (och det var böcker och tidningar då mycket lättare nu). Lekte med en kompakt och köpte sedan systemkamera och provade mig fram. Mycket lättare idag. Man kan ju se direkt i många fall och inte vänta på framkallning :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Visst är kravwn olika för olika djur (fågelfoto är en materialsport där riktigt långa telen kan vara behövliga) och många kommer främst fram vid gryning eller skymning som ställer krav på ljusstyrka (återigen kostar). Men för att testa och ha med sig då man är ute kanske man ksn börja med en lite bättre kompakt? T ex har Panasonic FZ1000 en i sammanhanget för en kompaktkamera relativt stor sensor för bättre bilder och hyfsat tele för djur lite längre borr och kostar beg 2000kr.

Man kan prova sig fram med den och sedan om intresset består köpa något målinriktat bättre och dyrare längre fram.
 

PMD

Aktiv medlem
Precis. Jag läste på mycket (och det var böcker och tidningar då mycket lättare nu). Lekte med en kompakt och köpte sedan systemkamera och provade mig fram. Mycket lättare idag. Man kan ju se direkt i många fall och inte vänta på framkallning :)
Att läsa på mycket är samma sak som att gå en självstudiekurs, vilket var ett alternativ som jag rekommenderade till TS. Poängen är att man behöver veta vad man gör när man provar sig fram, annars är det stor risk att man tröttnar. En kamera gör ingen bild. Det behövs en fotograf med lite kunskaper också.

Tillägg: jag har inte heller gått något fotokurs, men jag har har varit lärare på ett par kurser. :)
Jag lärde mig genom att läsa böcker och tidningar. Jag lärde mig inte genom att bara prova mig fram..
 

emblas

Ny medlem
Hejsan allihopa! Jag är jättesugen på att skaffa en kamera för att komma ut lite mer i naturen och samtidigt se lite djur och ta fina bilder osv, men jag kan INGENTING om kameror och optik, och skulle behöva lite hjälp.

Har inte en jättestor budget så under 5000 helst men har inget behov att köpa en direkt så kan spara undan lite pengar ifall det känns nödvändigt att lägga lite mer.

Alla frågor och svar välkomnas! :)

Om du är helt grön och vill lära dig grunderna kan jag varmt rekommendera Elin Keros hemsida:

 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Som någon föreslog, så kanske en Panasonic FZ1000 eller 2000 beg är lämpligt att prova med. Relativt stor sensor för att vara kompakt och med stort zoomomfång
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det är väl ändå bra att ha en kamera att gå den där fotokursen med. 5000 är inte omöjligt att komma undan med. Tror en Canon 7D och en 70-300/4-5,6 kan rymmas t ex. Eller med lite tur en äldre 70-200/4. Rätt gamla men bra prylar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Med ett bra gömsle kan man komma djuren närmare utan dyra teleobjektiv. Men räkna med att gå upp tidigare än djuren och väntan kan bli lång.
 

lonian

Aktiv medlem
Ja, helt klart jättefel. :)

Hur lång tid tog det innan du förstod sambanden mellan bländare, slutartid, ISO, skakningsoskärpa, skärpedjup, brus och rörelseoskärpa? (Och andra viktiga saker att hålla reda på).

Givetvis kan man lära sig att fotografera genom att prova och se vad som händer, men risken är att man tröttnar när det går lite trögt att komma över inlärningströskeln.

Så fort jag slog över till manuellt så började jag förstå sambandet med vilka rattar som gör bilden ljusare och mörkare.

Det som tog mig längre tid var att förstå exakt vad alla olika objektiv gör, jag har handlat mycket och sålt, uppgraderat mig hela tiden. Jag tycker det är oerhört spännande att pröva på att testa mig fram. Visst kan man tycka att det är dyrt, men det är min hobby. Youtube har hjälpt mig mycket att hitta svar på mina frågor.
 

PMD

Aktiv medlem
För en del kan det vara lättare att lära sig genom att titta videor. För dig kanske det var lika bra som att gå en kurs eller självstudier genom att läsa.

Det går dock i stort sett alltid snabbare att lära sig något genom att ta del av andras erfarenheter än att prova sig fram på egen hand.
 
ANNONS