Annons

Kamera för enkelhet

Produkter
(logga in för att koppla)

usermia

Ny medlem
Hej,
Jag vill köpa en kamera att använda till blandade motiv, livet så att säga. Vad kan ni råda mig till?

Jag vill att den:
-kan ta bilder med fokus på person, oskarp bakgrund
-klarar att ta bilder med god bildkvalitet både inne och ute
-har bra autofunktion då jag inte kommer att lägga särskilt mycket tid på att lära mig funktioner
-är någorlunda liten och smidig
-ligger på en "rimlig" budget (jag kan inte riktigt vad som är rimligt. Runt 5000 +/- någon tusenlapp?)
-gärna har möjlighet att filma

Vad tror ni skulle passa mig? Ser fram emot era kloka tankar. :)
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Vilken entry level kamera som helst från vilket företag som helst. Tex en Nikon D3xxx eller en Canon Rebel (vilken modell som passar din prisklass)

Fuji, Sony och Panasonic har några med men de är oftast dyrare. Även om jag personligen hellre skulle välja någon av dem. Men är betydligt svårare o rekommendera endast en modell.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Jag säger satsa på en bra mobiltelefon.
Jag har iPhone 7plus och den duger utmärkt till vardagsfoton.
Särskilt om du bara ska fota i autoläget som du skriver ;)

Eller så kör du på en kamera men vill du ha riktigt fin bakgrundsoskärpa så hänger det på objektiven och sen tror jag inte att du skall köra i autoläge då :)
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag vill köpa en kamera att använda till blandade motiv, livet så att säga. Vad kan ni råda mig till?

Jag vill att den:
-kan ta bilder med fokus på person, oskarp bakgrund
-klarar att ta bilder med god bildkvalitet både inne och ute
-har bra autofunktion då jag inte kommer att lägga särskilt mycket tid på att lära mig funktioner
-är någorlunda liten och smidig
-ligger på en "rimlig" budget (jag kan inte riktigt vad som är rimligt. Runt 5000 +/- någon tusenlapp?)
-gärna har möjlighet att filma

Vad tror ni skulle passa mig? Ser fram emot era kloka tankar. :)
För mig låter det som en iPhone 7 plus. Den kommer du väldigt långt med! Med plusversionen kan du tom lösa önskan om oskarp bakgrund. Mitt råd är att du börjar köra med iPhone och sen när du vet vad den ger för begränsningar så kan du lättare besluta om vad det är för dedikerad kamera du behöver. Min fru printade nyligen bilder till en utställning i A4-A3 storlek från våra DSLR men en bild var blåsippor tagna med hennes iPhone knivskarpt och mycket bra färger och ingen har genomskådat det

Skall man ha bättre än än iPhone så blir det större prylar och mer pengar, troligen något från Sony eller Canon, men det finns dom som kan det bättre änjag.
 

AFJ

Aktiv medlem
Sannolikt har väl TS redan en mobil och hennes kravspec indikerar väl att hon vill ha något mer än så.

Jag kan hålla med om att auto-läget kanske inte är optimalt men t ex Canon har ju autolägen för sport, porträtt mm. Så det är full möjligt att ta bra bilder med en systemkamera trots att man använder atuo-läget.

Jag instämmer i rekommendationen att välja någon smidig systemkamera av instegsmodell. Köpa den med kit-zoomen och sedan komplettera med t ex ett 50/1.8 objektiv för att kunna ta fina porträtt.
 

usermia

Ny medlem
Jag inser att min spec får mig att låta lite latare än vad jag är. Det är rätt att jag söker något annat en en mobiltelefon. Smidig systemkamera av instegsmodell med ett extra objektiv låter rätt. Jag får helt enkelt ta med den specen till en butik och fråga efter mer detaljer. Tack för ert engagemang!
 

Joakim88

Aktiv medlem
Hej då är mitt svar följande
Åk till en fotobutik och känn/kläm på olika kamera modeller och känn vilken som passar dig bäst i handen /vikten.

Jag började med auto för några årsedan men ville lära mig min kamera och allt vad det innebar inom fotografi så nu kan jag väldigt mycket mer :)


Vill du ha en lätt å smidig kamera så Fujifilm, sony emount, Panasonic, olympus.

Canon /nikon /pentax är dslr och lite större kamerahus men betydligt fler utbud av objektiv (iaf canon&nikon)

Googla på bra instegsmodeller :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som sagt, vilken instegskamera som helst. För suddig bakgrund, beroende på krav kan man behöva komplettera med ett objektiv med stor bländaröppning och fast brönnvidd (ej zoom om det skall vara litet och relativt billigt) utöver medföljande kitzoom. Minst blir nog micro 4/3 systemet från Panasonic/Olympus. Ett tips just nu är Panasonic G7 hos cyberphoto för strax under 3000kr plus objektiv förstås.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag inser att min spec får mig att låta lite latare än vad jag är. Det är rätt att jag söker något annat en en mobiltelefon. Smidig systemkamera av instegsmodell med ett extra objektiv låter rätt. Jag får helt enkelt ta med den specen till en butik och fråga efter mer detaljer. Tack för ert engagemang!
Köp begagnat så räcker pengarna längre - 60% av nypris i gott skick i många fall.
 
ANNONS