Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för fåglar och djur

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte helt korrekt

Förutsättningen för ditt resonemang är ju att fullformataren ska vara en eller flera sensorgenerationer nyare. Har du samma och beskär till samma utsnitt har du ju exakt samma grad av brus. 5Ds/5dsr har dessutom samma pixeltäthet och jag kan inte tänka mig att det är någon märkbar skillnad på brus (möjligen knappt märkbart om nu fullformatataren är något nyare. Med en konverter och 5D4IV tappar du försprånget på ca ett steg med konvertern men den är nog ändå lite bättre än 7:an då den har betydligt modernare teknologi. Fast du får betydligt färre pixlar kvar. Ca 33% färre. Tror inte detta är någon bra väg att gå om man vill nå längre. Fullformataren och konverter ger också plågsamt seg AF om man nu inte kör topphusen och de stora vita objektiven.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tänk också på att på de bilder där man inte beskär - där kommer en större sensor att ha en fördel.

Nu kanske de flesta fågelbilder är beskurna men om kameran används även till annat bör man ha det i tankarna tycker jag.
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Har senaste åren fotat mycket fåglar och vilda djur och har fastnat för det. Känner dock att det är dags att uppgradera kamera för att utvecklas lite mer.


Jag använder en Canon 760d och ett tamron 150-600 g2. Jag känner att kameran inte riktigt hänger med längre för detta ändamål. Allafall inte i gryning/skymning eller vid rörliga motiv. Sitter fågeln/djuret still funkar det såklart. Jag är inte riktigt nöjd med varken iso, autofokusen eller antal bilder per sekund.

Objektivet vill jag till en början behålla för att inte kostnaden ska springa iväg alldeles för långt. Så det är alltså något som kan hantera ett Canon objektiv jag vill ha.

Funderar på om en 5d mark IV, eller kommer jag känna att jag kommer för långt ifrån om jag går över till fullformat? Finns det nån telekonverter som fungerar bra med det objektivet utan att man tappar för mycket I ljusinsläpp osv?

En 7d mark 2 kanske fast den känns lite gammal och iso blir väl inte bättre med den?

Eller byta till en Sony, funkar det bra med Canon objektiv eller tappar man för mycket i autofokusen?

Eller ska man avvakta ett tag till och se om det kommer en ny spegellös kamera anpassad för fåglar och djur nästa år? En spegellös 7d mark III kanske?

Vad har ni för tips? Vad använder ni?
Jag kör 150-600g2 med canon 1d mk4, tycker bilderna blir fina upp till iso 2000, hyfsat med detaljer kvar tycker jag. Visserligen en väsentligt större kamera med dyrare batterier osv. men en trevlig sådan.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Jag skaffade mig ett Canon 500/4 IS för ca två år sedan, använde tidigare ett Canon 100-400 mkII. Jag fotar mest med en 7D mkII inköpt tidigt 2016. Jag tycker att det blev en enormt stor skillnad trots att det bara är +100 mm och ett ljussteg. Det var ganska nödvändigt ljussteg med andra ord. Canons supertelen är också mycket tacksamma att använda tillsammans med 1,4 extender, och då har man 700 mm på fullformat med fullt acceptabel autofokus även på flygande fågel.
Så det är ett tips. 500/4 av förra versionen servas inte heller längre av Canon liksom 300 2,8, så de är rätt så prisvärda begagnat, börjar komma neråt 30k nu.

Jag köpte en fullformatare, 1DX, i nästan samma veva. Idag fotar jag uteslutande med 1DX om jag fotar i skogen eller i gryning/skymning och kan välja, eller där jag kan komma nära objektet. I tillräckligt ljus nästan alltid 7D mkII då man trots allt inte kan bortse från 1,6x cropfaktor om ljuset ändå räcker.

För min del blev således ett bländarsteg ljusstarkare objektiv med klockren extenderkompabilitet en riktig hit, medan det med en fullformatare blev mer situationsberoende. Skulle jag välja vilken av dom jag skulle införskaffa skulle det bli det ljusstarkare objektivet.

Mina 2 cent.
 
ANNONS