Annons

Kamera för att fotografera svärsklingor

Produkter
(logga in för att koppla)

Kamera001

Ny medlem
Hej!
Ny på forumet. Jag behöver en digitalkamera att foto svärdsklingor med. Jag har använt min telefon men är inte nöjd med resultatet. Det jag vill fånga är mönstret i klingorna vilket fotograferas bäst i dagsljus och när klingan är i exakt rätt vinkel i förhållande till ljuskällan. Det jag tycker är svårt är att hantera reflektionerna och att mobilkameran inte vill fokusera på nog när håll. Om kameran är ny eller begagnad spelar ingen roll, men den för gärna var lätt att använda. Den ska helst inte kosta över 7000kr. Jag lägger med ett par bilder på vilken typ av fotografier jag tar. Tack för att ni läste =)
 

Bilagor

acke

Avslutat medlemskap
Berätta först varför du vill fotografera dessa objekt i närbild. Det är ju onekligen ett ovanligt fotoprojekt. Vad är syftet?
 

mikoto

Aktiv medlem
Om det här är det enda riktiga syftet för kameran så är din budget inget problem.

Det kan vara trevligt med en lite nyare kamera som har en vettig skärm och möjligheten att zooma in lite på skärmen för att sätta fokus manuellt.

Lumix G70(heter G7 i amerikansk version) går ofta hitta begagnad för strax under 3000 kr.

Här finns ett gäng tex: https://www.mpb.com/en-eu/product/panasonic-lumix-dmc-g70

Sedan behöver du nog ett makro objektiv med. Kameran ovan är en micro four thirds så det finns ett gäng relativt billiga objektiv att välja mellan.

Vill du ha autofokus så borde Olympus 30mm macro kosta runt 1500 kr. Det finns även deras 60mm som är några snäpp vassare men kostar nog runt det dubbla. Dessa priser då begagnade, nya blir dyrare såklart.

Klarar du dig utan autofokus vilket du troligtvis gör för macro så finns det flera manuella objektiv att välja mellan. 7Artisans har ett 60mm för runt 2000 nytt som verkar prestera utmärkt. Laowa har några riktigt spännande objektiv med men de kommer kosta en slant extra. Det är inte så ofta dessa går köpa begagnade så troligtvis får du köpa de nya.

G70 ovan har zoom med dubbeltryck på skärmen för att kolla fokus samt peaking som underlättar ytterligare. Så var inte orolig för att du saknar autofokus. Tänk på att köpa ett stativ med om du inte redan har. Så låser du kameran och rör svärden istället.

Sådan här fotografering kräver väldigt lite av kamerahuset men det är trevligt om de är lätta att hantera och har en vettig skärm då jag föredrar att fota sådant här och använda skärmen istället för en sökare för att komponera bilden. Men du kan hitta begagnade kamerahus från de flesta tillverkarna och definitivt manuell optik som den från Laowa och 7artisans inom din kamerabudget :)
 

Kamera001

Ny medlem
Berätta först varför du vill fotografera dessa objekt i närbild. Det är ju onekligen ett ovanligt fotoprojekt. Vad är syftet?
Äldre orientaliska svärd, framförallt från områden i och omkring Indien, Iran och Turkiet smiddes många gånger av en metallkompostition som kallas wootz. Två metaller smältes samman och smides sedan till ett svärd. En skicklig smed kunde få det mest fantastiska mönster att framträda i klingan. Många gånger är mönstret i dessa klingor helt bortpolerat eller väldigt otydligt. Om man polerar och rengör klingan på rätt sätt går det att få fram det gamla mönstret igen genom att sedan etsa klingan. Etsningen kan göras med en mängd olika kemikalier (det går till och med att etsa bra wootz hjälpligt med citron) Jag har ägnat mig åt etsning av dessa klingor under rätt många år och gillar att dokumentera resultaten, vissa klingor behöver etsas många gånger innan man hittar rätt metod. Det är även trevligt att kunna zomma in och se metallkompositionen på nära håll.
 

Kamera001

Ny medlem
Om det här är det enda riktiga syftet för kameran så är din budget inget problem.

Det kan vara trevligt med en lite nyare kamera som har en vettig skärm och möjligheten att zooma in lite på skärmen för att sätta fokus manuellt.

Lumix G70(heter G7 i amerikansk version) går ofta hitta begagnad för strax under 3000 kr.

Här finns ett gäng tex: https://www.mpb.com/en-eu/product/panasonic-lumix-dmc-g70

Sedan behöver du nog ett makro objektiv med. Kameran ovan är en micro four thirds så det finns ett gäng relativt billiga objektiv att välja mellan.

Vill du ha autofokus så borde Olympus 30mm macro kosta runt 1500 kr. Det finns även deras 60mm som är några snäpp vassare men kostar nog runt det dubbla. Dessa priser då begagnade, nya blir dyrare såklart.

Klarar du dig utan autofokus vilket du troligtvis gör för macro så finns det flera manuella objektiv att välja mellan. 7Artisans har ett 60mm för runt 2000 nytt som verkar prestera utmärkt. Laowa har några riktigt spännande objektiv med men de kommer kosta en slant extra. Det är inte så ofta dessa går köpa begagnade så troligtvis får du köpa de nya.

G70 ovan har zoom med dubbeltryck på skärmen för att kolla fokus samt peaking som underlättar ytterligare. Så var inte orolig för att du saknar autofokus. Tänk på att köpa ett stativ med om du inte redan har. Så låser du kameran och rör svärden istället.

Sådan här fotografering kräver väldigt lite av kamerahuset men det är trevligt om de är lätta att hantera och har en vettig skärm då jag föredrar att fota sådant här och använda skärmen istället för en sökare för att komponera bilden. Men du kan hitta begagnade kamerahus från de flesta tillverkarna och definitivt manuell optik som den från Laowa och 7artisans inom din kamerabudget :)
Tack för ditt svar. Jag beställde en Lumix G70. Jag ska läsa på lite mer om objektiven innan jag bestämmer mig för ett.
 

acke

Avslutat medlemskap
OK, jag förstår.
Nu tänker jag djärvt föreslå en helt annan lösning. Kanske är jag ute och cyklar, men jag tar den risken.

Om svärdsklingor är din passion, och enda syftet med kameran är att dokumentera det fina mönstret i klingorna, då skulle jag rekommendera att du istället funderar på ett lågförstorande stereomikroskop (stereolupp) med inbyggd kamera. I ett sådant kan du både inspektera och fotografera. Det finns hyfsat billiga stereoluppar (tillverkade i Kina) som ger fullt godtagbar bildkvalité. Det bör vara möjligt att hitta något inom din budget.

Jag undersöker själv metalliska prover med olika mikroskop i jobbet, och det har ju flera fördelar gentemot en vanlig kamera med makroobjektiv. Man kan enklare kontrollera ljussättningen, t.ex., och stativ är ju inbyggt i mikroskopet, så att säga.

Men du kanske vill ha kameran till allmän, handhållen fotografering också? I så fall kan du ignorera mitt tips.

Tillägg: Nu ser jag i ditt sista inlägg att kameran redan är beställd. Nåja, jag låter detta tips vara kvar ändå. 🙂
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Äldre orientaliska svärd, framförallt från områden i och omkring Indien, Iran och Turkiet smiddes många gånger av en metallkompostition som kallas wootz. Två metaller smältes samman och smides sedan till ett svärd. En skicklig smed kunde få det mest fantastiska mönster att framträda i klingan. Många gånger är mönstret i dessa klingor helt bortpolerat eller väldigt otydligt. Om man polerar och rengör klingan på rätt sätt går det att få fram det gamla mönstret igen genom att sedan etsa klingan. Etsningen kan göras med en mängd olika kemikalier (det går till och med att etsa bra wootz hjälpligt med citron) Jag har ägnat mig åt etsning av dessa klingor under rätt många år och gillar att dokumentera resultaten, vissa klingor behöver etsas många gånger innan man hittar rätt metod. Det är även trevligt att kunna zomma in och se metallkompositionen på nära håll.
Vet inte vad du köpte för objektiv men med en raynox 250 försättslins som man sätter framför/på objektivet får du större förstoring. Ju längre brännvidd du har (ju mer tele) desto mer förstoring får du. Raynoxen ger bra bildkvalitet och används av många proffs och halvproffs som fotar makro/närbilder. Den lämpar sig ypperligt för telezoomobjektiv och kompaktkameror med zoomfunktion men används även på makroobjektiv främst 90-150 mm. Kostar under tusenlappen och passar på många objektiv. Har ditt objektiv för stor/liten frontdiameter köper du bara till några stepringar för några tior. Raynoxen kan användas på objektiv med större diameter än den själv utan att vinjettera (mörka hörn) så länge som man kör med tele eller har zoomat in sin telezoom .

 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Ser att den här tråden inte är gammal.

Men för att förhindra reflektioner bör du väl i första hand se till ljussättningen i stället för att välja en ny kamera.
 
ANNONS